"היום בתניא" יום ה' כ מנחם אב
תניא אגרת הקדש
המשך וסיום פרק ו עמ' 220
שנה פשוטה
⛳
"שני מיני דחילו ורחימו":
בחלקו השני של הפרק, מתיחס רבנו ל"שני מיני דחילו ורחימו" (יראה ואהבה):
א. אהבה ויראה שכליים - שהאדם מוליד אותם בשכלו, על ידי התבוננותו בגדולת ה' ובדברים המביאים לידי אהבת ה' ויראתו.
ב. אהבה ויראה שניתנים לאדם כמתנה מלמעלה.
באופן כללי, ברור שאין להשוות את האהבה ויראה שניתנים לאדם מלמעלה, עם המידות שהאדם משיג בשכלו ובכחו.
...
"הן הן הנקראות בשם אמת":
כחותמו של הקב"ה שהוא "אמת". כך גם את האהבה ויראה שהאדם מקבל כמתנה מלמעלה, יש לראות כגילוי של "אמת ה'" (לאדם).
על מתנה זו נאמר "תתן אמת ליעקב". ובנתינתה ליהודי, בא גם לידי ביטוי "שכר האמת" לזריעת הצדקה כנאמר "זורע צדקה שכר אמת".
מתנה עליונה זו, ניתנת רק למי שהשיג תחילה על ידי התבוננותו, את האהבה והיראה השכליים. וגם אז, לא לפני שהוא יעורר רחמים רבים לפני ה' על מצב ניצוץ נפשו, המשולבים בנתינת צדקה למי שאין לו משלו - צדקה המהוה "אתערותא דלתתא" לגילוי החסדים הנעלמים העליונים.
...
"וזהו לשון זריעה":
בפסוק הפתיחה שבאגרת "זורע צדקה שכר אמת" (וכן בפסוקים רבים אחרים), מדמה הכתוב את נתינת הצדקה לפעולת הזריעה. וזאת, משום שמעלת הצדקה שבה האדם מעורר את החסדים העליונים הנעלמים לצאת מההעלם אל הגילוי, היא כענין הזריעה הגשמית.
והנה, אם כל צדקה היא בגדר של "זריעה", הרי שענין זה מתבטא "בפרט בצדקה וחסד של אמת שעושים עם ארץ הקדש תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
⛳ שאלת חבר מהקבוצות:
בהמשך למבואר לעיל (באגרת הקדש סוף פרק ה'), שבעלי העסקים עם נתינת הצדקה מורידים למטה לעולם העשיה, את האור שתלמידי החכמים בלימודם יכלו להורידו רק לבריאה ויצירה - האם זה אמור גם כשאין ביניהם קשר עין והאחד אינו מכיר כלל את השני?
...
🍷 תשובה:
באופן כללי, ההמשכות של אורות ה' לעולם הן מגוונות.
יש המשכות הנפעלות על ידי כל אחד באופן אישי. ויש המשכות הנפעלות על ידי כלל ישראל.
וכאן מדובר על המשכה מיוחדת הנפעלת בשילוב לימוד התורה של תלמידי החכמים וההתעסקות בצדקה של בעלי העסקים.
לפנינו בעצם, המשכת אור נעלה, שתלמידי החכמים, בכחם להורידו רק לבריאה וליצירה. ואילו בעלי העסקים שעיקר עבודתם הוא בצדקה, הם עם הצדקה שעושים מסיימים את מה שהתחילו התלמידי חכמים - בהמשיכם, להוריד אור נעלה זה עד למטה מטה, לכאן לעולם העשיה.
וכמובן, שבעבודה זו המוטלת על כלל ישראל, הענין תמיד מתבצע, ואין זה משנה אם תלמידי החכמים ובעלי העסקים מכירים איש את רעהו או לא.
בהצלחה!
הרב יקותיאל גרין
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.