"היום בתניא" יום ד' כג תשרי
תניא אגרת הקדש
המשך וסיום פרק כג עמ' 272
שנה פשוטה
⛳
בין מנחה למעריב, בימי חול:
לאחר ההקדמה אודות גודל השראת השכינה על כל עשרה מישראל, ובמקביל, ההבהרה אודות החומרא של ה"מושב לצים". מתחנן רבנו על ניצול נכון של הזמן שבין מנחה למעריב בימות החול, בבתי הכנסת שבהם מתכנסים לתפילה. (ובזה בעצם הריוח כפול: גם מונעים את השלילה, וגם עוסקים בהשגת הטוב).
בדבריו, מציע איפוא רבנו, שבין מנחה ומעריב בכל יום חול, ילמדו בעשרה:
א. בספר עין יעקב "שרוב סודות התורה גנוזים בה ומכפרת עוונותיו של אדם". ומשאר הענינים המובאים שם, ניתן ללמוד על דרכי ה' שיש ללכת בהם.
ב. את ההלכות הצריכות לכל אדם, מתוך השלחן ערוך חלק אורח חיים.
...
לימוד הלכות שבת ברבים:
בשבת קדש בשעות אחר הצהרים "בעלות המנחה" (לאחר תפילת מנחה). יעסוק הציבור בצותא בבית הכנסת בלימוד יסודי של הלכות שבת, כפי שהן שיכות אל "המעשה בפועל".
שכן "הלכתא רבתא לשבתא" - הלכות רבות הן בשבת שצריך לדעתם, ומחוסר ידיעה "בקל יכול האדם להיכשל" אפילו בדברים חמורים שחיבים עליהם כרת וסקילה.
ואף שהנכשל בדברים החמורים מחוסר ידיעה לשוגג נחשב לו (ואינו נענש כנ"ל), בכל זאת הרי אמרו חז"ל ש"שגגת תלמוד עולה זדון" (שאם הטעות נובעת מחמת שזלזלת ולא דקדקת בלימודך, מעלה עליך הכתוב כאילו עשית במזיד).
גם יש להכיר את כל פרטי ההלכה הרבים שאסורים בשבת רק מדרבנן, כולל האיסורים הקשורים בטלטול המוקצה בשבת, שהם רבים מאד. וכידוע שמבחינה מסוימת "חמורים דברי סופרים מדברי תורה".
...
לא לפרוש מהציבור:
בשעה שהציבור לומד בצותא כנזכר לעיל, את עין יעקב ואת ההלכות הצריכות מתוך השלחן ערוך. אל לו לאף אחד לפרוש מהציבור, וללמוד לעצמו כל ענין אחר החשוב לו (אף שבעצם הוא עוסק בתורה ולא בדברים בטלים). אלא יצטרף אל הציבור וילמד ביחד איתם את הדבר שבו הם עוסקים.
ובודאי, שאף אחד לא יצא החוצה כשלא נשארים עשרה חוץ ממנו - שעם עזיבתו את הקבוצה הלומדת , הוא מונע מהלומדים את מעלת השכינה השורה על העשרה.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים להשתלב בקבוצות "מקבלי היום בתניא", יתקשרו אלי בווטצאפ 0544960839
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.