"היום בתניא" יום ה' ה אלול:
פסוק הפתיחה באגרת י"ב:
כפתיח לאגרת, מציג רבנו את הפסוק "והיה מעשה הצדקה שלום ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם" - שלבאורו מוקדשת אגרת זו.
נתינת הצדקה מופיעה בפסוק זה בשני תאורים, "מעשה הצדקה" ו"עבודת הצדקה". ובמקביל, לפנינו גם שני תאורים לשכר, "שלום" ו"השקט ובטח".
לדעת רבנו, פרטים אלו מבטאים בחינות שונות בעבודת הצדקה ובשכרה.
...
מהות השלום שבפסוק:
השלום הנפעל עם הצדקה בפסוק הנ"ל, קשור עם השלום הנאמר בפסוק "עושה שלום במרומיו".
כך שהכרת המשמעות הפנימית של מהות השלום הנעשית "במרומיו", תסיע לנו בהבנת המשמעות של "והיה מעשה הצדקה שלום".
...
עשית שלום במרומים:
נקדים, שהמלאכים כמיכאל וגבריאל, הם נבראים עליונים שמוטלת עליהם השליחות להמשיך את השפע מלמעלה לעולם הזה הגשמי.
ויצוין, שכדוגמת בעלי החיים שבכל אחד נטועה מידה אחת בלבד (כנשר רחמן והעורב האכזר). כך גם אצל המלאכים, לכל מלאך טבע אחד בלבד (ולא כאדם שהוא בעל מידות מגוונות).
מיכאל הוא "שר של מים" ("חסד"). ואילו גבריאל הוא "שר של אש" ("גבורה").
וכמים היורדים ממקום גבוה לנמוך, כך גם כל שאיפתו של "מיכאל שר של חסד" היא, רק להוריד את השפע מלמעלה למטה ללא כל הגבלה. ולעומתו, המלאך גבריאל, בהיותו "שר של אש", הנה כטבע האש העולה כלפי מעלה, הוא שואף שההשפעה תישאר למעלה, או שלכל הפחות תינתן למטה "בצמצום עצום".
כפי שמתברר מידותיהם ותכונותיהן של המלאכים מיכאל וגבריאל "הן מדות נגדיות והפכיות זו מזו" - וכדוגמת מלך בשר ודם, שכדי שממשלתו תתפקד כראוי, הוא משתדל שכל שריו יעבדו בהרמוניה. הנה כך גם הקב"ה "עושה שלום במרומיו", בין שריו, בין המלאך מיכאל למלאך גבריאל - וכפי שיבואר להלן.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים לקבל את "היום בתניא" ישירות לוואטסאפ שלהם, יתקשרו אלי: 0544960839
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
פסוק הפתיחה באגרת י"ב:
כפתיח לאגרת, מציג רבנו את הפסוק "והיה מעשה הצדקה שלום ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם" - שלבאורו מוקדשת אגרת זו.
נתינת הצדקה מופיעה בפסוק זה בשני תאורים, "מעשה הצדקה" ו"עבודת הצדקה". ובמקביל, לפנינו גם שני תאורים לשכר, "שלום" ו"השקט ובטח".
לדעת רבנו, פרטים אלו מבטאים בחינות שונות בעבודת הצדקה ובשכרה.
...
מהות השלום שבפסוק:
השלום הנפעל עם הצדקה בפסוק הנ"ל, קשור עם השלום הנאמר בפסוק "עושה שלום במרומיו".
כך שהכרת המשמעות הפנימית של מהות השלום הנעשית "במרומיו", תסיע לנו בהבנת המשמעות של "והיה מעשה הצדקה שלום".
...
עשית שלום במרומים:
נקדים, שהמלאכים כמיכאל וגבריאל, הם נבראים עליונים שמוטלת עליהם השליחות להמשיך את השפע מלמעלה לעולם הזה הגשמי.
ויצוין, שכדוגמת בעלי החיים שבכל אחד נטועה מידה אחת בלבד (כנשר רחמן והעורב האכזר). כך גם אצל המלאכים, לכל מלאך טבע אחד בלבד (ולא כאדם שהוא בעל מידות מגוונות).
מיכאל הוא "שר של מים" ("חסד"). ואילו גבריאל הוא "שר של אש" ("גבורה").
וכמים היורדים ממקום גבוה לנמוך, כך גם כל שאיפתו של "מיכאל שר של חסד" היא, רק להוריד את השפע מלמעלה למטה ללא כל הגבלה. ולעומתו, המלאך גבריאל, בהיותו "שר של אש", הנה כטבע האש העולה כלפי מעלה, הוא שואף שההשפעה תישאר למעלה, או שלכל הפחות תינתן למטה "בצמצום עצום".
כפי שמתברר מידותיהם ותכונותיהן של המלאכים מיכאל וגבריאל "הן מדות נגדיות והפכיות זו מזו" - וכדוגמת מלך בשר ודם, שכדי שממשלתו תתפקד כראוי, הוא משתדל שכל שריו יעבדו בהרמוניה. הנה כך גם הקב"ה "עושה שלום במרומיו", בין שריו, בין המלאך מיכאל למלאך גבריאל - וכפי שיבואר להלן.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים לקבל את "היום בתניא" ישירות לוואטסאפ שלהם, יתקשרו אלי: 0544960839
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.