רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 18 ביוני 2021

"היום בתניא" יום ו' ח תמוז

"היום בתניא" יום ו' ח תמוז
"אגרת התשובה" המשך פרק א
שנה פשוטה
מצות התשובה מהתורה:
הכפרה שהוזכרה בתחילת הפרק, מהוה שלב מתקדם בעבודת התשובה.
"מצות התשובה מן התורה" -  הדבר הראשון שעל האדם לעשות במסגרת התשובה, היא "עזיבת החטא בלבד". הכוללת לדעת רבנו את ההחלטה, שלא ימרוד  יותר במלכותו יתברך, ושמעתה הוא לא יעבור  עוד על מצוות המלך (לא רק בעבירה שנכשל בה, אלא בכל) "הן במצוות עשה" ו"הן במצוות לא תעשה".
עם החלטה זו (וקבלת העול המחודשת שלו), על פי ההלכה,  הוא הפך לאדם אחר, לאדם צדיק שהוא כבר כשר לעדות.
(דרך אגב: הגדרת בעל התשובה כאן כ"צדיק", היא כהגדרת תוארי האדם בהלכה, שהם  נקבעים בהתאם להתנהגותו המעשית. ולא כמסגרת התוארים ב"אמיתת שם התואר", ששם התוארים מבטאים את המצב הפנימי של האדם,  של  יצריו).
...
חרטה ובקשת מחילה:
את החרטה על העבר ובקשת מחילה על מה שעשה, יש לראות כחלק ממצות התשובה וכפרטים המוסיפים בשלמותה.
ויש לצין, כי למרות מעלה זו של הוידוי ובקשת המחילה,  אין הם נכללים ב"מצות התשובה (הבסיסית) מהתורה" - ואינם מונעים (בטרם יתבצעו) ממי שקיבל על עצמו להיות בסדר, מלהיקרא צדיק ולהיות כשר לעדות.
...
שלילת דעת ההמון:
רבנו שולל את "דעת ההמון" שסברו "שהתשובה היא התענית".
נכון שבעבודת ה' הכללית, יש לתענית הרבה מעלות, אבל היא אינה נכללת ב"מצות התשובה מהתורה" ואין היא מהפרטים המגדירים בספרי ההלכה  את שלמות המצוה.
למשל,  מה שמצינו, שהתענית מהוה סגולה לביטול גזרות רעות. הנה, מעלה זו שבתענית היא ענין בפני עצמו, ואינה כחלק ממצות התשובה.
ובנוגע למה  שספרי המוסר הציעו הרבה תעניות וסיגופים לנכשל בעבירות חמורות. יש לומר (כבאור הרבי) שהן מהוות כעין תפילה על לעתיד:
א. תפילה, להינצל מעונש יסורים של מעלה.
ב. תפילה, לזרז ולמהר כפרת נפשו.
ג. תפילה, שאם אולי לא היתה תשובתו מאהבה, שיזכה לתשובה מעולה זו.
...
חבר נכבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי בדברי נתורה הנאמרים בשלחן השבת.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.