"היום בתניא" יום ה' כו אלול:
"יש להפליא" (להתפלא)!:
משה רבנו שהיה גדול הנביאים, שעליו נאמר "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה", היתה השגת נבואתו רק מבחינת ה"אחורים שבחכמה". ולעומתו, מצינו שחכמי האמת כרשב"י והאריז"ל , השיגו מדרגות גבוהות יותר, שהרי דברו על "ספירות ומדרגות רבות שלמעלה מהחכמה וכתר דאצילות" - איך איפוא ניתן להסביר תופעה זו?
...
שני אופני השגה:
מסביר רבנו, שישם שני אופני השגה:
האחת, השגה שהיא במסגרת הנבואה - השגה שהיא בגדר של "ראיה ממש", שעל פי המבואר בחסידות ניתן לראותה כ"ראית המהות".
והשניה, "שהיא השגת חכמה ודעת", השגה שכלית, שעל פי המבואר בחסידות ניתן להגיע על ידה ל"ידיעת המציאות" בלבד (ידיעה הנקלטת באדם כשמיעה ולא כראיה).
והנה, אף שבאופן כללי, הרמה של "ידיעת המציאות" נמוכה מזו של "ראית המהות", הרי שבה דוקא ניתן להשיג בחינות גבוהות יותר מאלו שניתן להשיגם ב"ראית המהות" שבנבואה - וכפי שביטאו זאת חז"ל באומרם ש"חכם עדיף מנביא" ( שמבחינה מסוימת יש מעלה ועדיפות לחכמה על הנבואה).
...
שתי בחינות בנבואה:
למעשה, בנבואה משולבים שתי בחינות:
א. מה שהיא יורדת מבחינת ה"אחורים שבחכמה" דרך ה"בינה" והספירות "נצח הוד יסוד ומלכות", ובזה היא מגיעה להשגת והבנת הנבואה בשכל הנביא.
ב. מה שעצם החכמה (המשולבת גם היא בהמשכת הנבואה) היא בעצם למעלה מהשכל וההבנה - כך שיש לראות בנבואה, גם גילוי אלוקי "על שכלי" שלמעלה מטעם ודעת (וכפי שהדבר מתבטא בפשטות, בעתידות שהוא מגלה, הכוללים דברים שאף אחד לא היה מעלה אותם בשכלו).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים להשתלב בקבוצות "מקבלי היום בתניא", יתקשרו אלי בווטצאפ 0544960839
*מוסדות תורה רבים מבקשים לקבל כתרומה את הספרים שחיברתי, באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם" - השתתפותך בהפצת הספרים תתקבל בברכה.
שנה טובה וכוח"ט.
הרב יקותיאל גרין
"יש להפליא" (להתפלא)!:
משה רבנו שהיה גדול הנביאים, שעליו נאמר "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה", היתה השגת נבואתו רק מבחינת ה"אחורים שבחכמה". ולעומתו, מצינו שחכמי האמת כרשב"י והאריז"ל , השיגו מדרגות גבוהות יותר, שהרי דברו על "ספירות ומדרגות רבות שלמעלה מהחכמה וכתר דאצילות" - איך איפוא ניתן להסביר תופעה זו?
...
שני אופני השגה:
מסביר רבנו, שישם שני אופני השגה:
האחת, השגה שהיא במסגרת הנבואה - השגה שהיא בגדר של "ראיה ממש", שעל פי המבואר בחסידות ניתן לראותה כ"ראית המהות".
והשניה, "שהיא השגת חכמה ודעת", השגה שכלית, שעל פי המבואר בחסידות ניתן להגיע על ידה ל"ידיעת המציאות" בלבד (ידיעה הנקלטת באדם כשמיעה ולא כראיה).
והנה, אף שבאופן כללי, הרמה של "ידיעת המציאות" נמוכה מזו של "ראית המהות", הרי שבה דוקא ניתן להשיג בחינות גבוהות יותר מאלו שניתן להשיגם ב"ראית המהות" שבנבואה - וכפי שביטאו זאת חז"ל באומרם ש"חכם עדיף מנביא" ( שמבחינה מסוימת יש מעלה ועדיפות לחכמה על הנבואה).
...
שתי בחינות בנבואה:
למעשה, בנבואה משולבים שתי בחינות:
א. מה שהיא יורדת מבחינת ה"אחורים שבחכמה" דרך ה"בינה" והספירות "נצח הוד יסוד ומלכות", ובזה היא מגיעה להשגת והבנת הנבואה בשכל הנביא.
ב. מה שעצם החכמה (המשולבת גם היא בהמשכת הנבואה) היא בעצם למעלה מהשכל וההבנה - כך שיש לראות בנבואה, גם גילוי אלוקי "על שכלי" שלמעלה מטעם ודעת (וכפי שהדבר מתבטא בפשטות, בעתידות שהוא מגלה, הכוללים דברים שאף אחד לא היה מעלה אותם בשכלו).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים להשתלב בקבוצות "מקבלי היום בתניא", יתקשרו אלי בווטצאפ 0544960839
*מוסדות תורה רבים מבקשים לקבל כתרומה את הספרים שחיברתי, באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם" - השתתפותך בהפצת הספרים תתקבל בברכה.
שנה טובה וכוח"ט.
הרב יקותיאל גרין
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.