קורה משהו מדהים, אין כמעט דבר בימינו שמאחד את הכלל כולו, כל קהילה כל קבוצה כמעט בכל מדינה הלבוש הנוסח הסגנון ואף המאכלים הם אחרים, במשך השנים עם ישראל יצר תרבויות רבות שמאז קיבוץ הגלויות בישראל באמריקה ובמדינות נוספות רואים זאת ומבחינים בין אלו לאלו, הגיעו הדברים לידי כך שאפילו לתפילות יחד זה בלתי אפשרי, אלו אומרים 'ויצמח' ואלו 'חלילה' לא יאמרו, אלו יאמרו 'קץ משיחיה' ואלו לא יאמרו, זה מתחיל ב'הודו' וזה ב'ברוך שאמר' זה לובש גרטל והאחר לא, אפילו המאכלים והמנהגים שונים אלו מאלו צריך לחפש בנרות מה מאחד את כלל ישראל ולא רק בעולם החרדי, בעולם היהודי שומר המצוות כמעט מקצה לקצה נמצא עולמות אחרים
ובכל זאת, יש דבר אחד ויחיד שמאחד את כלל ישראל והוא לימוד התורה שגם כאן נמצא את אלו לומדים ספרים אלו, ואלו אחרים, אלו בתלמוד ילמדו בעיון ואלו בקיאות, אלו בסדר הזה ואלו בסדר הזה, לכל קהילה כמעט סדר משלו גם בחינוך ולימוד הילדים, זו הסיבה מדוע זקוקים לכל כך הרבה מוסדות חינוך כל אבא מחפש חינוך אחר לבן שלו ושולח להיכן שמתאים יותר להשקפתו ולתרבותו למנהגיו ולאופיו ובמיוחד לגדוליו, כבר לא מדברים על אחדות כלל, ובענין הזה נמצא היה מי שהצליח לאחד את הכלל כולו והוא רבי מאיר שפירא זצ"ל כאשר הציע את לימוד 'הדף היומי' דבר שחשוב לא רק בשל לימוד הדף שלכאורה כל אחד יכול ללמוד דף אחר העיקר שהוא לומד, הרעיון כאן הוא, שכאשר כולם לומדים את אותו דף בכל מקום בעולם אתה יכול להצטרף ללומדים וללמוד יחד
העולם היהודי שומר המצוות מקצה לקצה קיבל זאת, עד כדי שלא רק חרדים אפילו אצל חובשי הכיפות הסרוגות תמצא לומדי 'הדף היומי' פרט למקום אחד היכן שלא לומדים 'דף היומי' והם אנשי סאטמאר, אלו לוחמים בלימוד 'הדף היומ'י עד כדי שכאשר הם לומדים איזה פרק בתלמוד וימצא שבאותו יום זה ה'דף היומי' הם חלילה לא ילמדו על מנת לא להכשל בלימוד 'הדף היומי', הם היחידים שהוציאו עצמם מכלל ישראל הם פרושים מן הכלל כולו יחד עם הרפורמים והקונסרבטיבים שאף הם לא לומדים' דף היומי'
אין טוב יותר מ'הדף היומי' להוכיח כי סאטמאר הם מחוץ לכלל ישראל, מפני שאם היו חלק מן הכלל הם היו יודעים היכן כן והיכן לא, גם אם נניח שדרכם שיטתם והשקפתם שונה, שימשיכו בה, אבל כאשר מדובר ב'דף היומי' שהוא לימוד גמרא בלבד אין כאן ענין של השקפה כלל, את זה היו עושים ומשתתפים יחד עם כולם הם היו יכולים להחזיק בדעתם והשקפתם בנימוק של נהרא נהרא ופשטי', אבל כאשר הם מוציאים עצמם מן הכלל כולו, אין להם עוד את היכולת הזו הם מחוץ למחנה הם אינם חלק מכלל ישראל וחבל מאוד שהם הרחיקו כל כך
ובכל זאת, יש דבר אחד ויחיד שמאחד את כלל ישראל והוא לימוד התורה שגם כאן נמצא את אלו לומדים ספרים אלו, ואלו אחרים, אלו בתלמוד ילמדו בעיון ואלו בקיאות, אלו בסדר הזה ואלו בסדר הזה, לכל קהילה כמעט סדר משלו גם בחינוך ולימוד הילדים, זו הסיבה מדוע זקוקים לכל כך הרבה מוסדות חינוך כל אבא מחפש חינוך אחר לבן שלו ושולח להיכן שמתאים יותר להשקפתו ולתרבותו למנהגיו ולאופיו ובמיוחד לגדוליו, כבר לא מדברים על אחדות כלל, ובענין הזה נמצא היה מי שהצליח לאחד את הכלל כולו והוא רבי מאיר שפירא זצ"ל כאשר הציע את לימוד 'הדף היומי' דבר שחשוב לא רק בשל לימוד הדף שלכאורה כל אחד יכול ללמוד דף אחר העיקר שהוא לומד, הרעיון כאן הוא, שכאשר כולם לומדים את אותו דף בכל מקום בעולם אתה יכול להצטרף ללומדים וללמוד יחד
העולם היהודי שומר המצוות מקצה לקצה קיבל זאת, עד כדי שלא רק חרדים אפילו אצל חובשי הכיפות הסרוגות תמצא לומדי 'הדף היומי' פרט למקום אחד היכן שלא לומדים 'דף היומי' והם אנשי סאטמאר, אלו לוחמים בלימוד 'הדף היומ'י עד כדי שכאשר הם לומדים איזה פרק בתלמוד וימצא שבאותו יום זה ה'דף היומי' הם חלילה לא ילמדו על מנת לא להכשל בלימוד 'הדף היומי', הם היחידים שהוציאו עצמם מכלל ישראל הם פרושים מן הכלל כולו יחד עם הרפורמים והקונסרבטיבים שאף הם לא לומדים' דף היומי'
אין טוב יותר מ'הדף היומי' להוכיח כי סאטמאר הם מחוץ לכלל ישראל, מפני שאם היו חלק מן הכלל הם היו יודעים היכן כן והיכן לא, גם אם נניח שדרכם שיטתם והשקפתם שונה, שימשיכו בה, אבל כאשר מדובר ב'דף היומי' שהוא לימוד גמרא בלבד אין כאן ענין של השקפה כלל, את זה היו עושים ומשתתפים יחד עם כולם הם היו יכולים להחזיק בדעתם והשקפתם בנימוק של נהרא נהרא ופשטי', אבל כאשר הם מוציאים עצמם מן הכלל כולו, אין להם עוד את היכולת הזו הם מחוץ למחנה הם אינם חלק מכלל ישראל וחבל מאוד שהם הרחיקו כל כך
חיים שאולזון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.