רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 בינואר 2020

על חוט השערה

אל רומע״כ הרב הגאון מוהר״ח שאולזאהן שליטא
תודות אין קץ לאדוני שנזקק לנושא כפיית התקנה (באיומי עונשים קשים) של תגלחת ראש הנשים הנשואות בקריית יואל.
ואכן כבר הגיע הזמן שנזדקק לכלליות נושא זה ביושר וללא פחד ומשוא פנים. אז אפתח ברשותכם את השיח בנקודה אישית, כי סבא ע״ה שבא ממשפחת יראים מסביבות פרשבורג נשא את סבתא בשופרון והתנה שתגלח ראשה ותחבוש שפיצל כמנהג הנשים הכשרות במקומו, וכך היא נלקחה לאושביץ הי״ד. גם אבא דרש מאימא ע״ה שוב ושוב שתשמור מכל משמר על המנהג הזה וכך היא נהגה כל ימיו, ואף באלמנותה עוד הייתה מגלחת ראשה מדי פעם משום כבוד בעלה.. גם רעייתי תחי׳ שמרה זאת כל עוד גרנו ליד אבא, כי בנפשו היה הדבר. אבל כבר בשחר ילדותי הייתי עויין למנהג הזה שנראה לי דורסני ולא אסתטי, ועוד הייתי מתמיה הלמה דקדקו במקומותנו במנהג ותיקין זה כעניין שכל קדושת יהדותנו תלויה בו, בשעה שאין לו שום מקור בתורה בתלמודים או בפוסקים. ואכן במדינת אונגארין תפשו בו אפילו עמי ארצות שומרי תורה עד כדי כך כפי שהוויטבסקיר רבי ע״ה סיפר לי לפני מ״ו שנים, שבמקומו בטוקאיי חיו שני אחים פשוט׳ע חסידיש׳ע אידן מבני הקהילה שנודעו לו בשל מלחמת העולם שניהלו על חצי כזית בית דפוס שנפל להם בירושה וגם נשותיהם ובנותיהם נתפסו לתגרה עד שהיו למשל ולשנינה שחבטו אלה באלה לעיני הגויים ברחוב העיר, וכך רבו אותן משפחות הציקו והלשינו זה על זה עד שהגיעו הנאצים והם נלקחו עם כולם לגטו. ושם שרה רוח הבטלה מאונס על אחד מהיורשים הנזכרים, וזה החליט יום אחד כי נודע לו על מה עשה ה׳ ליהודים ככה, ויצא להציל את עמו ומכשיר גזיזת שער בידו, והלך משער לשער ומבית לבית לשדל את היהודיות הנשואות שתספרנה בו את שער ראשן ויספרו כהוגן ובדקדוק גדול, כי הרפיון בטיב התגלחת ותכיפות  התגלחת הם אלה שעוררו לחרון האף וגרמו לצרות הנוראות שנחתו עליהם..    אבל לגופו של עניין בוודאי יפה עשה סבא ואבא וכל אלה שדבקו במנהג זה בבחינת ואל תטוש תורת אמך, ושכרם מובטח להם מן השמים. אלא שבינתיים רצה הבורא והקהילות נהרסו ואנו משארית פליטת שומרי אמונים מהונגריה וגליציה  חיים היום בקהילות גדולות בעולם המערבי לצד יהודים כשרים שבאו ומנהגי אבותיהם בידיהם ממדינות אחרות, תמימי דרך יודעי תורה שבקרבם ענקים אשר לא נפלו בשום עניין מרבני מקומותנו, ואדרבא, מצאנו בירושלים ובניו יורק ובבני ברק יהודים כהרב בנגיס הרב מלצר רבי משה פיינשטיין הרבי מלובאביץ החזון איש הרב מבריסק וגם בין הספרדים גדולי תורה צדיקים וקדושים שלבם כפתחו של אולם, וכל אלה היו לנו ועיניים ומלמדים להועיל בהבנת התורה במעשה החסד דקדוק קיום המצוות וכל מידה נכונה. ורוב אלה לא די שלא קיבלו עליהם את המנהג שהזכרנו, גם גינוהו כנוולן של בנות ישראל שהוא בהיפוך מרוח חז״ל (ר״ע התיר תקנות שתקנו קדמונים בחמורות שבחמורות כדי שבנות ישראל לא יתגנו על בעליהן..) אז נשאלת כאן השאלה, האמנם נגזר עלינו בני אונגארין להמנע מלהשתדך בכל קהילות היראים ויודעי תורה שחסו בצילם של אותם ענקים שהזכרנו? וכי מצוה עלינו להשתדך בבנות עמי הארצות מבני קהילות אבותינו שנוהגים בתגלחת הנשים, על פני כל בחור וטוב ממשפחות ת''ח מובהקים מהקהילות שלא תפסו באפגאלען די האר.. ומה נעשה בבחור שלא נמצא לו שידוך מבנות אונגארין ומארמוריש אלא מבנות היראים בני פולין רוסיה או הספרדים אשר לא נשמע להם עניין גילוח ראש האשה.. וכלום ראוי להעניש בת ישראל כשרה שלמדה או עבדה בקרב בנות תלמידי חכמים שלא נשמע להן עניין זה ומבקשות לנהוג כמותן על פי השולחן ערוך? או שיש להן סיבה משלהן אמאי קשה עליהן העניין הזה.. ושאלת השאלות שחייב כל מורה הוראה ומנהיג קהילה ישר לשאול את עצמו, כלום תיקנו המתקנים תקנה על דעת שינהגו בו גם בימים שרוב הציבור חיים ועובדים בעריהם הגדולים של המדינות העשירות שכל הנשים יוצאות בהן מפורכסות. וכלום חפצו בדבר שישוב האיש הישראלי לביתו מכל מראות יומו וימצא את אשתו עלובה ומנוולת?..  וכמו לא די להן לאותן נלחצות שגם הטילו עליהן תקנות על גבי תקנות על גבי תקנות בהלכות שטרומפ דנייער נומבר ועוד חמש מאות הלכות בעניין  הצווארון והשרוול וכדו׳  ועוד יד רודפי הנשים נטויה.. (וכולן באיומים והפחדות סאדיסטיות על הענשת הצאצאים עד הרס ילדותם..) האמנם דווקא באלה נאהב (בצירה על ההא) עליהן את התורה וננצח את רוח הזמן?!. ועל כולם גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שאין לנו בדורנו קנאי של אמת שיקנא על חילול שמו ית' ותורתו בגויים, אין גם אחד! וכל אותה קנאות אורווליאנית על דיקדוקי צניעות הנשים צו לצו קו לקו, ועליהם אלפי עיניים בולשות בחדרי החדרים מלשינים ושטנים מענישים ומשחיתים, לא באה לעולם אלא להעמיד את היחידים בקהילות החרדים במצב תדיר של אימה והתגוננות מפרנסי הציבור המושחתים והרקובים עד לשד עצמותיהם. ואני הקטן אמרתי לו למנהל בית חנוך לבנות ״ועסקן צניעות״ ידוע. בוא ולא נדבר לא על יראת שמים שלי או שלך.. אבל הרי ידעת כפי שאני יודע שאף אם תגזור ככל שתגזור ותאיים ככל שתאיים, נשות העשירים תמצאנה תמיד את הדרך לספק את נטייתן להתייפות ולהיראות נאות מבלי להיענש.. ואין אתה אלא מתנכל לבנות ישראל קשות יום על מנת להלך עליהן אימים ברשות שגזלת לעצמך לחטט בפרטיותן ולהשפילן ככל העולה על רוחך.. וכך אתה מנהל עסקי ציבור מקולקלים ככל שרירות לבבך והבריות יפחדו מפניך כמפני המסוכן שבנחשים. כי די להם שלא תתנכל להם ותהרוס את חייהם.   
הנה הבעתי את אשר עלה על לבבי בשעה זו. ואם שגיתי ברואה הנני מזמין בזה את כלל מי שיכול להחכימני בתבונות שנעלמו ממני, ואין ספק שהרב בעל הבלאג ינהג בו בעניין טובה כדרך שהוא נוהג בי ובכל אדם, אנא אל ימנע טוב..
יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.