רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 3 במרץ 2022

זווית אחרת של המטבע

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

השתמשתי כאן בדוגמה של פלישת רוסיה לאוקראינה, כדי להדגים שאנחנו בכלל לא מרגישים קשר בין מה שקורה סביבנו לבין הערכים המוסריים שלנו. כאילו מנגנון המוסר והמצפון הטבעי מושבת אצלנו, עקב כך שהורגלנו שתפיסתנו את העולם תלויה ומותנית בהנחיית זולתנו. מסקרן לחקור אם יש עוד חברות אנושיות שבאופן כל כך חד משמעי מוסרות את מצפונן, לידי זולתם.

לאחרונה התוודעתי לכך שקופוה"ח 'משחדות' את הציבור החרדי לעבור אליהן, במתן הטבות מפליגות (ולא חוקיות). במקרים של קהילות מאורגנות (לרוב, חסידויות) הַמַּתָּן הוא לטובת הקהילה או ראשיה ובמקרים של קהל מפוזר (ספרדים, ליטאים) נותנים מתנות בדרכים מתוחכמות. למשל, מי שעובר לקופה"ח יקבל קורס שחיה לילדים בסבסוד הקופה. תשאלו 'וכי מותר לקופ"ח לממן שיעורי שחיה?' (שהרי כספי קופוה"ח, מתקבלים מהתקציב הציבורי ולימודי השחיה אינם בתקציב). התשובה היא שאכן אסור להם. אלא מה? שהן מחויבות לתת טיפול הידרותרפי (סוג של התעמלות-מים) לאנשים בעלי צרכים רפואיים ספציפיים. הקופות מתחמנות את המערכת, קוראות לשחיה בבריכה 'הידרותרפיה' (והחרדים מגישים קבלות כאילו זה מה שעשו בבריכה).

טכניקה נוספת היא לקנות נעליים ולהביא קבלות על 'מדרסים'. יש חנויות שמוכרות את שני המוצרים וכי מה איכפת לחנות החרדית מה תרשום בקבלה?

עד כמה שידוע לי טכניקות הגניבה הללו מתקיימות אך ורק במגזר החרדי (צריך לבדוק במגזר הערבי. מניח שגם 'הפוסקים' שלהם נוהגים הפקר בכספי הציבור המחולקים בידי קופוה"ח). תנסו לשאול חילוני (בהעלמת העובדה שכך נהוג במחוזותינו. משום חילול השם) מה דעתו על טכניקות כאלה, האם הן גנבה, או שלא. בטוחני שרוב יושבי תבל יגידו שהדבר הוא גנבה בלא ספק. זה לא אומר שלא יגנבו, אבל לא ישקרו לעצמם שזו לא גניבה.

הציבור היחידי שאין לו מצפון, כאילו מצפנו נשבר, הוא הציבור הקדוש והיקר שלנו. אצלנו, חלק מפנים את השאלה לרב ואם הרב סבור שאין בזה גזלה*, אז הדברים יעשו (ונעשים!). אנחנו אפילו לא מרגישים שמשהו כאן לא בסדר. הדבר היחיד שלא בסדר כאן זה רק שהחרדי בגולמו המנוול הזה כותב שהחרדים לא בסדר. חוץ מזה, הכל בסדר גמור.

כל כך הוקלה בעינינו עקמימות המוח והלב, עד שאנחנו מקבלים כמובן מאליו ואין צריך להסבר, כאשר עסקנים שודדים את הציבור שנים ארוכות, תחת כיסוי כאילו הם מגינים עלינו מפני תקשורת מסוכנת ואין פוצה פה. הגדוילים נתנו - ונותנים -  להם תמיכה כאילו עסקינן כאן בהצלת הציבור ולא בגנבה בריש גלי. הם כל כך בטוחים בטמטום הציבור עד שממשיכים לטעון כאילו הולכים לבטל את הקומות הכשרות, כשבפועל כל שיעשה הוא שיתאפשר למי שיבחר בכך (והם מיעוטא דמיעוטא), להחזיק מספר כשר ולהיחשף לעולמות תוכן לא מבוקרים (ע"י הציבור. באופן אישי רבים מחזיקים מכשירים רגילים ומתקינים עליהם הגנות ברמות שונות. וכן נהוג בכמה קהילות קדושות).

אין דבר שאין לו 'צד שני' ומאוד אשמח אם אי מי יוכל ללמד כאן זכות על התנהלותם המופקרת של המתיימרים להיות ראשי העם. מבוקש הסבר הגיוני ומניח את הדעת, מדוע וועד הגנבים בתחום התקשורת מקבל הגנה לגנבותיו כל השנים ומדוע לא עצרו זאת גם כשראו שהדברים מסכנים את כל המערכת. את הגנבים אני מבין, זו פרנסתם. אבל למה כל המתעצגתי"ם מאפשרים זאת, איני מבין. או, למה לפחות אינם דורשים אחוזים מהמיליונים הללו? למה שרק יונתן לפקוביץ ויהודה דוויק יחלקו במיליונים? אתמהה.

ואם כבר הזכרנו צד שני, נכון בעיני להבהיר משהו. התייחסתי כאן אל פוטין כאל בריון נאלח, אבל נכון להעיר שכבר לפני למעלה מעשר שנים חזה פרופ' דוד פסיג הי"ו, שרוסיה תפלוש לאוקראינה. הוא טען שזה עתיד לקרות (ושגם פולין בתור!) בשל תפיסה גיאו-אסטרטגית שנעלה מתפיסתי. פרופ' פסיג הוא 'מומחה לעתיד' (כן, יש דבר כזה) ששימש כ'יועץ לנציב הדורות הבאים' בכנסת. תחזיותיו התפרסמו בזמנו ביוטיוב. (בשונה מהאדמורי"ם שחוזים את העתיד, רק בדיעבד, הוא חזה זאת בשנת 2011). ע"ש.

לא באתי לצדק כאן את פוטין. פוטין הינו ביריון שפל ורוצח (כפי שקרא לו סליפי-ג'ו), אבל נכון לראות שיש כאן גם אינטרסים רחבים ועמוקים ממידתו של הנבזה המדובר. אמנם הוגים חלוקים בדעותיהם אם ההיסטוריה עושה את האנשים או שהאנשים עושים את ההיסטוריה (שוב פעם החרדי בעולמו הכויפער הזה. הקב"ה עושה את שניהם ומה לך מביא כאן דעות של גויים ואוכלי שרצים), אבל השאלה 'היכן המצפון שלנו' במקומה עומדת.

תוך כתיבת הדברים, נבונתי שכתבתי כאן על יחסנו המעוות לעבר (היסטוריוגרפיה והיסטוריוגרפים), על יחסנו המעוות להווה (היסמכות על מי שאינם ברי דעת, או אחראיים. איני יודע מה גורר מה) ועל הסרת האחריות מעצמנו - עקב המשגה הנ"ל. אבל טרם כתבתי על הצורך לחשוב על העתיד ואולי נכון לייחד לזה מילים.

 

חרדי בעולמו

 

* אין כאן המקום להכנס להיתרי השקרים והגניבות הנפוצות במחננו.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.