רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 31 בינואר 2021

מי הקימו את אגודת ישראל?


כמה מילים על אגודת ישראל

חוץ מהפרט הטריוויאלה, שטכנית, אגודת ישראל הוקמה על ידי תלמידי הרב הירש בגרמניה (יצחק איזיק הלוי ושלמה זלמן בויאר) - אגודת ישראל במתכונת הנוכחית שאנו מכירים אותה, כאיגוד פוליטי בהובלת חסידים וירושליימערס - הוקמה בשני מקומות על ידי שני גופים:

בפולין - על ידי חסידות גור;

בירושלים - על ידי משה פורוש, עסקן דומיננטי בעדה החרדית;

הליטאים, ברובם, הלכו בליטא עם המזרחי, הם תפסו טרמפ של כמה עשרות שנים על אגודה, בגלל חורבן יהדות ליטא (יוצאי ליטא חרדים, מתי מעט הם, וחלקם העצום ברשימת הגדיילים) ופרשו מיד כשהתאפשר להם. 

היום, למעלה מ-100 שנה מהייסוד, שתי המוטציות של המייסדים, נציג חסידות גור מכאן, ושריד שושלת פורוש משם - נאבקים על שאריות אגודה, קצת מזכיר את מאבקי הפרפור של העבודה והבית היהודי, מפלגות עם אותו קילומטרז׳ גרוסו-מודו. 

אך בין גור לפורוש יש עכשיו בני ערובה:

בעלזא וויז׳ניץ. 

בעלזא לא הצביעו לרשימות יהודיים בגליציה, כפרנציפ. וברומניה, בטח באזרוי קלאוז׳ וטרנסלבניה, לא היה אגודת ישראל של ממש. 

בעלזא עשתה סיבוב מפואר בין כל סגנונות החרדיות האפשריים. היא היתה ״אסור להשתתף״, היא היתה ״דגל״ והיא היתה ״אגודה״. 

ויז׳ניץ דווקא חסתה באגודה כל השנים. מי שהתחיל את השושלת הויז׳ניצאית היה יענקל גרוס, יהודי קצוץ זקן שרוב חיו היה פעיל פוליטי דרג שישי ואדמיניסטרטור בדרג זוטר. הקשר שלו עם ויז׳ניץ היה מוצאו המרמרושאי המפואר (אומרים שברומניה, איפה שהנקניקים יותר עסיסיים המוח של צוליהם יותר רפה. ובלי שום קשר: נקניקי מרמרוש נחשבים לעסיסיים בכל רומניה והונגריה) ובכך הוא לקח על עצמו לדאוג לקריית ויז׳ניץ בכנסת.

עוזרו של יענקל החליף אותו, שמעלקע הלפרט. בערוב ימיו, יענקל היה גר בארזים ושורץ במקווה בבעלזא ומסביר באריכות כמה עוזרו לשעבר הינו חסר מוח. 

את שמעלקע החליף מנחם לייזר מוזס (היהודי הכי חכם בויז׳ניץ והכי טיפש בכנסת...) ואת מנחם לייזר החליף העוזר של ליצמן, טסלר. אדם שבגד בויז׳ניץ באשדוד, לטובת גור. 

בעלזא וויז׳ניץ לא נלחמים כרגע על עמדות כוח, על השפעה ועל פוליטיקה. 

הם נאבקים כמו שני בחורים, בעלזער וויז׳ניצער, שנקלעו לתור בדואר ומסבירים זה לזה האם הראב שלך הוא חוזער, או שהרבי שלך הוא שויטע. האם אנחנו יותר גדולים בעולם, או שאנחנו יותר גדולים בישראל. האם אייכלר הוא שמוייגער, או שטסלר הוא גערער קאקער. 

זו המלחמה. 

לולי ליצמן ופורוש היו תלויים בקריירה שלהם בריב הזה, הם היו מצלמים את השיחות הללו ומתסרטים אותם לפורים שפיל בשומרי אמונים וצוחקים עד אין סוף. 

אבל, למגינת ליבם, הפורים שפיל הזה יקבע איך תיראה אגודה, ואיך דגל תלעס את המפלגה הזו. ומישהו פה יפסיד, או שכולם יפסידו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.