רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 26 ביולי 2020

30 שנה לראש עירית צפת הרב ישראל חיים ברקוביץ ז"ל ה אב תש"נ

סבי זצ"ל , הרב ישראל חיים ברקוביץ ז"ל נולד בתרפ"א בבישטנא בצכי'ה, להוריו ר' יעקב יום טוב ליטמן ואמו שפרה. למד בישיבת חוסט אצל הגאון רבי יהושע גרינוולד זצ"ל. בבחרותו היה ידוע כגאון בלימוד.
בעקבות המלחמה נלקח למחנה עבודה של הגרמנים שם שהה עד לשחרורו בשנת ת"ש. אחר כך היה במחנה פליטים בגרמניה, שם ישב ולמד בעיון הש"ס בכל הכח ועם גישמאק מיוחד. אנשים רבים סביבו העידו כי הוא הכניס להם טעם בלימוד התורה בתוך חשכת מחנה הפליטים.
בשנת תש"ח עלו לא"י, הסוכנות היהודית שלחה אותו לצפת, , אחרי תקופה קצרה הציבור מינוהו כנציג הציבור החרדי בעיריית צפת. בתפקיד זה כהן כ-35 שנה, כמ"מ ראש העיר, סגן רה"ע ואף כהין בשנת תשכ"ו תשכ"ז [ 1968 ] כראש העיר. עזר בהקמת השכונות החרדיות: מאור חיים, שיכון חב"ד, ברסלב, ביכ"נ "צאנז" וכו'. אף דאג לשלם את המשכורות לאברכים בכולל של הרב פייבלזון, שליט"א וסייע רבות בגיוס הכספים.
היה חסיד ספינקא ומקושר לרבו ר' יעקב יוסף וייס זצ"ל מספינקא, וכן היה מקורב לאדמור ה"שפע חיים" מצאנז, איתו הקים את הת"ת בביכ"נ "שארית הפליטה" בצפת בשנת תש"י. בהמשך הקים עמו את ביכ"נ צאנז והדירות הסמוכות אליו.
לאחר שעזב את העיריה הקים בשיתוף עם עוד מס' עסקנים את בית האבות "סוכת שלום". בצפת
כל כינון היהדות החרדית בצפת בשנים שחונות אלו נזקף לזכותו. היה לו נשיאת חן בעיני כל אדם. חילונים כדתיים. נשא חן בפני משרדי ממשלה, , בצורה חכמה, כך הצליח לגייס כספים לטובת הציבור החרדי.
כל ימיו, למרות עיסוקיו הרבים בצרכי ציבור באמונה, השקיע אחה"צ והערב עד לשעות הקטנות של הלילה היה לומד בעיון רב ומסר שעור דף היומי בביכ"נ "שארית הפליטה" ברח' ירושלים 73 בצפת. כך עשה תורתו עיקר ומלאכתו עראי.
היה חונן אל דל. כל צרוע וכל זב היו פונים אליו בכל צרה, והיה מסייע בליבו הרחום לכל אחד.
בתשמ"ד נפטר בנו הרה"ג ר' יעקב ברקוביץ זצ"ל, ראש כולל ספינקא, בתאונת דרכים קטלנית בחזרתו מהלוויית ה"בבא סאלי", והוא ת"ח מופלג, בן 36 שנה בלבד, כשהוא מותיר אחריו אלמנה ושבעה יתומים רכים. מאורע זה שבר את ליבו של ר' ישראל חיים, מאז לא התנחם עד לפטירתו בד' באב, בשנת תש"ן. ונקבר ליד בנו בית עלמין סגולה בפ"ת
במסכת ברכות דף ה' נאמר: "אמר ר' יוחנן, תני תנא קמיה דר' יוחנןכל העוסק בתורה וגמילות חסדים וקובר את בניו מוחלין לו על כל עוונותיו. דומה כי גמרא זו מכוונת כלפיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.