רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 13 בספטמבר 2022

הביטוח הלאומי בבשורת ענק

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

בימים האחרונים מוצפת העיתונות בכותרת מרעישה: הביטוח הלאומי בבשורת ענק לקראת חגי תשרי. נו, מן הסתם חשבתם שהביטוח הלאומי מגדיל את המענקים לנזקקים לרגל ההוצאות הגדולות של החגים. ובכן, טעיתם. הבשורה הגדולה של הביטוח הלאומי הנה שהם מקדימים את תשלומי הקצבאות מהתאריך הרגיל (28 לחודש) לתאריך מוקדם יותר (21 לחודש), זאת משום שהתאריך הרגיל חל בצום גדליה וברחמיהם המרובים הם מקדימים אותו לפני ראש השנה.

העובדה שהביטוח הלאומי מוציא הודעה חסרת תוכן ועניין לנזקקים כמו העובדה שהעיתונות אכן מצטטת את 'הבשורה הגדולה' הזו, מעידים על חוסר הבנה בסיסי בהבנת קשיי הקיום של הנזקקים - ואולי של האזרחים בכלל.

אם חשבת-לרגע שהביטוח הלאומי עשה כאן חסד או משהו מועיל לטובת הנזקקים, כדאי לך לשים לב ששוב משחקים לך במוח. הקושי של אנשים להתקיים (בהנחה שמקבלי הקצבאות מייצגים אוכלוסיה המתקשה לממן את חיי היום יום) אינו נובע מקבלת הקצבה בתאריך כזה ולא באחר. ההכנסות (וההוצאות) הנן חודשיות ואם אתה מקדים הכנסה בכמה ימים, אתה גם מגדיל את המרחק בין קצבה זו לקצבה הבאה אחריה. שום תועלת לא תצמח לאף אחד מהקדמת הקצבאות. להיפך, סביר להניח שאנשים מחושבים-במקצת יטעו לרגע לחשוב שיש להם כסף שבעצם אין להם וימצאו את עצמם בפני שוקת שבורה, לקראת זמן קבלת הקצבה הבאה.

ייתכן בהחלט שחלק ממקבלי הקצבאות סובלים גם מקושי לכלכל את ענייניהם הכספיים בתבונה, אבל ברור שהקדמת הקצבה לא רק שלא תועיל להם, אלא שתסבך אותם עוד יותר. אם הביטוח הלאומי רוצה לשפר את חיי מקבלי הקצבאות, שומה עליו לקיים להם קורסים מותאמים של 'תבונה' 'פעמונים' ואחרים, כדי שילמדו לכלכל בתבונה את הכסף שיש להם.

אם ההבנה של אנשי הביטוח לאומי במצוקות הנזקקים היא כזו, שלדעתם הקדמת קצבאות משפרת משהו, הרי שנמצאים בתפקידם האנשים הלא נכונים.

מעורכי העיתונים איני מצפה לכושר סינון של ידיעות חסרות ערך ועניין, משתי סיבות. הסיבה האחת היא שמתנהל סחר חליפין קבוע בין כותבי החדשות ליצרניהן. כל כתב אמון על תחום מסוים ותפקידו להביא לידיעת הציבור חדשות מאותו תחום. באופן טבעי, הכתב מנהל קשרים עם דוברים ויחצנים וכשם שהוא מצפה לקבל מהם מידעים, כן הם מצפים ממנו שהוא יפרסם מידעים שהם מעוניינים לפרסם. כך מתנהלת העיתונות המודרנית ואין לצפות שעיתונים יסננו מידע חסר חשיבות או אפילו מזיק. הטעם השני הוא שהעיתונות מתקיימת מפירסומות ופירסומות משולמות ע"י אלו שכל רצונם הוא לגרום לנו להוציא כסף על מה שהם משווקים. אין תפקידו של הפירסומאי לעזור לקורא לאזן בין יכולותיו לרצונותיו, אלא אדרבה, לגרום לו להתעלם-לרגע מיכולותיו ולהוציא עכשיו את הכסף, שהוא יזדקק לו בהמשך, לטובת רכישת המוצר/שרות של המפרסם. חיסכון או התנהלות כספית אחראית, אינם מתחום עניינו של המפרסם והם עומדים אפילו בסתירה לאינטרסים שלו.

בשל כך, גם העיתון/המדיה הנם בעלי אינטרס זהה. להוציא מקסימום כסף מכיסי הקורא אל כיסי המפרסמים. בהתאם, עולם המושגים של העיתונאים דומה לעולמם של המפרסמים: תוציא היום את מה שאולי יהיה לך מחר.

בעולם מעוות שכזה, יכול להיות שהקדמת תשלומי קצבאות הנה לתועלת. אולי בזכות זה יחיה אומלל כלשהו, ולו לרגע, את האשליה שיש כסף בכיסו ויתפתה להוציאו עכשיו. זה שבעוד שלשה שבועות לא יהיה לו מהיכן לחיות, זו לא בעיה שלנו, זו בעיה של אחרים - ובשביל זה צריך ביטוח לאומי, לא?

אם כשראית הכותרות הנ"ל לא קפצה בטנך בהתנגדות, קח בחשבון שאולי גם בך נגעה הרעה הזאת. אולי גם בך דבק משהו מתרבות ה'אכול ושתה כי מחר מחר'.

ואם שמת לב לכך, ולו לרגע, גם זה כבר הישג-מה בימינו.

 

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.