רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 17 באוגוסט 2021

מנדלבליט: הרב לאו נגוע בניגוד עניינים מובהק


אמיר אטינגר, חדשות סרוגים

עימות חריף בתוך בתי הדין הרבניים.

היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, עו"ד שמעון יעקובי, שיגר מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בו הוא מאשים את הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב דוד לאו, בניגוד עניינים מובהק בנושא הארכת מינוי של הרב מרדכי רלב"ג לראש אב בית דין ירושלים – תפקיד אשר מקביל לנשיא בית משפט מחוזי ירושלים, זאת מתוקף היותו גיסו של הרב לאו הנשוי לאחותו.

בנוסף, יועמ"ש בתי הדין הרבניים כתב למנדלבליט, כי הרב לאו נגוע בניגוד עניינים בהארכת כהונתו של הרב שטסמן זאת בטענה כי קיים סכסוך אישי ידוע בין השניים.

היועמ"ש יעקובי טוען במכתבו כי הוועדה המקצועית, אשר דנה בהארכת כהונתו של גיסו הרב רלב"ג, מצויה בניגוד עניינים זאת מתוקף היותה מורכבת משני דיינים עמיתים. דיין עמית הוא דיין בדימוס אשר נבחר על ידי ועדת המינויים, שבה גם חבר הרב לאו. לאחר שנבחר, דיין עמית יכול לשפוט במקום דיין מכהן – בתמורה לסכום כספי נאה. לדיינים העמיתים יש אינטרסים  שהמפתח שלהם נמצא אצל הרב לאו, כגון מינוי בן משפחה או חתן שלהם כדיין – לכן הם מצויים בניגוד עניינים עם הרב לאו

יעקובי ממשיך ומתאר במכתבו את ניגוד העניינים בין הרב לאו לרב שטסמן. "בין כבוד נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב שטסמן מתקיים ניגוד עניינים מובהק, אשר לכאורה מגיע עד כדי עוינות אישית בולטת כלפיו", כותב יעקובי ליועמ"ש וציין בפניו מס' מקרים ביניהם:

  1. הרב לאו הגיש תלונה נגד הרב שטסמן לנציב תלונות הציבור על השופטים והדיינים
  2. הרב לאו כתב כי יש תהיות על שיקול הדעת השיפוטי של הרב שטסמן בכלל, לשיטת הרב לאו אין הרב שטסמן ראוי להיות דיין.

"בשיחות איתי אומרים דיינים, במילים כאלו או אחרות, כי אימתו של הרב לאו מוטלת עליהם, ועל כן אין להם מנוס מלחתום על מסמכים שהוא מבקש", כותב יעקובי ליועמ"ש ומוסיף: "המצב הקיים כיום במערכת, שדיינים – נושאי משרה שיפוטית – הם לדאבון לב "כחומר ביד היוצר" בידי נשיא ביה"ד הגדול, מצער ומדאיג מאוד. אין תקדים לתופעה זו במערכת בתי הדין. אין לכך אח ורע, ואף לא משל, במערכות מקבילות".

לסיכום יעקובי מבקש להקים ועדה חיצונית בלתי תלויה אשר לא תהיה נגועה בניגוד עניינים

מנדלבליט: "מתעורר ניגוד עניינים מובהק"

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט שלח מכתב תגובה ליועמ"ש בתי הדין הרבניים, עו"ד יעקובי, בו קבע כי הרב לאו לא יכול להיות מעורב במינוי הרב רלבג וכן גם הוועדה המקצועית זאת בשל כפיפות הדיינים אליו.

"בשל כפיפותם של הדיינים חברי הוועדה המקצועית אליך הרי שנראה כי הם אינם יכולים להיות הגורם המתאים להארכת מינוי ראב"ד ובכל מקרה אינך יכול  להיות מעורב במינויים. מאחר שהדבר הובא לידיעתי רק עתה, אבקש לבחון את ההצעה שהעלה הרב יעקבי בפנייתו", כתב מנדלבליט במכתבו.

הרב לאו למנדלבליט: לא בדקת את העובדות, חתמתי על מינויו של גיסי

הרב לאו שיגר מכתב תגובה למנדלבליט בו הוא מאשים אותו בכך שלא בדק את העובדות.

"פליאתי גברה שבעתיים באשר למקרא תוכנו, עולה כי הנך מקבל את כל ה"עובדות" שמציג לפניכם עו"ד יעקבי משל היו דברי אמת, ולא היא. צר לי ששוב הוא מטעה אתכם.  למרבה הצער, גם לא טרחת לעשות את הדבר המינימלי המתבקש, ולפנות אלי לשם בירור העניין בטרם יצא מכתב בחתימתך", כתב הרב לאו למנדלבליט.

עוד טען הרב כי הדיינים אשר מכהנים בוועדה המקצועית שבחנה את הארכת כהונתו של גיסו הרב מרדכי רלב"ג הם אינם "כפופים אליו" זאת מכיוון שמונו על ידי קודמו בתפקיד – הרב יצחק יוסף.

"אודה לך אם תודיעני כיצד בדיוק "כפופים" אלי שני דיינים אלו. מדובר בשני דיינים בדימוס של בית הדין הגדול שפרשו לפני זמן רב מהמערכת ומונו לכהן כחברי ועדה במקרים של ניגוד עניינים לא על ידי אלא על ידי קודמי בתפקיד", כתב הרב הראשי לישראל.

בנוסף, הרב לאו חשף במכתבו את ההצעה של מנדלבליט בעבר: "בישיבה בחדרי אתה העלית הצעה כי ניתן יהיה למנוע חשש לניגוד עניינים בדומה להסדר על פיו אתה פועל בעניין ניגוד העניינים בעיריית לוד בכל הנוגע לגיסך, ע"י העברת הטיפול לעו"ד נזרי הכפוף אליך, והצעת כי אפעל בדומה עם עוזרי הרב פראנק. כשאמרתי שאני מעדיף את ועדת השנים הסכמת שאכן זה מענה נכון יותר"

הרב לאו טען כי יעקובי משקר ופועל מתוך איבה אישית וביקש מהיועמ"ש מנדלבליט לפטר אותו מתפקידו.

לבסוף, למרות דעתו של מנדלבליט כי הוא מצוי בניגוד עניינים – הרב לאו חתם על הארכת כהונתו של גיסו, הרב מרדכי רלב"ג, לראש אב בית דין ירושלים לעוד ארבע שנים נוספות.

מטעמו של הרב לאו בחרו שלא להגיב

מטעמם של בתי הדין בחרו שלא להגיב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.