רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 27 בדצמבר 2020

קנאה בין אחים מותרת או אסורה?

 

תשובה לתשובה – ליעקב אבינו היה אסור להטיל קנאה בין בניו

לכבוד הרה"ג והרה"ח ר' חיים שליט"א

הבאת תשובה מאחד הכותבים, שהשבטים אשמים בעשרת הרוגי מלכות כי קנאו ביוסף, והיה אסור להם לקנאות ביוסף אפילו שהיה צעיר מהם.

המגיב הנכבד, מתעלם שחז"ל כתבו בדיוק הפוך, במסכת שבת דף י עמוד ב נאמר: אמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב, לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו - נתקנאו בו אחיו, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים.

ותוספות כותב שם, שאפילו שגזירת מצרים נגזרה בין כה וכה, אבל העינוי במצרים לא היה לולי ששינה בנו בין הבנים.

והריטב"א כותב שגלות מצרים אירעה בגלל זה, כי לא נאמר בברית בין הבתרים היכן תהיה הגלות, והיתה יכולה להיות גם בארץ כנען.

והמהרש"א כותב שם, שאפילו עון המכירה של יוסף נתלה באותו שינה בין הבנים שעשה יעקב אבינו.

ורבינו בחיי בפרשת וישב כותב על הפסוק ועשה לו כתנת פסים, שהוא הבגד שבגללו נתגלגל גלות מצרים, וכן בזו הכתונת נתגלגל עשרה הרוגי מלכות כמאמרם בשבם לעולם אל ישנה אדם את בנו בין הבנים.

ואפילו שאין לנו הבנה באבות הקדושים ובשבטי י-ה כמו שכתב המגיב אצלך, אך אם מביא משם ראיה, עליו לעיין היטב לפני שמגיב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.