רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 17 באוגוסט 2021

מלכות שבמלכות


מאת יהודי פשוט

 כולנו שמענו וגם קראנו על דימויי המלכות של בית רוז׳ין ומודעים לדמיונות האצולה ששוגים בהם צאצאי אותו הצדיק זי״ע (היוצא מן הכלל הוא מיודענו האדמו״ר ההייליגער שליט״א ששמעתי מפי קדשו מפורשות שהוא עצמו מיילך וכשכזה הוא גם בעולם הנשמות..) והדברים תמיד עוררו אצלי כמו אצל חברי חיוך של חמלה.  אמנם אין בידי ח״ו שום הוכחות שרבי ישראל מרוז׳ין לא היה צאצא לאחד מחמישים אלף הזכרים מצאצאי בן מבניו הרבים של המלך שחיו כבר בדור החורבן ( המספר הוא לפי ההערכה הזהירה ביותר בהנחה שרוב הנישואין היו בין הצאצאים ולוקחת בחשבון את החורבן הראשון המלחמות המגפות וכל השאר) אך גם לא ידוע לי על שמץ של ראיה שאבותיו כן היו מאלה, וגם לו היו מה בכך כל עוד לא ברור לאיש מי האיך מתי ועל מי המליכוהו. אבל רוב רובם של אותם נכדים נסיכים עם השפיציגער שטריימל׳ס שידעתי בצעירותי היו אנשים צנועים שהתקיימו על מורשת האמונה בצודיק של פשוטי הדיוטות מקרב היהודים הבסראבים והרומנים שבאו זיך פראווען אצלם והשפעתם של אותם נסיכים לא הגיעה הרבה מעבר לשטיבלאך הקטנטנים שהקימו לעצמם פה ושם, אז למה שיהיה איכפת למישהו אם אותם עלובים מתנחמים בפאנטאזיות שהם נסיכים ודוכסים מרוששים מצאצאי מלכות דוד ושלמה הרוז׳ינאית, ומתוק מכל מתוק.היה שיחו של הרבי הצדיק הרוז׳ינאי מבוהוש שאמר: בימים שחיינו בארמונות ובני הצונזער גרו בחושות הייתה מחלוקת ועכשיו שאנחנו מתגוררים בחושות והם יושבים בארמונות שורר השקט והשלום.. 

    אלא משהגיעו מלכויות החסידים עד רפש וגועל נפש הרחוב החרדי הומה לובשי שיראין הולכי בטל כי מספר המלכויות המלכים והנסיכים שיש לנו הוא פי כמה מאשר יש לכל תושבי כדור הארץ גם יחד ועוד מקדישים וממליכים עוד ועוד עד שנדמה כי פרצה בנו פסיכוזה המונית של האדמ״רה והמלכה. מה גם שאף החסידויות השוליות שהיו בנעורי ללעג וקלס בשל איכויות מנהיגיהם ונמיכות חסידיהם מאז שנוסדו בכפרים עלובים נידחים כבר אימצו לחצרותיהם את כתר המלכות כסמל ומוטו ומבקשים לראות בהם לא פחות ממלכויות ובאדמו״ריהם מלכים בישראל שהכל חייבים במוראם וכבודם, אז כבר הגיע הזמן שנעשה טיפת סדר בנושא דימויי המלכות בין אביוני היהודים של מזרח אירופה של הימים ההם. 
     
       בעצם מה לנו היהודים עם מלוכה ומלכים אחרי שרוב רובם של מלכויות יהודה וישראל והחשמונאים השחיתו התעיבו ובאו ברע ומפני חטאותיהם וחטאינו גלינו ואנחנו הולכים זה אלפיים שנה מדחי אל דחי עבר אסיף כלה קייץ ואנחנו לא נושענו. ומי לא זוכר את תוכחתו ההגיונית של שמואל הנביא על תביעת העם למלך.. אמנם אנחנו מתפללים לגאולה שלימה וכינון כסא דוד אבל לא עלה על דעתו של איש להקדים המאוחר עד שיבוא משיח צדקנו יקום בנו נביא ויצא חוטר מגזע ישי ונצר משרדיו יפרח בשובו שבות ציון ומלאה הארץ דעה את ה׳.

       חלילה שיהיה בליבי שמץ טינה על הרוז׳ינאים ואדרבא, דומני שאפשר לומר על רוב צאצאי בית רוז׳ן הישירים שהיכרתי היו הצנועים והמעודנים שבין האדמו״רים, מה גם שרבה הבהיר והחביב של בית הכנסת שלנו הוא האדמו״ר מטשורטקוב דכאן, אך בשל סיפורו המביש של הילד הרע הסדיגורי אנסה להעמיד את אגדת המלכות הרוז׳יזנאית המתמיהה בפרופורציות ריאליות.
אפתח בכך שעבדכם עשה את ילדותו המאוחרת במעברת כפר סלמה שמאחורי שכונת התקוה של תל-אביב, שם התפללתי לצד אבא ע״ה בבית מדרש זעיר מעבר לכביש לוד שהקימו בשעתו הסאטמארים. רוב המתפללים שם בזמננו היו עולים מרמורושאים מעיירות השדה שהתפעלותם ממאפייני ממון ורווחה תמיד הרשימה אותי. ואצלם כל יהודי שכבר לא התהלך עם נעליים בלויות וחורים במכנסיים היה מושא להערצה ומתכנה אבעסערער מענטש.. ואת חבריהם המסודרים בשיכוני העולים הם היו מזכירים בערגה ומוסיפים ער איז שוין היינט א מסודר אשטיק עוישר מיילך.  וכאשר עברנו לגור בין יהודים דומים בשיכון אגודה על גבול שיכון וויז׳ניץ בבני ברק כבר עלו מעט שהסטנדרטים לקבלת מעמד המיילך אבל תרבות העניין והשיח בעסקי הזולת וההתבטלות החומרית הייתה בעינה. א פיינער בליבוס נקרא זה שקיבל כבר את הפיצויים מגרמניה שהספיקו לו לדירה בבית משותף ומצא לעצמו משרה הגונה עם מסקאר (כך הם ביטאו משכורת). ואיש חיל שפתח לעצמו איפה שהוא עסק משלו מחוץ לשכונה היו כבר מזכירים בסילודי סילודים כי הוא אשטאטס מאן מאן אן עכטער מיילך.. ועיניהם היו מזדגגות בהזכירם את הוויז׳ניצער ראבו (רבי)  שהריח שנוף טאביק מקופסה של זהב וגר בבית משלו עם זאוגאוויר (מכונת מיזוג אוויר מרעישה בטרקטור שהיה אז מעבר להישיג ידם של אנשים פשוטים) נקרא בפיהם דער גרויסער מיילך יסרול..
 
      לא צריך להיות בעל דמיון מפותח במיוחד כדי שנוכל לצייר לעצמנו (ובפרט בימינו כשכולם נוסעים לאותם מדינות ועיירות לפקוד קברי צדיקים) באיזה עליבות משוועת חיו רוב רובם של היהודים ברוסיה פולין ועיירות מארמוריש של תחילת המאה הי״ט,  וכי בשביל להתכנות בפי המוני היהודים הדוויים וסחופים דאז בשם מלך ישראל לא היו צריכים למי יודע מה,  ופשיטא שצדיק של חסידים אשר יהיה טוב מראה מעודן בהליכותיו הדור מאוד בלבושו נוסע בעגלה מכובדת הרתומה לסוסים אבירים וחי לו כאחד הפאן׳ס (בעלי אחוזות) ייקרא בפיהם במלוא הכנות והאמונה התמה הצדיק הקדוש מלך ישראל ואוי לו ואבוי לחייו של רב או כלי קודש בכפרם או עיירתם שיקשה קושיות ויפקפק בגלוי או בסתר בתואר ובמעמד.. ואני כחובב אמנות ועתיקות התבוננתי בחפצים יוצאים מגדר הרגיל המיוחסים להצדיק מרוז׳ין ובמיוחד התרשמתי מהכיפה הרקומה המהמממת שבאוסף הלפרין ודימיתי לעצמי איך נראה בו הצדיק כאשר עוד נצצו בו חוטי הזהב והכסף, ואיך לא להזכיר את הכתר תורה הזעיר הנפלא שבכל כתרי התורה הקדומים המוכרים שהוא עצמו יצירת מופת בצורפות הזהב, אך מה לכל אלה ולהחשב מלך ישראל עד שנכדי הנכדים בדור שרוב הבריות יודעים לפתוח גמרא יראו בעצמם נסיכי מלכות אין לי שמץ של מושג.

      אבל, ואבל גדול אחד שהילת המלכות של חצר הצדיק הרוז׳ינאי שהתאזרחה בדעת ההמון (וגם עלתה מעט או קצת יותר ממעט לראש הצאצאים..) הרימה את רוחם הנכאה של המוני יהודים פשוטים וקירבה לתורה הרבה יהודים שהצליחו במסחרם ויהדותם הצטננה מול העוני המנבל בו חיו רוב אחיהם והשפעות ההשכלה של אותה תקופה, וחלילה וחלילה שנזלזל בכך. (אף כי הליכות החצרות הביכו את בנו השלישי ועדין הנפש של הרוז׳ינאי רבי דב מליאובה זצ״ל והסיפור ידוע..)  ואילו אובססיית מלכותם וגסות רוחם של אדמור״י זמננו בעלי הטעם ההמוני הירוד היא מחוסרת כל תועלת מלבד שהיא משוקצת בעיני אלוקים כמו שנאמר תועבת השם כל גבה לב ואבוי לברכתו של זה שעליו נאמר שהשי״ת אומר עליו שאינו סובלו.. ועוד לא שחנו בתרבות האני ואפסי וקלקול המידות של בני המשפחה ועליבות החסידים.. אמנם רבים מיורשי האדמו״רויות הם אנשים מאותגרים שכלית או פסיכולוגית ומשחקים את משחקי רוממות מלכותם מתוך שטות ושיגעון ואין אדם נתפס על שיגעונו. אך מה יאמר אדם בן תרבות כשיראה מאה יהודים וצעירי הם בוהים כעיזים בסאדיגורצ׳יק זעירא היושב חבוש קאלפאק ענק על פלטפורמה מוגבהת ועושה את הפוזות שילד בכיתת גן מדמה שכך ראוי לו למלך שיעשה, שלא להזכיר את נלעגותם של כוסות התה שמעמידים לפניו מכוסות בכיסוים ׳מלכותיים׳  (אולי מפני הנשמות הערטילאויות שמא יבוא לטבול ולהיטהר בתה של הצדיק׳ל בלי רשותו, לך תדע..) מה הוא יסיק? הוא יסיק (את האמת המבישה} שהחרדים האלה הם אכן דבילים מפגרים שכלית ורגשית שמבזבזים שעות מזמנם להסתכל שוב ושוב ושוב בהצגות ילדים חלמאיות שכאלה. ומה המסר בגינוני ההתנשאות המוגזמים וסרי הטעם שהתמכרו להם האדמו״רים העשירים ואין קץ מלכים אביונים מהברנז׳ה מלבד השחתת האופי וטעם המוני ירוד?!

       לשם פרספקטיבה אפשר לומר שמלכותה של בריטניה גם היא מלכות.. וזו נמשכת לפי השמועה כבר יותר מאלף ומאתיים שנה. מספר נתיניה הוא בסביבות השישים מיליון, רק אוסף האמנות של בית המלוכה עולה בערכו פי כמה וכמה מעושרם וערך בניני מוסדותיהם של כל אדמורי דורנו גם יחד, ערך תכשיטיה כנ״ל, ערך ארמונות מגוריה אף הם כנ״ל, ערך נכסיה השונים מוערכים במעל למאה מיליארד לי״ש. אך המלכה אליזבת אימצה לה נימוסים שיוכיחו שהיא מודעת שלצד כתרה ייחוסה ועושרה היא אשה ככל האדם וכשכזאת היא נורמלית ואנושית, היא תשב מפרק לפרק מול מראיינים ותענה על שאלות המעניינות את האזרחים כאחת האדם, תשוטט ותפטפט עם אורחיה במסיבות התה השיגרתיות שבחצר ארמונה ותשב בבאנקעטים כאחת מהאורחים בלי גבאים חמורי סבר שיעמדו כזקיפים מזי אימה מאחורי גבה, תאכל את אותם המאכלים ומאותם הכלים המוגשים לאורחיה ואין מעמדה מחייב שיושיבוה לעצמה גבוה מעליהם... ושלא להזכיר את שאר המלכים הקטנים בעלי תואר המלוכה של מדינות אירופה המתקדמים שנוהגים ברוח התקופה ומתחרים זה בזה בצניעות ובפשטות הליכותיהם, ואילו אדמו״רינו הצדיקים שבאו משום כלום ויודעים שום כלום רק שלמדו מחבריהם והקימו לעצמם על הוצאות המדינה חוות לגידול חסידים נבערים והם שולטים שילטון אנוכי ציני על תוצרתם הם עדת עניים בדעת וממון, אך ממציאים לעצמם עוד ועוד נימוסי ריחוק והתנשאות כשל רודנים אחוזי טירוף גדלות. האכן באלה בחר ה׳ להנהיג את דורו של משיח צדקנו? אני לא משוכנע. אבל כל עוד שכך טוב להם וניחא לאינדיאנים שלהם אז זה חייב להיות גם טוב בשבילי..
יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.