מאת בדחן
צריך לחלק את הדינים לד' החלקים לפי הסדר (או"ח, יו"ד, אה"ע, חו"מ).
צריך לחלק את הדינים לד' החלקים לפי הסדר (או"ח, יו"ד, אה"ע, חו"מ).
מצביע עץ פסול להיות שליח ציבור, אין
עונים אמן אחר ברכותיו, ולא אחרי הקדיש שלו.
אין ראוי למול תינוקות של מצביעי עץ.
מצביעי עץ אינם מכלל עמיתיך.
מקחם וממכרם בטל.
אסור להעלותם לתורה, ואם עלו אינם נמנים
למנין הקרואים.
המוצא אבידת מצביע לעץ, הרי אלו שלו,
מדין הפקר בית דין הפקר.
רב שהצביע עץ אינו רב, כל הוראותיו
ופסקיו בטלים, אין להעלותו ל"שלישי", ומן הראוי לפטרו או לעבור להתפלל
בבית כנסת אחר.
קידושין שנעשו בפני שני עדים שאחד מהם או
שניהם הצביעו עץ, בטלים והאשה מותר לעלמא ללא גט, ומותרת גם לכהונה, ופטורה מיבום
וחליצה.
עידי כתובה שאחד מהם או שניהם הצביע עץ,
החתימות בטלות, ועל כן לבעל אסור לשהות עם אשתו אפילו שעה אחת כדין אשה שאין לה
כתובה.
בעל שהצביע עץ, אפקעינהו רבנן לקידושין
מיניה ושוויוהו לבעילתו בעילת זנות, ולחומרא תצא בגט.
ילדים של מצביעי עץ אסור ללמדם תורה,
דהוי בכלל מלמד תורה לתלמיד שאינו הגון.
ילד של מצביע עץ שחשקה נפשו בתורה, והוא
כופר בתורת בית אביו ורוצה להצטרף בכל ליבו לעדת ישראל החרדים והיראים, מטבילים
אותו לגירות לחומרא על דעת בית דין, ותשובתו מוטלת בספק עד שיגדיל שמא יחזור
לסורו.
אסור להחזיק בכולל אברכים מצביעי עץ.
אסור למסור בנו ללמוד מפי מלמד מצביע
עץ.
מצוה לפטר מצביעי עץ הם ונשותיהם מכל
משרה שהחזיקו בה, בין בהוראה ובין במשרות אחרות.
כל אלו שנישאו בעבר לפני הבחירות, זמן
מועט או מופלג, ולאחר מיכן התברר שמסדר הקידושין או אחד מהעדים או שניהם או שלשתם
הצביעו עץ, אין הקידושין בטלים מפני שבשעת הקידושין היו בחזקת כשרות.
אין ללכת להשתתף בשמחות של מצביעי עץ,
אפילו לא לשלום-זכר שלהם.
אם יש אויפרוף ממשפחה של מצביעי עץ, אין
להחשיב את העולים שהצביעו עץ ממנין הקרואים, ואם יש ספק שמא הצביעו עץ, ראוי
להחמיר ולקרוא בתורה פעם נוספת בחוץ, או לקרוא במנחה שוב את כל הפרשה של הבוקר.
שומע קידוש בשבת מפי מצביע עץ, אינו
יוצא ידי חובת קידוש.
גזרו על פיתם ויינם של מצביעי עץ משום
בנותיהם. ואסור להשתדך עם משפחה של מצביעי עץ, ואם חלק מהמשפחה הצביעו עץ וחלק לא,
אינם ראויים להשתדך עם כשרי ישראל, ועדיף שיתחתנו עם גרים ועבדים משוחררים.
בעקבות האירועים האחרונים חובת כל רב
לפעול ולהשתדל להקמת רשימות ספרי יוחסין, ולדאוג שלא ינשאו כשרי ישראל עם מצביעי
עץ.
ספר תורה שכתבו מצביע עץ, ישרף, ויש
מקילין לגנזו. ומה שכתב לפני הבחירות כשר, שאז היה עדיין בחזקת כשרות.
אין להניח תפילין שהסופר שכתב את
הפרשיות או הבתים-מאכער הצביע עץ. ואם אין לו תפילין אחרים יתעטף בטלית ודיו.
אין ללבוש טלית מצוייצת שהשוזר או הטווה
הצביעו עץ, ואם זה עבודת מכונה ומי שלחץ על הכפתור החשמלי הצביע עץ, יש להקל, דלא
נחשב כח גברא.
עוף ששחטו מצביע עץ אינו כשר, ובסתמא
הלך אחר הרוב שלא הצביעו עץ ואין לחשוש. אבל ראשי מערכות הכשרות צריכים לדאוג לפטר
כל מי שהצביע עץ.
אם יש הרבה אנשים שספק אם הצביעו עץ, יש
לבדקם במים המרים המאררים כמו בזמן העגל, דהיינו לשרוף עץ גדול ולשפוך את אפרו הדק
לתוך כלי עם מים חיים, ולהשקות את המסופקים. ואם יחתמו על כתב קבלת המלכות של מרנן
ורבנן, אפשר לקבלם בתשובה.
גדול עוון הצבעת עץ יותר מעוון לבישת שעון
יד, ויותר מעוון שימת פיאות מאחורי האוזניים, אף על פי שמרנן ורבנן קבעו שלא ללכת
עם שעון יד ושלא לשים פיאות מאחורי האוזניים, מ"מ משמשיהם בקודש קבעו שמי
שבעת הכניסה לקודש פנימה מוריד את השעון ומוציא פיאותיו לחוץ, דיו. ואין כל הדינים
האלו בו. אבל מי שמצביע עץ, אפילו שבקודש פנימה יצביע ג', אין לו כפרה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.