"היום בתניא" יום א' יז כסלו
תניא "קונטרס אחרון"
דבור המתחיל "הנה לא טובה השמועה"
(הפרק השמיני עמ' 322)
שנה פשוטה
⛳
"לא טובה השמועה":
פרק זה, הינו אגרת שנשלחה כתגובה לאחד מבתי הכנסת של אנ"ש - שבעקבות המצב שבו אחד המתפללים היה טרוד ביותר, וכדי לאפשר גם לו להתפלל במנין, החליטו חבריו לבא לקראתו ולהתפלל איתו במהירות (כשבמקביל, הם מסלקים מהעמוד את החזן שלא רצה לותר על תפילתו באריכות).
ואדמו"ר הזקן מסביר, ששיקול הדעת (ההלכתי) שלהם לא היה נכון.
שכן, כמאמר רז"ל אודות "המאריך בתפילתו", האריכות בתפילה מאריכה ימיו של אדם. ובמצב שאליו הם נקלעו, שבו, הטרוד יוצא כה וכה ידי חובת קדושה וברכו על ידי ה"שליח ציבור" המוציא את העם שבשדות. לא היה למנין כולו לותר על התפילה באריכות, המאריכה חיים.
...
האריכות הנדרשת:
האריכות בתפילה (אודותיה מדובר כאן), מתיחסת לתועלת "ההתבוננות ועומק הדעת קצת" בסידור שבחו של הקב"ה בפסוקי דזמרה ובשתי הברכות שלפני קריאת שמע "יוצר" ו"אהבה".
לפנינו בעצם, התבוננות המביאה את ה"אהבה המסותרת (של הנפש האלוקית) הנמצאת בלב כל ישראל", שתהיה בו בשעת קריאת שמע "בהתגלות הלב" (בחללו השמאלי ובנפש החיונית הנמצאת בה).
באהבת ה' כזו, מתבטאת מצות האהבה שבפסוק "ואהבת", הנמנית ראשונה בתרי"ג המצוות כמו שכתב הרמב"ם. "והיא מיסודי התורה ושרשה, ומקור לכל רמ"ח מצוות עשה".
...
אהבת ה' ובירור הניצוצות:
בעומק יותר: עם ההתגלות הזו של האהבה המסותרת בנפש החיונית, נפעל גם בירור ניצוצות הקדושה (מה"תהו") שנפלו לעולם (עם "שבירת הכלים") והנמצאים גם בנפש החיונית - כמבואר ענינו של בירור זה ב"עץ חיים" וב"פרי עץ חיים" (מכתבי האריז"ל).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך.
*לידיעתך, "היום בתניא" מבוסס על המסוכם בהרחבה בבאור התניא שלי "משכיל לאיתן".
*המעונינים לקבל את "היום בתניא" יתקשרו אלי בווטסאפ 0544960839
בברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.