"היום בתניא" יום ו' יח אייר
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק מט
שנה פשוטה
הצמצומים הרבים:
כפי שלמדנו, לולי ה"צמצומים" שצמצם הקב"ה את אורו (כרב היורד אל תלמידיו), לא היה מתהוה העולם כפי שהוא מוכר לנו.
ובתחילת פרק מ"ט מבואר, שהצמצומים המביעים באופן כללי "הסתר והעלם" על האור האלוקי הם מגוונים, "עצמו מספר" (כה רבים ועצומים עד כי קשה לסופרם ולדבר אודותם, כמבואר בהרחבה בספר "עץ חיים" מכתבי האריז"ל).
...
הירידה מעולם האצילות:
עולם האצילות, אף שגם הוא נאצל לאחר צמצומים, לא היו אלה בגדר "צמצומים עצומים", כך שהוא נחשב כ"אלוקות ממש". ולמעשה הוא מתפקד כ"ממוצע" בין "עולמות האין סוף" (שהם למעלה מאצילות) לשלשת העולמות "בריאה יצירה ועשיה".
בתחילה, מאצילות על ידי "צמצום עצום" התהווה עולם הבריאה (שהמלאכים והנשמות שבו עובדים את ה' עם החב"ד דאצילות היורד ומתלבש בהם בהשגתם).
ואחר כך, מעולם הבריאה, שוב על ידי "צמצומים עצומים", מתהוה עולם היצירה. ובאופן זה, שוב על ידי "צמצומים עצומים" מהאור שהאיר ביצירה מתהוה עולם העשיה.
...
תכלית כל הצמצומים:
התכלית שאליו שאף הקב"ה להגיע עם כל הצמצומים, היא בריאת גוף האדם החומרי, גוף שקשור בסטרא אחרא - המצב שבו מתאפשר לאדם, לפעול את כפית הסטרא אחרא. עבודה שבה ועל ידה נפעל בעולם הענין של "יתרון האור מן החושך" - שזוהי התכלית של השתלשלות כל העולמות.
...
להתבונן באהבת ה' אליו:
כאשר האדם יתבונן, בצמצומים העצומים שהקב"ה השקיע כדי "לרדת" אליו - וזאת, משום אהבתו הגדולה לאדם התחתון, שרצה "להעלותו לה'".
הנה, "כמים הפנים לפנים", ימצא האדם חובה לעצמו, להביע אהבה חוזרת אל הקב"ה. ולהתגבר על כל הקשיים שהוא נתקל בבואו "לדבקה בו יתברך" - כאשר את הכח לזה שואב האדם מקריאת שמע וברכותיה, כדלהלן.
...
חבר נככבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.