מאת קנאי
אצל הצבור הליטאי הרבנים והגדולי ישראל שלהם כמעט ולא מעירים נגד חלק מבחורי הישיבות הליטאיים שמגדלים בלורית, שזה ממש אסור ממהלכה, רמב"ם הלכות ע"ז וחוקת הגויים פרק יא, הלכה א, הרמב"ם פוסק שם שיהודי שמגדל בלורית הרי זה לוקה, והליטאים
חוו ירידת הדורות (עקב ההשכלה כידוע) בכל מה שבזכותם נגאלנו ממצרים, שזה
"שלא שינו את לבושם ואת לשונם", שהכוונה שבמצרים דברו לשון אחרת מהגוי, וכיום
זה מתבצע על ידי לשון אחרת מהחילוני, וכן הליטאים דומים בלבושים כמו
להבדיל הגויים, חליפה קצרה ועניבה ולחלק מהם גם בלורית, שהגויים המכובדים
מתלבשים בדיוק כך גם כיום, והרמב"ם בפירוש פוסק שם שלא מתדמין
בלבוש לגויים, בגלל שאנו צריכין להיות מובדל גם בלבוש מהגוי, ואסור להיות
דומה בלבוש איתם, כך פוסק הרמב"ם, והליטאים כלל לא מקפידים על זה,
ונניח שהוא יתעקש שכיבול הלבוש הליטאי של היום זה לא בעיה, אבל על הבלורית
שיש לבחורים ליטאים חרדים בתוך הבית מדרש פנימה, על זה הוא לא
יוכל לענות כלום, כי זה איסור מפורש, ורבני הליטאים לא מעוררים כלום על זה,
כביכול האיסור לא קיים, וא"כ כל שכן לגבי עברית שזה לא ראיה שהרבנים
הליטאים
והגדולים שלהם מדברים עברית. ובדיוק כמו שהליטאים ורבניהם טועים בזה שהם מתעלמים מאיסור בלורית מפורש, כך הם טועים לגבי עברית שהם מדברים גם בינם ולבין עצמם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.