רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 30 באוקטובר 2020

"היום בתניא" יום ו' יב חשון

 

"היום בתניא" יום ו' יב חשון

(אגרת הקדש תחילת פרק כז)

אגרת תנחומים:

אגרת כז נכתבה נכתבה בתחילת שנת תקמ"ט, לאחר שהגיעה לרוסיה הידיעה בדבר הסתלקות ר' מנחם מענדל מויטבסק (שהיתה בארץ ישראל, בטבריה, בראש חדש אייר תקמ"ח) - והיא מהוה אגרת תנחומים על הסתלקותו.

כידוע, לאחר הסתלקות המגיד ממזריטש, היה ר' מנחם מענדל מויטבסק נשיא החסידים. וגם אדמו"ר הזקן (אף שבאופן כללי היה כחבר-תלמיד שלו), היה נוסע אליו כפי שחסיד נוסע אל הרבי.

נצין, כי באופן כללי ניתן ללמוד מאגרת זו, על מהותו של צדיק המוגדר כרבי וכנשיא לחסידים.

...

הבסיס לדברי הניחומים:

את דברי הניחומים מבסס רבנו, על ההסבר המיוחד ששמע (מרבותיו) "על מאמר רז"ל דשבק חיים לכל חי" (פתגם שנוהגים להוסיפו כשמתיחסים לאדם שנפטר, בכתיבת שטרות, מאמרים ספרים וכדומה).

נצין, כי המילה "שבק" היא תרגום המילה "עזב" המופיעה בתנ"ך. ולהעיר, כי על הפסוק "עזב תעזוב עימו" כתב רש"י  ש"עזיבה" זו היא מלשון "עזרה".

ולעניננו נראה, ששני הפירושים הללו ל"שבק" משתלבים כאן יחדיו - שכן, גם החיות אותה עוזב הצדיק למטה, נועדה לבא לעזרתם בעבודת בוראם.

...

השפעת הצדיק מחייו:

בהבהרת המשמעות הפנימית של "שבק חיים לכל חי" כפי שהיא מתבטאת במיתתם של צדיקים, מדגיש רבנו:

א. ה"חיים" של הצדיק, הן אמונה אהבת ה' ויראת ה'. ואת חייו אלו, המשיך הצדיק אל תלמידיו במשך חייו בעולם הזה. ואת החיים הללו, הוא ממשיך להשפיע אל המקושרים אליו גם לאחר הסתלקותו.

ב. כדברי משלי שאמר "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם". הנה, כך גם קבלת החיות מהרב וקליטתו בתלמיד, תלויה במידת האהבה שהתלמיד רוחש לרבו וגודל התקשרותו אליו - כן הוא בחיי הרב, וכן הוא גם לאחר הסתלקותו.

...

חבר נכבד:

*מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.

*השתדל, שבבית הכנסת שבו אתה מתפלל, ימצאו כל הספרים שחיברתי. "באור התניא משכיל לאיתן" וכל ספרי "חסידות לעם" - המביאים את תורת חב"ד גם לציבור הרחב.

*המעונינים לקבל את "היום בתניא" יתקשרו אלי בווטסאפ 0544960839

בברכה

הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד

*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.