רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 1 בינואר 2021

"היום בתניא" שבת קדש יח טבת


"היום בתניא" 
שבת קדש יח טבת
תניא "לקוטי אמרים", 
תחילת פרק יג
שנה פשוטה

"בינונים זה וזה שופטן":
בתחילת התניא, הובאה הגמרא האומרת ש"בינונים זה וזה (היצר הטוב והיצר הרע) שופטן".
וכעת, לאחר שהכרנו את מדרגת ה"בינוני" ב"אמיתת שם התואר" (שהוא "לא עבר עבירה מימיו ולא יעבור לעולם"). מבהיר רבנו,  מה בעצם עושים היצרים (כולל היצר הרע) אצל הבינוני.
...
עיקר ענינו של השופט:
נקדים שיש הסוברים, שהיצרים השופטים מושלים באדם ופועלים בו שיעשה את רצונם (ולשיטתם, הבינוני במאמר חז"ל זה הוא אדם שעושה בפועל ובצורה שוה, גם את רצון הנפש האלוקית וגם את רצון הנפש הבהמית).
אולם אדמו"ר הזקן חולק עליהם, וכהדגשתו בתניא, שעיקר ענינו של השופט באה לידי ביטוי רק בהבעת הדעה שלו (וכמקובל בבית דין רבני שצריך להיות בו הרכב של שלשה שופטים: ששנים מהם חיבים תחילה להביע את דעתם באופן כזה, שגם אם דעתם שונה יכול כל אחד לשכנע את חברו ובצדקתו. והיה אם כל אחד נשאר תקיף בדעתו, בא השופט השלישי ומכריע ביניהם, וההלכה תהיה כהכרעתו).
וכדוגמת ענינו של השופט באופן כללי, רואה אדמו"ר הזקן, את ענינם וכחם של היצרים שהם מתפקדים כ"שופטים" - כשלדעתו, היצרים לא באו ל"בינוני" אלא ליעץ לו מה לעשות (ואין זה בכחם להכריח את האדם שיתפקד כדעתם).
...
"וההלכה כדברי המכריע":
כך זה בין השופטים בבית הדין, וכך הוא בויכוח שבין שני השופטים שבאדם.
כאשר למעשה, המכריע בין שתי העצות של היצרים הוא האדם עצמו.
וכאמור בפרק הקודם,  הבינוני שנשאר בו אחר התפילה "רושם" מהאהבה כרשפי אש - "רושם" זה מסיע לו להתנהג כראוי, וכמקובל בבני אדם ש"המוח שליט על הלב".
וכאן מוסיף התניא, שגם מי שלא נשאר  בו הרושם הטוב מהתפילה, הנה אם הוא רק רוצה להתנהג כראוי ולא לקבל את עצת היצר, הקב"ה יבוא לעזרתו - וכפי שהדבר בא לידי ביטוי, בהארה מיוחדת "שמאיר אור ה' על נפש האלוקית, להיות לה יתרון ושליטה על סכלות הכסיל ויצר הרע, כיתרון האור מן החושך".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, המשך להעביר את פינת "היום בתניא" הלאה, לחבריך ולמכריך.
*בברכה ובהצלחה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא  "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם"
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.