רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 28 בפברואר 2020

"היום בתניא" יום ו' ג אדר

"היום בתניא" יום ו'  ג אדר
(תחילת פרק ל)
עצה נוספת לסובל מטמטום הלב:
בפרק ל' נלמד, שכדי לפתוח את לבו לעבודת ה', חיב מי שסובל מטמטום הלב (ולא הועילו לו הביטושים שנלמדו  בפרק הקודם), לקים גם את מאמר רז"ל "והוי שפל רוח בפני כל האדם" - כאשר:
א. הנמכת רוחו תהיה "אמת לאמיתו".
ב. היא תהיה לפני כולם, גם לפני "קל שבקלים".
עצה זו, ניתן לקיימה בעזרת הוראה נוספת של רז"ל באומרם "אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו" - שכן, למקומו של האדם השפעה רבה על התנהגותו. הדבר אמור, הן למקום הגשמי והסביבה שבה נמצא האדם, והן למקומו הרוחני ותכונותיו הנפשיות שבהם הוא שרוי.
...
החשיבה המומלצת:
על הבינוני לחשוב, שלכאורה אין מקום להאשים כל כך את חברו הקל שבקלים, שלצורך פרנסתו עליו להסתובב כל היום בשוק, כך שעיניו רואות כל היום את מגוון התאוות, והעין רואה והלב חומד והיצר בוער. ולעומת זה, הוא יושב כל היום בבית ואין הוא נחשף למראות שחברו נתקל בהם.
גם כידוע, לא כל היצרים הרעים מתפקדים באותה עוצמה. יתכן מאד, שאת חברו חונן הקב"ה ביצר הרע גדול, ואילו הוא זכה ביצר הרע "שאינו מחומם כל כך בטבעו".
כך שעל הבינוני, לחשוב שמי יודע, יתכן שאם הוא היה במקום חברו היה מצבו גרוע יותר. ולאידך, אם היה מנצל את כחותיו כראוי באותה מסירות נפש שהוא היה רוצה לראות בחברו, הצלחתו בעבודת ה' היתה באין ערוך גדולה מכפי שהיא היום.
והנה, המקים את ההוראה, להיות שפל רוח כלפי כל אחד כנ"ל,  לא יפול   בגאוה ובהרגשת גדלות מהשגיו בעבודת הבורא. ובזה הוא מסלק מעצמו את הסיבה (= הגאוה,  גסות הרוח) המביאה לטמטום הלב.
...
הכחות העצומים הנדרשים מיושבי הקרנות:
למרות שליושב הקרנות לצורך פרנסתו לא תועיל שום התנצלות אם נכשל בעבירה. הרי שלחבירו אסור לדון אותו לחובה.
והאמת היא, שעצם שבירת היצר בשעה שהוא בוער כאש להבה אינו דבר קל. והיא נעשית על ידי "מלחמה גדולה ועצומה", כדוגמת המלחמה בעת עמדו "בנסיון ממש".
ומהבינוני שלפנינו הסובל מטמטום הלב, שניתנה לו העצה "הוי שפל רוח בפני כל אדם". נדרש "לשקול ולבחון",  האם בכל תחומי עבודת ה' שלו, הוא משקיע את אותם כוחות העצומים, אותם צריך יושב הקרנות  שתאוותיו בוערות בקרבו להשקיע לבל יכשל בעבירה.
... 
חבר נכבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים ליד שלחן השבת.
שבת שלום!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אימה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.