רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 29 באפריל 2022

"היום בתניא" יום ו' כח ניסן

 
"היום בתניא" יום ו' כח ניסן
תניא ליקוטי אמרים
תחילת פרק מ"ד 
שנה מעוברת
"מדרגות לאין קץ":
בתחילת פרק מ"ד מבואר, שבאהבה רבה ואהבת עולם (שדובר עליהם בפרק הקודם), בכל אחת מהן יש ריבוי מדרגות. ועבודת כל אחד תהיה "לפום שיעורא דיליה" (=לפי שיעורו, בהתאם למדרגתו הרוחנית).
בעוד שקיום המצוות (שהם נגלים ונראים לכל), שוה בכולם (באותם התפילין ממש חיבים כל הגברים, ובאותן הנרות כל הנשים). הנה, בנוגע ל"נסתרות" (=המידות שבלב שאין האחד רואה את מצב חברו). הרי שבתחום זה נדרש מכל אחד, שאהבתו לה' תהיה בהתאם למדרגה שהוא משער בלבו שהוא שיך אליה.
...
בחינת אהבה נוספת:
ישנה אהבה לה' נוספת, שהיא כלולה מהאהבה רבה ומאהבת עולם. "והיא שוה לכל נפש מישראל" (וכל אחד יכול להשיגה). וכן "ירושה היא לנו מאבותינו" (ונכון שאין הוא צריך לעשות מאמצים להולידה, אבל על כל פנים עליו לדאוג שהיא תהיה אצלו בפועל).
באהבה הכלולה הזו שתי מדרגות:
א. האהבה שבבחינת "נפשי איויתיך" (שמדובר עליה מיד).
ב. האהבה שהיא כבן המשתדל למען אביו ואימו (שמדובר עליה בהמשך).
...
"נפשי איויתיך":
בישעיה (כו,ט) נאמר "נפשי איויתיך בלילה, אף רוחי בקרבי אשחרך". ולפי הזהר הנביא מביע, שיש לאהוב את הקב"ה אהבת נפש ורוח, כאהבת הגוף את רוחו ונפשו. והמשמעות של "נפשי איויתיך" היא: היות שאני חש, שאתה ה' נפשי וחיי האמיתיים, לכן איויתיך (אני אוהבך ומשתוקק אליך).
ומפרש התניא: כאדם המתאוה לחיי נפשו. וכאדם חלש ומעונה שתאב שתשוב אליו נפשו. וכהולך לישון, החפץ שתשוב אליו נפשו כשיעור משנתו. הנה כך ("נפשי איויתיך") אני מתאוה ותאב  לאור אין סוף ברוך הוא, שהוא חיי החיים האמיתיים, להמשיכו בקרבי. (וזאת אעשה) על ידי עסק התורה בהקיצי משנתי בלילה (שהרי התורה והקב"ה אחד הם).
וכמובן מהזהר, שההשתוקקות של "נפשי איויתיך", מדרבנת לקום בלילה ולעסוק בעבודת הבורא עד הבוקר.
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה ליד שלחן השבת.

הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן *ועשרות ספרי *חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.