רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 28 בפברואר 2020

"היום בתניא" שבת קדש ד אדר (המשך פרק ל)

"היום בתניא" שבת קדש  ד אדר (המשך פרק ל)
היגיעה העצומה:
היגיעה העצומה הנדרשת מהבינוני, צריכה להיות לא רק בעבודת התפילה, אלא גם:
א. בכונה המשולבת באמירת הברכות, הן בברכת
המזון (שהיא מהתורה) והן בברכות הנהנין והמצוות (שהן מדרבנן).
ב. בכונת המצוות, שצריכה להיות לשמה.
ג. "בעסק לימוד התורה, (שנדרש ממנו)  ללמוד הרבה יותר מחפצו ורגילותו (וזאת) על ידי מלחמה עצומה עם גופו".
ד. בעצם הקיום של שאר המצוות, "ובפרט בדבר שבממון כמו עבודת הצדקה".
...
אין לחלק בין
סור מרע לעשה טוב:
נצין, כי למרות שבאופן כללי ישנם פרטים שבהם מצוות עשה קלים יותר מלא תעשה. הרי שאת המאמץ והיגיעה לקיימם כראוי, יש להשקיע בשניהם באותה המידה. כי הרי כולם הם מצוות המלך, "ומה לי בחינת סור מרע, ומה לי בחינת עשה טוב". ולכן, אל יאמר הבינוני לעצמו, אני איני כקל שבקלים! אני עוסק בעשה טוב! אני איני צריך להילחם כמוהו עם גופי ונפשי הבהמית!
...
הזהירות ממותרות:
את המלחמה הגדולה והעצומה, צריך להשקיע גם בקיום הוראת "קדש עצמך במותר לך" שמצותה מהתורה (ובה נדרש מהאדם להימנע מדברי מותרות, אף שבעצם הם דברים המותרים).
וגם לפוסקים הסוברים שמצוה זו חובתה מדרבנן בלבד, הרי "חמורים דברי סופרים יותר מדברי תורה".
עבירות בתחום זה, הם מהדברים ש"האדם דש בעקביו" היות שאין הוא מודע לחומרתם - ועל כן, בהם "בפרט" עליו "לשקול ולבחון" את עצמו, האם הוא באמת נלחם ביצרו כמו שצריך!
...
יחס מחמיר כלפי הבינוני:
בסוף הפרק מציג אדמו"ר הזקן את מסקנתו, שהבינוני שאינו נלחם עם יצרו בענינים קלים הנדרשים ממנו, הוא גרוע מהקל שבקלים שאינו נלחם בדברים החמורים. ומשום כך עליו להיות שפל רוח בפני כל האדם, כי בעצם הוא גרוע ממנו.
...
חבר נכבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
*שבת שלום!
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם"
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אימה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.