רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 4 באוקטובר 2021

לימוד זכות על עבריינים

 

מאת: חרדי בעולמו

 

ללימוד זכות על עבריינים יש כמה וכמה פנים ואי אפשר להקיפם בכתיבה אחת. הפעם אבקש לבחון את הדבר מזווית שנוגעת לי למעשה, בעיקר בעקבות השתתפותי בחיי עם ישראל, דרך הבלוג הזה.

לא אחת אני כותב כאן דברים נגד עוולות, עיוותים ולעיתים אפילו מרעין בישין שפושים בקהילותינו. עיתים ניכר אפילו זלזול ודחיה מצידי, כנגד צוברי כוח, כסף וכבוד בכסות יראת שמיימית ועיתים אני כותב ממש נגד קהילות (כאותה חסידות, עליה כתבתי פעם שהם 'סוטים'. ע"ש שנימקתי). ואכן, במהלך כתיבתי הבטחתי שאכתוב על נושא לימוד הזכות.

אני מניח שלא רק אני מבין שבהרבה מאוד מובנים אני מתחת לרמתם של מְבֻקָּרַי ושאין לי בטחון כלל שבעולם האמת אעמוד באותה שורה איתם. לעיתים קרובות אני סונט בעצמי על עסקי כתיבתי כאן ולעיתים עוברות בי מחשבות שייתכן שהדבר אינו לתועלת לי (מעבר לשאלת התועלת לקוראים, כמובן). העיסוק בצדדים הפחות נפלאים שלנו, לא מוסיף יכולות או כוחות בהשתדלות התמידית להיות בנאדם יותר טוב.

מנגד עומדת עצת חז"ל ללמד זכות על כולם והסמיכוהו אקרא של 'בצדק תשפוט עמיתך' - (שלא לדבר על איגרת הרמב"ן הממליץ לראות כל אדם כגדול ממך). והמבוכה רבה. האם לנסות ללמד זכות על העבריינים, או שמא 'לראות את המציאות כפי שהיא'.

מודה, שבאופן אישי יש לי קושי רב ללמד זכות על אנשים, בניגוד לשיפוט-דעתי עליהם. אמנם, רבות אני עמל על המידה של 'לא לשפוט אנשים', אבל מודה אני שעדיין קשה לי להפריד בין תפיסת העובדות לתפיסת המניעים. יש דמויות של אנשים שכאשר אני רואה אותם מתנהגים בהנהגה מסוימת, אני משייך את זה - כמעט אוטומטית - להשתייכותם לקבוצה כזו או אחרת (ערבים, חסידי גור וכדו').

למעשה סיפורי הנפלאות על 'לימוד זכות' שהצליח, כהגלילי שירד לדרום ג' שנים ולא שילם לו שכרו וכו' (שבת קכז:), אינם מסייעים לי כלל. אם מישהו התחייב לשלם לי ואינו משלם לי, איני חושב שהקדיש כל אשר לו לשמים (וגם לו יהי, מי התיר לו להקדיש את החלק שהוא חייב לי???).

לפני שנים רבות, כאשר תִּנִּיתִי את צערי (על חוסר יכולתי ללמד זכות) בפני החברותא שלי, הוא אמר לי שאין לו יכולת לי לעזור בזה, אבל אולי הבנה של הנזק שנוצר מאי לימוד זכות תעזור לי. וכה טען: אתה חושב שלימוד הזכות נועדה למען ההוא שאתה מלמד עליו זכות, אבל טעות היא בידך. לימוד הזכות היא תועלת בעיקר לך. כי השני לא נפעל, בהתאם למחשבותיך עליו, אבל אתה נפעל מאוד ממחשבותיך עליו. אם, למשל, תחשוב את אנשי סביבתך שהם משקרים, אז עניין השקר יוקל בעיניך ותרצה או לא, הדבר ישפיע עליך. כאשר אתה מלמד זכות על אחרים שאינם גונבים או משקרים, אתה משפר את האטמוספרה בה אתה חי.

נמצא שלימוד הזכות אינו לתועלת השני, אלא לטובת עצמך.

אכן, דבריו עזרו לי וחיזקו אותי לעבוד עוד ועוד על העניין הזה.

עברו שנים לא מעטות ועדיין התקשיתי בכך. כאן בא לעזרתי ה'שפת אמת', אשר תורף דבריו (בתרגום חופשי שלי, כמובן) הוא כזה.  אכן אינך נדרש לחשוב שפלוני, שחשוד בעיניך על העניין, התהפך ושוב אינו חומד ממון אלא שונא בצע. דבר זה הוא מעל ליכולת שלנו. הדבר היחיד שאתה נדרש לו הוא לשים את הדברים בפרופורציה. פשוט לא לחשוב שזה הדבר שמאפיין ומגדיר אותו. קח בחשבון שלבנאדם יש עוד צדדים. זה הכל.

אקח לדוגמא את 'החסידות הרודפת'. איני מלמד עליהם זכות שכאשר הם מכים את מי שמעז אחרת מדעתם, הם עושים זאת, משום שחשבו שהמכות לא כואבות לו וגם לא שטעו לחשוב שלפניהם לא בנאדם אלא אבן או עץ. תירוצים 'ולימודי זכות' מסוג זה אינם מצליחים להתיישב על ליבי. אני רואה בהם חבורה של אנשים שתלטנים, דורסניים ואגואיסטים ברמות-על. אבל, עדיין האפשרויות שלפני הן ללמד עליהם זכות ולא לחשוב שהדברים הנ"ל הם כל המהות שלהם וכל כולם זה אך ורק רשע ופשע (הגם שבשטף כתיבתי אכתוב כך לא אחת), אלא שהם יראים מאוד לכבוד שמים ולדעתם כבוד שמים וכבוד הרב'ה שליט"א הם היינו הך ומתוך יראתם הקודמת לחכמתם (שאולי לעולם לא תגיע), הם מאבדים את האיזון והיחס ומעדיפים להצטיין במצווה זו על פני הצטיינות במידה זו.

זו רמה של לימוד זכות שאני יכול להכיל ויכול לחיות איתה בלי לחשוב שאני משקר את עצמי.

עדיין אזהר ואשמר שלא לעמוד בדרכם, בשום צורה ובשום מקום, אבל אזכור שכאשר אינם נמצאים בניסיון חזיתי עם כבוד רבם או חסידותם, הם יכולים להיות נורמליים לגמרי.

גם אניח שבתוך חבורה כל כך גדולה יש אמנם גם 'רשעים ארורים', שתחת מסווה המצווה מוציאים את כל רוע ליבם ומעלליהם, אבל בהחלט לא אחשוב שכל חסידי גור הם כאלו.

גם אזכור שבתוך הציבור, הרוב המוחלט הם 'תינוקות שנשבו לבין החרדים' ואין להם באמת אפשרות לצאת ממאסרם.

אם ארצה להגזים בלימוד זכות עליהם, אומר שבאופן יחסי למספרם, לשטיפות המוח שהם עוברים ולמידת הדבקות שלהם באמיתת-השקר שלהם, הם מכים ואכזרים פחות ממה שהיית מצפה מהם.

מקווה שגם אני אדע להתעלות ולהיות טוב מכפי שניתן לצפות ממסלול חיי.

 

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.