רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 21 ביולי 2021

תשובה מאהבה


תשובה מאהבה

אחי ורעי חסידי אמשינוב היקרים

לא כתבתי שהאמשינובר רבי חתם, כתבתי שהוא מצוטט שם בהרחבה כמתנגד נמרץ לחיסונים לתומי האמנתי בשמועות ובנדפס בחוברת. ועתה שמעתי שמפיצי השמועה כיזבו בפיהם ובכתבם ואני מתנצל.
ובאשר לזריקתי מישיבת אמשינוב לפני חמישים וכמה שנים לא זכרתי את הדבר בשעת כתיבתם של שורותי, אבל משהועלה על ידי חסידי האדמו''ר במשמע שהגיע הזמן שאספר את מה שיש לי לספר בנושא.
אפתח בכך שאין לי ב״ה במה להתבייש בבחרותי, הייתי אמנם בחור נסער וחסר מנוח אך גם אונגארישער תם וירא שמים ואף תלמיד חכם לא מבוטל, אלא שהמשגיח החדש בישיבת אמשינוב דאז מנדל משי זהב אביהם של האחים הקדושים יודא הידוע ואחיו המופלאים שהוא עצמו לא היה ירא שמים או מאמין גדול.. בחר בי בן האביונים מבני ברק כשעיר לעזאזל נוח ובטוח לבסס את מעמדו במשרתו החדשה. אכן היו לי סדרי לימוד משלי מהסיבה שהייתי לחוץ נפשית כי הייתי תחת השפעתם של הברסלבים ל''ע ורדוף ביראתי מן החטא. אבל גם היה פשוט לכל שאני בקיא לעילא בחומר הנלמד בישיבה . והנה בסוף הזמן קרא לי האדמו״ר רבי מאיר׳ל שהייתי רגיל אצלו ומשרתו בחוליו ואמר לי בקור מקפיא: מנדל המשגיח העמיד לו אולטימטום או אתה או הוא.. אמרתי לו בוודאי שאני! שהרי לא יעלה על הדעת לגרש בחור בסמוך לפרקו.. אני לא אזוז מכאן עד שאשתדך!! ואילו מנדל מוטב לו שלא יאיים, הייתה לו פרנסה לפני שהתמנה למשגיח כאן ובוודאי שלא יחסר לו מה יאכל אם יעזוב.. ומשחשתי באדמו״ר שנפל בקסמו של מנדל משי זהב הגאוותן ורע הלב (שבין כה לא שרד במשרתו)  יצאתי מחדרו בפחי נפש ופניתי למקום בנו המבוגר ידידי כאחי רבי מנחם הערש ע''ה שהיה ער איתי בלילות ומספק לי בטוב עין כל צרכי בסיגריות משובחות ואמרתי לו: במטותא מנחם הארש דבר אל אביך שלא ינסה לעשות בי את הדבר הנורא שהוא מבקש לעשות בי, והוא השיב לי נחרצות בזה הלשון: יאך וועל ביי איהם גאאנישט פועל׳ן עייר איז אן אלטער דרעק.. ואני חזרתי לבית הורי בבני-ברק לימי בין הזמנים בדעה לחזור לישיבה.   אלא שלאסוני בבוקר חסר מזל אחד התחשק לו לאבא הזקן ויודע החולי (שאיבד את משפחתו הגדולה בשואה) לנסוע לכותל המערבי, ומשהגיע להתחנה המרכזית בירושלים עלתה בדעתו לקחת את האוטובוס לבית-וגן ולתת שלום לאדמו״ר שאצלו לומד בנו יחידו, והאדמו״ר סיפר לאבא בגרמנית שאינני עומד בדיסציפלינות של הישיבה וביקשו שיראה לבל אשוב לזמן הבא אך בל יגלה לי כי ממנו בא הדבר. ואבא התם ע״ה עשה כפי שציווה אותו צדיק והתחיל לומר לי שהוא חש שבריאות גופו מתרופפת וכי הוא רוצה שאהיה לצידו בבני ברק וכמובן שכן עשיתי, אבל לא ארכו הימים שהגיעתני השמועה הנוראה שמנדל משי זהב מתפאר שזרקוני מהישיבה ושמי הטוב נשחת. כמובן שמאז נפלתי ברוחי התרשלתי בלבושי והסתובבתי תקופה כצל, כשכזה עטו עלי השדכנים הפחותים להציע לי שידוכין בנערות בעלות מומים וכדו׳ ואני אומר רוצה אני על כל אשר הציעו לי כפי שהסיתוני הברסלבים, אלא שב''ה גם אותן מציאות לא פירגנו לי שוטני וקלקלו לי, עד אשר עליתי ביום אחד לגג ישיבת ברסלב השכנה להתבודד עם מחשבותי והתפרצתי בבכי נורא ואמרתי לפניו ריבונו של עולם הרי ידעת שלא חסו עלי והשחיתו את שמי ואני חשוף לשידוכים מבישים וחיים רעים, אבא עני חולה וחסר ישע ואין לי קרובים או אוהבים שיעמדו לי אנא אנא היה אתה הצד שלי.. ואכן שמע השם תפילתי ודמעתי באה לפניו. נכנס בי רוח של תושיה ועשייה השגתי מעט מעות ושיחדתי יהודים נאים על ימין ועל שמאל עד שנשתדכתי בדרך לא דרך עם היפהפיה והמוכשרת שבנערות מאה שערים רעייתי המושלמת שתחי׳ לאוי״ט.
רק אז אמר לי אבא עתה ידעתי בך בני שאיש חיל אתה ויודע את אשר לפניך.. פתח את לבבו בפני וסיפר לי את מוצאותיו עם האדמו''ר מאמשינוב ואמר לי, באותו רגע כמו הכני הברק וחשך עולמי בעדי, כי איך ארים פני נגד אחי החילוניים המבוססים שאמרו לי בנך הוא עילוי מהיר תפישה בעל זכרון וחריף מענה שהוא חומר לעורך דין מבני המעמד, תנו בידינו ואנחנו נראה שהוא יגיע לאוניברסיטה ילמד משפטים ויכלכל את שיבתך וכולנו נתפאר בו.. וכי מה ילמדו אותו בישיבה? לזרוק אבנים, למול תינוקות או לחתוך צווארן של תרנגולות?!  והנה משליכים לי את בני יחידי קרבני להשם שהקדשתי לתורה מהישיבה כסמרטוט אין בו חפץ.  ולא אשכח כי נקמתי באמשינובר רבי את נקמתי המתוקה כי באתי אליו איזה פעמים כאילו ״לשחרו ולבקש את ברכתו״ כשאשתי התמירה והנינוחה לצידי וחשתי בו באותו אוהב ישראל סכריני שהוא מתוסכל שלא סללה לי זריקתי מישיבתו את העתיד השחור שהוא בטוב ליבו ייעד לי.  כמובן שיאאקלה הנכד (הרבי דהשתא) שהיה כלומר׳שט ידידי ושותפי ללימודים התייחס בשעתו לאסוני כלא היה, כלום כלום ער האט זיך פשוט געמאכט ג׳פגרט, אבל כיוון שירדתי לסוף דעתו של הצדיק'ל לא ציפיתי ממנו להרבה יותר. וזכות הצדיקים אוהבי ישראל יעועכי''א.  
ולסיכום, מהודענא לכון אחי ורעי שלא קוראים לי קוקה-קולה ואינני אמור להיות לטעמם של כוולם.
יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.