רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 9 בפברואר 2022

המרתף שמתחת לקומה הכשרה

 

מאת: חרדי בעולמו

 

דעתי על וועדת הרבנים לשחיתות בתקשורת נאמרה כאן לא אחת ואין לכפול דברים, אלא שהיום הכה בי ברק-הבנה בעניין וחוששני שהבנתי את המצב.

בעז"ה, המצב החדש שמתהווה בתחום יראה כך: מי שמחזיק פלאפון כשר, ימשיך לקבל את אותם שרותי חסימה כמו עד עכשיו. ורק מי שירצה לעבור לחברה שאין לה קומה כשרה, יוכל לעשות זאת. כלומר, יתאפשר ניוד אל מחוץ לתחום ההשגחה של וועדת השחיתות. מדובר בזכות ולא בחובה.

נו, אז מה? בכל תחומי הכשרות זה כך. מי שרוצה לאכול מהדרין עושה זאת ומבחינת החוק, זו זכות ולא חובה, כמובן. מהיכי תיתי לחשוב שהאפשרות של חרדי לאכול לא כשר ר"ל, תביאהו לידי עבירה ר"ל?  למה בתחום הסלולר רועשת הארץ??

מהתנהלות עסקנינו (בזרועות הפוילטיות והמועצגתיות)  נראה שמה שהם דואגים תמיד, זה על המיינסטרים החרדי. התפיסה היא שצריך לדאוג למרכז ורוב הציבור ואם יש חלק בשוליים שלא מתאים לו, זו בעיה שלו. לא בגלל כמה אלפים שלא מתאימה להם מערכת החינוך החרדית, יפתחו מוסדות מתאימים. הם צריכים להתאים עצמם ולא שהמערכת תתאים עצמה. אלו שלא מסתדרים? זב"שם.

נראה שלדעת העסקנים (לזרועותיהם) רוב הציבור יעזוב את הטלפונים הכשרים וילך לרעות בשדות זרים. שאל"כ למה בכלל מגלים לציבור שיש אפשרות לחטוא? לא עדיף להתעלם מהתופעה השולית הזו, כמו שמתעלמים משאר התופעות ומעדיפים שלא לדבר עליהם? הרי אפילו בנושא של פגיעות בילדים וילדות - שמחקרים מעידים שזה מגיע ל20% מהציבור - נוהגים בהתעלמות כדי שלא לעורר שימת לב לנושא (משום שיש כאלו שאין להם עכשיו יצה"ר, אבל ברגע שיתפרסם שיש יצה"ר לאחרים, אז מיד גם הם ירוצו לחטוא. כך מייעצת חכמתם עצתם ותושייתם).

ההיגיון הזה (אם זה הכינוי המתאים לנפתול מוחי שכזה) אומר שצריך היה שלא לגלות לציבור שחל שינוי כדי שאף אחד לא ישים לב שנוצרה אפשרות לעבור לקומה לא  כשרה. מה השתנה הלילה הזה??

תראו. יש לי דרך ארץ בפני האנשים הללו. אני אישית לא הייתי מעלה על דעתי שניתן יהיה לגנוב בפרהסיא כל כך הרבה כסף, בכל כך הרבה דרכים שקופות ושהציבור ישתוק. גם לא הייתי מעלה על דעתי שיוכלו לחסום כאוות שררתם וסררתם ועדיין כל המועצגטיסתים ימשיכו לאלץ את הציבור לצרוך אך ורק את סחורתם. מודה שלו נשאלתי, הייתי אומר שהדבר אינו הגיוני ושאינו יכול להיות. העובדה היא שהם צדקו ואני טעיתי. כל זה אכן קרה וגם היה ממשיך לקרות, לולי שקמה ממשלת-שמד שאינה כפופה לממסד החרדי ר"ל.

כלומר, שמבחן התוצאה אומר, שדעתם רחבה ועמוקה משלי.

עכשיו הבנתי שלדעתם, אם תנתן לציבור אפשרות להשתחרר מעולם, רוב הציבור יעזוב אותם ויעביר את פלאפוניו לרשתות לא מפוקחות. שוב אני טועה? 

אלא שקמה וגם ניצבת שאלה עצומה. האם אכן הציבור נמצא בקומות הכשרות אך ורק באונס ובאין ברירה? אם לא שהשלטון על הטלפונים יהיה ביד וועדת השחיתות, חרדים נורמלים יעזבו את הקומות הכשרות?

אם זה נכון, מה זה אומר על הציבור שלנו? האם האנשים שחיים כפי שהם מבינים ורוצים לחיות הם מיעוט קטן בתוכנו?

לא נראה לי הגיוני שזה המצב והרבה יותר סביר בעיני שרוב מוחלט של הציבור ימשיך להשתמש בפלאפונים כשרים. בתוך עמי אנכי יושב ומי שרוצה לצרוך מה שיש 'בחוץ', עושה זאת גם כשקיימת שליטה ללא מיצרים של הוועדה (רובם, באמצעות שני טלפונים).

אחרי שהודיתי שהם צדקו ממני, עדיין סבורני שרוב הציבור ירצה להמנע מפיתויים ולא סביר שיחול שינוי בדפוס צריכת התקשורת החרדית.

השינוי שכן סביר שיקרה הוא אבדן השליטה הבלעדית שלהם על הכספים של העסק הזה. זה כן. ברגע שישאר רק הנושא לגופו (הרצון להמנע מפיתויים), יקומו וועדות כשרות נוספות שמן הסתם חלקן יאפשרו סמסים וכדו' והבוחר יבחר את הוועדה שעל שרותיה הוא סומך, כמו שקורה בכשרות המזון.

מניח שמי שישאר תחת כנפי וועדת העושק של גור, הם חברי הכת עצמם, תו"א, סלאנים (או סלונים, יסולח לי שאיני מִתְבַּקֵּא בכל מריבות החצר אצלנו) ועוד כמה חסידויות קטנות (וגם 'המחבלים', אם 'השונאים' יצאו נגד). כלומר שעיקר הכנסות חברי הועדה אכן יאבדו.

אכן, עת חרום אמיתית. אבל למה זה צריך לעניין אותנו אם לחברי הוועדה יהיה יותר או פחות כסף? מה זה ענייננו?

האמת היא שהבחירה בין שתי האפשרויות (1. שהציבור אינו רוצה לשמור עצמו מפיתויים ועושה זאת רק באונס, או ש 2. שהציבור חסר דעת לחלוטין ובעצם נלחם שוב את מלחמת רווחיהם של חברי הוועדה בלבד) קשה לי.

הכי קשה זה לחשוב שאנחנו נמצאים בדור שדברים פשוטים ושקופים כמו דברים אלו אינן נהירים למנהיגי הדור - ולפחות למחצית הציבור שלנו.

איפוא אני טועה? הושיעו נא!

 

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.