"היום בתניא" יום א' טז מנחם אב
תניא אגרת הקדש
המשך פרק ה קטע ד' עמ' קח
שנה פשוטה
⛳
"אך ביאור הענין":
לכאורה צריך להבין, הרי מלבד גן עדן (העולם הבא) שנברא באות י', הרי כל העולמות וההיכלות גם העליונים נבראו באות ה', ולמה הדגישו חז"ל בדבריהם על העולם הזה דוקא שהוא נברא באות ה'?
נזכיר שבאותיות ישנן שתי בחינות, גוף האותיות והאור הנמשך על ידם.
והנה, בנוגע למה שאמרו חז"ל שבאות י' נברא העולם הבא, מהמבואר לעיל עולה, שאימרה זו מתיחסת לשתי הבחינות הללו שבאותיות, ששניהם נמשכים מהאות י'.
ואם כן ברור, שגם העולמות העליונים וגם עולם העשיה, שונים במהותם מהגילוי שבגן עדן. אבל צריך איפה להבין, במה שונים העולמות העליונים מהעולם הזה, שחיות שניהם נמשכה מהאות ה'?
...
המיוחד בעולם העשיה:
רבנו מדגיש, שהאור הנמשך בעולמות העליונים ובהיכלות שבאצילות בריאה ויצירה (אף שהוא נמשך על ידי האותיות שגופם הוא מבחינת ה' תתאה), הנה, "הוא מפנימיות האותיות הנמשכות מחכמה עילאה".
ולעומת זה, בעולם העשיה, לא רק גוף האותיות הוא מה' תתאה, אלא גם האור הנמשך בהם הוא מבחינת ה' תתאה (כנאמר "ה' תתאה מקננת בעשיה").
ולכן, דוקא על עולם העשיה, שגם התהוותו בפועל היא על ידי גוף וחומר האותיות מה' תתאה, וגם האור הנמשך בו הוא מה' תתאה (המשכה שהיא אופינית לעולם הזה בלבד), עליו אמרו רז"ל "שעולם הזה (הוא אשר) נברא בה'".
...
החיות שבעולמות העליונים:
כאמור לעיל, למרות שבאופן כללי, ריבוי העולמות והמדרגות באצילות בריאה יצירה ועשיה, מתהוים על ידי אותיות הדיבור שמקורם הוא ה' תתאה. בכל זאת, האור הנמשך ומתגלה בכל אחד מהם הוא שונה. וכמודגש בסוף הקטע (הרביעי) שלפנינו בשם תיקוני הזהר, שלעומת האור הנמשך באצילות בריאה ויצירה שהוא מהאותיות י'ה'ו', האור הנמשך בעשיה הוא מה' תתאה (הרי שבזה בולט ההבדל המהותי שבין עולם העשיה, לשלשת העולמות הגבוהים ממנו).
...
השגת הנבראים באלוקות:
מצב זה שבו גילויי האורות שהקב"ה השקיע בעולמות אינו שוה בהם. מוצא את ביטויו בהבדל שבאופן השגת הנבראים הנמצאים בעולמות השונים.
כך, שהמלאכים והנשמות וכל הנמצאים בעולמות אצילות בריאה ויצירה. בדרך כלל "כולם בעלי חכמה ודעת ויודעים את בוראם, מפני היות חיותם מפנימיות האותיות הנמשכות מבחינת חכמה עילאה".
ולעומת זה, ב"עולם הזה השפל" (עולם העשיה), שונה המצב.
וכדוגמת בני אדם, שיש אדם שמסוגל לקלוט דברי חכמה, ויש אדם שמסוגל לקלוט רק "מילי דעלמא". הנה, כך גם "העולם הזה השפל עם הנבראים שבתוכו" הוא "קטן מהכיל ולסבול" את האור הפנימי המאיר בעולמות העליונים. אלא רק את ההארה וההשפעה שבחיצוניות הדיבור, הנקלטת בחומר ובגוף האותיות (שהוא הבל הדיבור העליון, ה' תתאה, כנ"ל).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.