רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 29 בינואר 2021

על הדומה והשונה בין הליטאים לגור


מאת מבין

במגזר החרדי יש שתי קבוצות מאוד דומות, אבל מאוד שונות: 

(1) חסידי גור;
(2) הליטאים;

המילים הבאות יעמדו על השונה והדומה שבינהם. 

🔯

הדומה:

◀️ שתי הקבוצות שתלטניות;
◀️ שתי הקבוצות נהנות מגאוות יחידה;
◀️ שתי הקבוצות שנואות מחוצה להן במגזר;
◀️ שתי הקבוצות עומדיות בראש התארגנות פוליטית, הקימו עיתונים ודי שרטטו איך נראים החיים הציבוריים החרדים בישראל;

לסיכום:

שתי הקבוצות הללו השתלטו -בגדול- על המגזר החרדי ומנהיגים אותו. 

🔯

השונה:

דווקא השונה בינהם פחות אינטואיטיבי, אבל הרבה יותר דרמטי. 

חסידות גור השתלטה על המגזר החרדי באמצעות השתלטות כוחנית על משאבי הציבור. 

הליטאים השתלטו על המגזר החרדי באמצעות השתלטות ״תרבותית״ על תרבות ותפיסת החיים של המגזר. 

🔯

שנפרט?

יאללה:

חסידות גור:

◀️ מאז גרשטנקורן גור מנהלת ברוטציה את עיריית בני ברק, למרות שמספרית, חסידי גור מעולם לא הגיעו לאחוזים בשתי ספרות בעיר. 

◀️ במשך שנים גור שמרה לעצמה בירושלים את סגנות ראשות העיר (גולדקנופף ומילר) למרות ששוב, גור מעולם לא מילאה מנדט עירוני. 

◀️ מאז קום המדינה גור מובילה את המקום הראשון באגודה ותפקידי שר (או דמוי שר, בהקשר של פלדמן) למרות שבקום המדינה, למשל, היום מאות בודדות של חסידי גור בארץ - נציגה חתם על מגילת העצמאות והיה חבר בממשלה הראשונה. מאז, למרות מיעוטה הבולט - היא שמרה על מקומה הראשון והתפקיד הבכיר. 

◀️ מי שזוכר, גור למשל, עיכבה בשנת 2006 את תקציבי ההסעות לחינוך העצמאי, בשל המלחמה של גור במאיר לוריא. זו הדרך של גור לרדות במגזר: כוח הזרוע. וזו דוגמה בודדת מני רבות. 

הליטאים:

הליטאים השתלטו על המגזר באמצעות ״הנדסה תרבותית״.

◀️ הישיבות, זהו מודל ליטאי. בפולין לא היו ישיבות, למעט ישיבה כושלת בגור של הרב מפבניץ, כמה ישיבות של רדומסק, וישיבת חכמי לובלין שהתבססה על אנשי צוות ליטאיים. 

היום, כל המגזר החרדי לומד בישיבות שהתעצבו בליטא, ברמת שכפול מדוייקת למדי, גם מבחינת מבנה הצוות וגם מבנה התכנים. 

◀️ כולל, הכולל הוא יצירה ליטאית-ירושלמית. אצל החסידים הדבר לא היה קיים בעבר כלל. וגם היום אין כוללים של ממש בחסידויות שמרכזן מחוץ לארץ ישראל (סאטמר, חבד). 

זו השתלטות ליטאית על מבנה החיים החרדית של הישענות כלכלית של הציבור על הממסד. 

◀️ דירה בחתונה, זו שוב יצירה ליטאית. היא נוסדה כדי להחזיק את ה״בני תיירה״. החסידים שכפלו. 

זו השתלטות ליטאית על חלוקת המשאבים בקהילה, הבעלי בתים יעבדו כדי להעביר את רכושים לבני התורה. היום, רוב החסידים גם נותנים ברמה כזו או אחרת דירה או חלקה. 

◀️ חיי העבודה. התנועות החסידיות הקימו תנועת עובדים: קוממיות, בני רא״ם, חפץ חיים ועוד. 

הליטאים סמנו את המקצועות האלו כ״לא מתאימים״ לחרדי שהוא כביכול ״נזר הבריאה״ וכך התנועות הללו קמלו ומתו. 

◀️ כל המושג של גדוילי ישראל והשקפה - החברה החרדית היא היום פרי הסגנון הליטאי. אין אף רבי חסידי שמעז באמת לצאת נגד ״הגדוילים״. 

איך שלא נסובב את העניין: לא נמצא משהו תרבותי שגור עיצבה בו את המגזר

השירים של חסידות גור - נישתיים. 

השטיבלך של חסידי גור - מודל ייחודי. 

טוהר המחנה - היתה מתה לולי ליטאים ו״עדה חרדית״ שהיו נוטלים את ההובלה. 

שיטת לימוד הבקיאות - איש לא שכפל. אפילו צאנז הצליחה להשפיע מעבר לגדלה -באמצעות מפעל הש״ס- פי אלף מגור. 

סגנון השמיס של הרבי׳ס מגור - לא שוכפל בשום מקום. 

הביגוד של גור - אף אלמנט ממנו לא אומץ בשום מקום. 

🔯

ולמה כל זה חשוב?

כי בהיעדר עומק תרבותי בשליטתה של חסידות גור - שלטונה מתחיל להתפורר. 

העובדה למשל, שכרגע, אפקטיבית, היא עומדת בראש קבוצה כל כך קטנה, הכוללת את גור וויז׳ניץ בלבד, והיא מנסה לעשות להטוטים מול שאר חלקי אגודת ישראל מחד, ומול דגל מאידך - מעידה כמה שלטונה רעוע וקרוב להתמוטטות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.