רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 18 ביוני 2021

"היום בתניא" שבת קדש ט תמוז

"היום בתניא" שבת קדש 
ט תמוז
"אגרת התשובה" פרק ב
שנה פשוטה

מעלות נוספות בתעניות:
בפרק ב' באגרת התשובה, נלמד על מעלות נוספות שישנן בתעניות - שלמרות ענינם הנעלה, אין הן חלק ממצות התשובה, ומקומם ב"עבודה" הוא רק לאחר עשית התשובה הבסיסית.
...
להיות חביב כלפני החטא:
כדוגמת אדם שסרח ופגע במלך, שאם לאחר שפעל באמצעות פרקליטיו שימחל עונשו, הוא מעונין שהמלך ימשיך להתיחס אליו כפי שהיה בתחילה, הוא שולח לו דורון וכדומה.
הנה, כך הוא גם ביחס שבין היהודי למלכו של עולם. מחילת העונש ולהיות "מרוצה וחביב לפניו כקודם החטא, הם שני ענינים.
בזמן שבית המקדש היה קים, אם נכשל  האדם למשל במצוה קלה כ"מצות עשה שאין בה כרת ומיתת בית דין", היה מביא החוטא לאחר שעשה תשובה קרבן עולה כדורון, כדי לזכות להיות מרוצה וחביב כלפני החטא.
הנה, לאחר שחרב המקדש, כמובן מהגמרא, התענית שבה האדם ממעט  מדמו ומחלבו (המתוספים בו על ידי האכילה), מהוה כדורון הפועל להיות  מרוצה וחביב כלפני החטא (כדוגמת הנפעל על ידי הקרבן).
...
תעניות ל"דבר קל":
היות שהתעניות אינן באות כ"תשובה" (לכפרת הנפש ולמחילת העוון), אלא להפיק רצון מה' (כקרבן). נתקלנו בתנאים ואמוראים, שעל דברים קלים (שאינם עבירות ממש) היו מתענים תעניות הרבה.
וכן על יסוד זה, לימד האריז"ל את תלמידיו, את מספר הצומות שיש לערוך על עבירות שאינן חמורות ביותר (כדוגמאות המובאות בתניא).
...
"סוד התענית":
בנוסף לכל מעלות התעניות שהכרנו (כאן ובפרק הקודם). יש בתענית גם "סגולה נפלאה להתגלות הרצון העליון ברוך הוא" - ענין ששיך גם בצדיקים גמורים, שלא נכשלו בשום חטא ובשום דבר קל.
...
חבר נכבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.