"היום בתניא" יום ו' יד מנחם אב
תניא אגרת הקדש
המשך פרק ה קטע שני עמ' 214
שנה פשוטה
⛳
החומר והצורה באותיות הדבור:
נקדים, שככל דבר שיש בו חומר וצורה, עצם החומר של הדבר והצורה האופינית לו. כך גם באותיות הדיבור ניתן להבחין, בין חומר האותיות (וחיצוניותן), לבין צורת האותיות (ופנימיותן).
וכמבואר במקום אחר, ש"צורת האותיות" למשל מתיחסת אל "כח הדיבור" (אל האותיות כפי שהן עדין בנפש בכח). ואילו "חומר האותיות" מתיחס אל הדיבור בפועל (שבו, האותיות הנמשכות מהנפש, מתפשטות ומתלבשות בהבל ובקול הגשמי היוצא מהריאה ופוגע בחמשת המוצאות, שכתוצאה מכך מתקבלים האותיות בפועל).
והנה, "גשמיות האותיות" היוצאים מחמשת המוצאות, אין נמשך בהם מ"עצמיות האותיות שבנפש", אלא רק הארה בעלמא מ"צורת האותיות" (הבאה בדרך הכאה על ה"מוצאות").
...
אותיות הדיבור שלמעלה:
ומדברי רבנו בקטע השני של האגרת, עולה: שלעומת האותיות המהוות את העולם הבא, שהן בבחינת "צורה ופנימיות" ומקורן בחכמה עילאה. הנה, האותיות המהוות את העולם הזה, הן בבחינת "חומר וחיצוניות" ומקורן הוא בה' תתאה (האות ה' האחרונה שבשם י-ה-ו-ה). וחז"ל, באומרם שבאות ה' נברא העולם הזה, התכוונו לומר, שהאות ה' (הרומזת להבל היוצא מהלב), היא המקור לחומר ולגוף האותיות שמהם נברא העולם הזה.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.