רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 31 בינואר 2021

'דגל התורה' מוותרת על גור וויזניץ


מאת פרשן

●○כל האמת על המפץ הצפוי ביהדות התורה□■ 1#


האיום של דגל התורה לרוץ בנפרד נשלף לאחר שקרבניטי הסיעה קיבלו גיבוי מיוחד וחריג מחברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה.

ברחוב נשמעות פרשנויות הטוענות כי מדובר באיומי סרק שגרתיים של לפני סגירת הרשימות במטרה לשפר את קלפי המיקוח, אך האמת קצת שונה: הפעם גמלה ההחלטה בסיעת דגל התורה לרוץ בנפרד, במידה וליצמן ימשיך לדבוק בעקשנותו לא לוותר לחברים הליטאים.

השש-שלוש מהבחירות לראשות עיריית ירושלים עתיד לחזור על עצמו, אך באופן הרבה יותר כואב ועוצמתי; הפעם עם חלקים נרחבים מהקהל החסידי שמכריזים בריש גלי על התיעוב שלהם משלטון הנצח של ליצמן וזייברט.

מדוע הפעם המצב שונה והאיום אכן עתיד להתממש ביום חמישי הבא? כדי להבין את הסיטואציה, שווה להעיף בדיקה על ההתרחשויות מאחורי הקלעים במרוצת עשרות השנים האחרונות. בצמרת הרבנים הליטאית היה מישהו שעד כה נהג לדרבן את נציגי הסיעה להגיע לוויתורים ולפשרות כל אימת שהתפתחו חילוקי דעות מול הסיעה המרכזית. זה מה שגרם תמיד להסכמים המפוקפקים עם אגודת ישראל, שבהם הייתה ידם של ליצמן וזייברט על העליונה. רק פעם בודדת לא חתרו להסכם, אלא פרשו בקול רעש גדול. זה היה בבחירות המוניציפאליות בירושלים. הנסיבות דאז גרמו לקבל החלטה נועזת, ואז הוכח לכולם כי איום מול ליצמן יכול להתממש, ולהכות אותו שוק על ירך.

ובכן, גם הפעם ישנן נסיבות מיוחדות:

1. מי שדגל בשיטת הוויתורים והפשרות בתוך דגל התורה עד כה - נתן הפעם הסכמה מוחלטת לפוצץ את הכול ולעשות אתחול מחדש.

2. תזמון. התזמון משחק פה תפקיד ראשי. המצב והסטטוס קוו של ליצמן וזייברט בתוך אגודת ישראל, הולך ומחריף. מצד אחד נושף בעורפם, מאיר פרוש, שנמצא בריב פוליטי עיקש עם ליצמן-זייברט זה עשרות שנים. סיעת שלומי אמונים הכריזה מלחמה, כשבפיקוד התייצבו לוחמים שלא רואים בעיניים ומנהלים בנחישות קרב אימתני שלא זכור כמוהו הרבה שנים באגודת ישראל.

מצד שני, הגיע אייכלר והתאחד עם פרוש לציר חזק שגורם לכמה אנשים להזיע מאוד-מאוד חזק. גם אייכלר, כמו פרוש, הגיע מצויד עם נשקים חדשים (הראויים לפוסט נפרד). הראשון הוא גיבוי מיוחד מרבו, האדמו"ר מבעלזא. השני הוא ועדה פוליטית חדשה שעומדת מאחוריו ומנהלת איתו ביחד את הקרב הבלתי מתפשר.

3. רשימת מרכיבים נוספת שמחמת קוצר היריעה, עיקריה יוזכרו רק בקצרה:
א) הפילוג הפנימי בגור. (אופוזיציה קשה נגד ליצמן מאלו שלא רואים בעין יפה את מלחמותיו נגד חסידויות אחרות.)
ב) קולות בויזניץ שלא מיישרים קו ומעוניינים לפוצץ את הציר עם ליצמן, שעלול לגרום לחסידות לחזור הרבה שנים אחורה.
ג) כתב אישום המרחף מעל ראשו של ליצמן.
ד) זעם עצום בשורה של חסידויות מובילות, כשצאנז ובאיאן הן החלוצות בסוגיה.
ה) חסידות חב"ד שנמצאת על התפר שבין פרוש וסמוטריץ'. אין ביניהן ולליצמן כלום. כעת, כשסמוטריץ' קורץ להם ומאידך פרוש, הפיטרון הפוליטי שלהם, נדרס בביריונות על ידי ליצמן וזייברט - הללו ירוצו להצביע לסמוטריץ'.

כל אלה ועוד, גרמו לגיבוש ההחלטה בדגל התורה ולשלוף את האיום הברור הבא שהונח על שולחנו של ליצמן וזייברט: 

או שתתיישבו כמו בני אדם, תקשיבו לדרישות שלנו ותנסו להגיע להסכמים שישאירו את כולם מרוצים - או שאנחנו פורשים בקול רעש גדול, משאירים פתח הצטרפות לפרוש ואייכלר, ומסיימים את יום הבחירות עם 7-8 מנדטים, כשאתם, יחד עם טסלר, יישארו מאחורה עם 25 אלף קולות, שווה ערך לכחצי מנדט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.