רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 20 בדצמבר 2022

מי ניסה לזרוק את משה גפני מ'דגל'?

 


החשיפה היום בהפלס: מי ניסה לזרוק את גפני מדגל ולמה? ומי נלחם בשבילו?

הרה"ג ר' שלום אליעזר רוטר שליט"א עורך הקובץ 'מבקשי תורה' ועוד, במאמר נוקב היום בהפלס. על התנהלותם של חכ"י דגל בנושא חוק הגיוס.

בתוך הדברים הוא חושף כיצד נסע יחד עם אביו הגאון ר' אהרן רוטר שליט"א לירושלים לבית מרן הגריש"א זצוק"ל על מנת למנוע מאלו שניסו לפטר את גפני. במאמר לא הוזכרו שמות.

"אגודת החרדים" תחשוף במי המדובר:

כידוע, שימשו שני חכי"ם בדגל אברהם רביץ ז"ל ומשה גפני. בימי מרן הרב שך כמובן שכולם היו כפופים לדעתו. אם כי יש לציין כי אברהם רביץ היה מפתיע מידי פעם באמירות שמרן הרב שך לא רווה מהם נחת, הן לא היו מתאימות לציבור בני התורה אותו ייצג אברהם רביץ, אבל בשטח היה כפוף לגמרי למרן הרב שך. כך למשל התפרסם ביטויו בתרגיל המסריח כשדרעי ניסה להקים את ממשלת השמאל עם פרס שריד ואלוני מתנועת מרצ, ומרן זצוק"ל היתה דעתו נחרצת נגד שלטון השמאל הכפרני, ובהוראתו הצביעו הנציגים של דגל בעד המשך ממשלת שמיר, כשרביץ נשאל במהלך ההצבעה בעד או נגד? ענה האויבער חכם: "בצער רב - נגד..." ביטוי שגרם למבוכה רבה. כשלאחר מכאן ניסה להתנצל שהתכוון לומר "בצו הרב". מי שרוצה להבין היטב מי הוא אברהם רביץ, יכול לראות את בנו ממשיך דרכו יצחק רביץ ראש מועצת טלזסטון - חרד"ק במלוא מובן המילה.

החריקות החלו עם היחלשותו של מרן הרב שך זצוק"ל, נוצר חלל ואנשי הרב שטינמן ניסו בכל כוחם לתפוס את השלטון, מרן הרב שך כידוע היתה דעתו ברורה ובהירה, כי על מרן הגריש"א להיכנס בעול ההנהגה, הוא הביע את דעתו בפגישותיו המפורסמות עם מרן הגריש"א כאשר היה נוסע לירושלים על מנת להיפגש עם מרן הגריש"א. מרן הגריש"א שלא חפץ בתפקיד בלשון המעטה, נעתר בחוסר ברירה לבקשותיו והפצרותיו של מרן זצוק"ל.

כך נוצרו להם שתי מוקדי כח, היה את מוקד הכח בירושלים בבית מרן הגריש"א שהופקד על ידי מרן הרב שך אך רחוק מאוד מתאוות שלטון וכיו"ב, ולעומת זאת, בית הרב שטיינמן שניסו כל העת להשתלט על ההנהגה. בקרב רבני דגל היה כמובן את הרב נתן זוכובסקי שהיה תלמידו של הרב שטיינמן מישיבת כפר סבא, ומשכך ניסה אף הוא כל הזמן, לעומתו הגאון האדיר רבי ברוך שמואל הכהן דויטש והגר"צ פרידמן שהיו נאמנים בכל מאודם למרן הרב שך ידעו את דעתו והלכו לפיה.

למעשה, גם החכי"ם אברהם רביץ ומשה גפני נחלקו דרכיהם, בעוד רביץ מצא ברב שטיינמן אדם כלבבו, פשרן בעל דעות פתוחות, גפני היה באותו הזמן נאמן לדרכו של מרן הרב שך והפך להיות בן בית אצל מרן הגרי"ש. והיה אף תקופה ארוכה שגפני לא דרך בבית של הרב שטיינמן.

כשאנשי ביתו של הרב שטינמן ארגנו לו דרשה בהיכל ישיבת פוניבז' בעשרת ימי תשובה, הם עשו הרבה רעש ובלגן כדרכם בקודש, ומי שהופיע לדרשה וישב בשורה הראשונה היה ח"כ אברהם רביץ...

ח"כ אברהם רביץ היה בעל רעיונות חדשניים, הוא למעשה היה מיוזמי הנח"ל החרדי, בעידודו של הרב שטיינמן, ואף התראיין על כך בתקשורת.

לביתו של מרן הגריש"א כמעט לא היה מגיע, מלבד ידיד נאמן שמצא לו בבית הגריש"א הלוא הוא החתרן השפל ועד השקר יוסף אפרתי. [יצויין כי עם הקמת העיתון הקיקיוני יום חדש על ידי נפגעי יתד נאמן דאז גוש קנייבסקי-קורלנסקי, היה זה אברהם רביץ שהתראיין לעיתון שנסגר לאחר שלושה חדשים...]

דווקא באותם שנים שעוד היו בחיי חיותו של מרן הרב שך,.היתה זו תקופת ערפל ודמדומים מבחינת מרן הגריש"א הוא לא ראה את עצמו כמי שכבר נושא בעול ההנהגה, הוא סבר שעיקר תפקידו על פי בקשת מרן הרב שך הוא לאחר סילוקו. עדיין גם לא פורסמה ברבים דעתו של מרן הרב שך על ידי תלמידיו כפי שהתפרסמה לאחר סילוקו של מרן הרב שך. צוואתו ודבריו הברורים כפי שנאמרו לאחר מיטתו של מרן הרב שך על ידי בעל משמר הלוי זיע"א ועוד עדיין לא היו מפורסמים דיים בחיי חיותו של מרן זצוק"ל.

הרב שטיינמן ידע כמובן, שגפני אינו כפוף אלא נאמן לדרכו של הרב שך, ועל כן גמר אומר להזיז אותו מתפקידו. במקומו של גפני הוא רצה לראות את גוטרמן ששימש כראש עיריית מודיעין עילית, אדם נטול אידיאולוגיה שכמובן מצא את מקומו בבית הרב שטיינמן.

כאן מגיעה חשיפתו של של הרה"ג שליט"א, הוא מספר על כך שאביו הגאון ר' אהרן ישעיה שהיה ממקורביו של מרן הרב שך, ונחשב גם למקורבו של הרב שטיינמן אך כאן ראה כיצד הרב שטיינמן מנסה להזיז את נאמני הרב שך, ובמצוקתו נסע למרן הגריש"א זו היתה הפעם הראשונה שביקר אצלו [לימים סיפר בנו שליט"א שעד אז לא הכיר אביו את מרן הגריש"א, לתדהמתו הוא רואה שמרן הגרי"ש ממש מדבר בסגנון של מרן הרב שך]. מרן הגרי"ש התבטא בתמיהה כי הוא אינו מבין איזה פסול מצא הרב שטיינמן במשה גפני...

ממרן הגריש"א הם נסעו למרן הדרכי שמואל זיע"א שכפי שנכתב במאמר היה כבר 'לאחר יאוש' אבל על ידי אותו ביקור התעורר שוב לפעול בעניין ויחד עם מרן הגריש"א מנעו את המהלך שניסה הרב שטיינמן להוביל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.