רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 20 בפברואר 2022

מי הקים את 'חינוך העצמאי'?

 

שלום וברכה,
כתבת "חינוך העצמאי' שאת זה יסדו עסקנים שלא היו ליטאים"
אני לא יודע מהיכן שאוב המידע שהחינוך העצמאי הוקם על ידי חסידים,
אילו חסידים?
החינוך העצמאי הוקם על ידי ר' מאיר קרליץ, אחיו של החזון איש,
שהיה אדם רב פועלים ונחבא לכלים,
הקים ופעל בלי סוף עוד בוילנא תחת הנהגתו של ה "חפץ חיים" והמשיך בארץ ישראל 
לביסוס מוסדות, חינוך, כשרות וכל הדברים הנצרכים לציבור החרדי.
ייתכן שהיו עוד שסייעו לו בדבר אבל אי אפשר לומר שהחינוך העצמאי הוקם על ידי החסידים בלבד. איך הדברים התגלגלו הלאה כבר אין לי מושג.
עכשיו לימינו אנו:
המצב היה ששנים החסידים שלטו בחינוך העצמאי
ובכל בית ספר "בית יעקב" ליטאי מחנכות מורות ומנהלות חסידיות, (בעיקר מחסידות סלונים ובעיקר ממשפחת וינברג).
אבל לא תמצא חלילה מורה ליטאית מלמדת בבית ספר חסידי.
החינוך של המורות הללו ממש לא מתאים לשיטת החינוך הליטאי (לדוגמא בענייני חינוך לצניעות וכדומה)
רבים מתלוננים על כך ואין אפשרות לסלק אותן כמובן..
נקודה נוספת שבית ספר בית יעקב ליטאי מחויב לקבל כל בת שמתגוררת בשכונה, גם אם המשפחה ממש לא מתאימה ל"בית יעקב" ואילו בבתי הספר החסידיים מתקבלות רק בנות מהחסידות או חסידי כללי  (כמובן שאין שם בנות ספרדיות וזה נושא נוסף..)
וודאי שכיום יש אפליה והציבור הליטאי הוא המקופח בה.
אז למה זה גזילה להשיב את החינוך העצמאי אל הליטאים? 
וכן אפשר להקים עוד עמותות וכל אחת תקבל את חלקה באופן יחסי ומדויק לגודל האוכלוסיה שלה, כלומר חישוב כספי ברור לפי מספר התלמידים שהיא מונה.
בעיקר אחרי שהוכח בבחירות האחרונות בירושלים כמה הליטאים מונים לעומת החסידים (6-3) 

בתודה וברכה
ליטאי

חיים שאולזון משיב:

אני חי את שנות החינות העצמאי מאז לפני כשישים שנה ועד היום. ואכן אמת שלחסידי סלונים הייתה השפעה גדולה שמה - אסור לשכוח כי סלונים הייתה סיעה בפני עצמה באגודת ישראל בשנים שעדיין כולם היו יחד חסידים וליטאים. האנשים שאני  מכיר שהתרוצצו בחוץ לארץ חדשים רבים להשיג כסף לא היו נציגי הליטאים. ר' מנחם  פרוש המייצג את האמצע ירושלמים וכלל חסידי שהה המון זמן בחו"ל למען המטרה הזו הוא הרג את עצמו למען קיומה של 'החינוך העצמאי' בזמן שלא הייתה פרוטה בקושי הצליחו לשלם משכורות. אפילו את עבודה הכי חשובה 'רישום' הייתה בהתנדבות. שנים עבדתי ב'רישום' בחינוך העצמאי ומכיר את הנושא מקרוב מאוד

כאן יש להדגיש, כי שליטת סלונים לא הייתה מפני שהם לחמו עליה. זה נפל לידיהם מן ההפקר. באותם שנים אף אחד לא רצה לנהל את הארגון מפני שהיו צריכים לחפש כסף לקיום המקום. רק לאחר שהתחיל לזרום כסף פתאום הליטאים ואחרים נזכרו בחינוך העצמאי

אתה כותב על רבנים שהיו מן המעודדים אבל לא מן הפעילים בשטח דאגו לקיום היומיומי שלו. ההנהלה הרוחנית הייתה מורכבת מהרבה רבנים ורובם לא היו מליטאי בני ברק. הארגון הזה קיים בזכות אלו אשר אז התרוצצו להשיג כסף, מפני שאם לא היו מביאים את הכסף זה היה נסגר. רק מאוחר יותר כאשר התחילו להזרים כסף, לאחר שהרבנים התירו לקחת יותר הדברים השתנו

מתוכן מכתבך אני לומד שאתה לא מכיר את הקמתו של 'החינוך העצמאי' מפני שהוא לא הוקם למען ציבור 'חרדי' אלא למען הצלת נפשות. אצל החרדים לא היה מערכה על 'רישום' את זה עשו במעברות בישובים ובשכונות מרוחקות מאיזורים חרדים

וכאן אני מגיע לחלק הקשה, אתה עוסק במה שקרה וקורה בבתי הספר החרדים שהם היום תחת החינוך העצמאי. החסידים ניהלו מלחמה קשה בליטאים ובראשיהם לא אזכיר כאן שמות לשמור על כבודם שהחדירו מחנכות שחינכו את הבנות החסידיות שלא לרצות בחורים חסידים מפני שאינם בני תורה. החסידים התמודדו עם מצב נורא שלא יכלו לחתן את הבנים מפני שהבנות מהמשפחות החסידיות לא רצו בחורים חסידים בגלל חינוך ליטאי אנטי חסידי מסית. הייתי אז בסוד העניינים מפני שנאלצנו להלחם במחנכות בענין שיפסיקו עם ההסתה נגד הישיבות החסידיות. רק מאוחר יותר כאשר הפרידו סוף סוף את בתי הספר לבנות ואז 'הגדולים הליטאים' לחמו בכל כוחם שזה לא יקרה ואף איימו במלחמות במי שיקימו בתי ספר חסידים לבנות, אבל החסידים כאן לא ויתרו מפני שזה הציל את המצב יכלו לחתן את הבחורים החסידים, הבנות לא הורעלו עוד נגד הישיבות והבחורים החסידיים

עליך ללמוד את מה שהלך  בין האדמו"ר מסדיגורא זצ"ל הכוונה לסבא של האדמורי"ם הנוכחים לבין הרב שך בענין, הוא הציע לו חבר כנסת על חשבון החסידים בתנאי שיחזור בו מדבריו כי הישיבות החסידים הם  עמי הארצים ועוד לשונות קשים שאמר נגד הישיבות החסידיות והוא לא הסכים לחזור בו - הכל דווח אז בעיתונות החרדית, ואם תרצה אעלה כאן את מה שהתנהל אז ביניהם על רקע זה

אין זה אמת שהליטאים הקימו את 'החינוך העצמאי' כבודו של הרב קרליץ במקומו מונח על שעסק בענייני החינוך ואף אחד אינו מכחיש זאת, אבל באשר למציאות הקיום 'הפיזי' של 'החינוך העצמאי' אין זה אמת שהליטאים הקימו את הארגון הזה

ובאשר לתוצאות הבחירות בירושלים זה בגלל שהלכו יחד עם גור ובעלזא ורוב הציבור הירושלמי לא רצה לתמוך בהם. 'שלומי אמונים' צריכה להתמודד בלי גור בעלזא וויזניץ ואז המספרים ישתנו. מציאות היא בכל מקום ששלומי אמונים התמודדה לבד היא הוכיחה כח עצום

ולסיום, אתה מודה כי את החינוך העצמאי הקימו יחד חסידים וליטאים, אז איך תסביר את הגזילה? אם הם לוקחים הכל לעצמם פירושו שהם גוזלים את החלק של החסידים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.