הוא לא קולט כמה טיפש הוא, עד כדי שהוא מדבר והורס דורות, מי ששומע אותו מדבר מגיע למסקנות קשות וכאלו שלא מחזקות אמונה, עליו ללכת ללמוד איך לדבר ובעיקר איך להסביר דברים במיוחד כשעוסקים באמונה, גם כשאומרים דבר נכון צריך לדעת איך לומר זאת, מפני שאם חלילה מדברים כטיפש התוצאה היא הרסנית
ישראל'צע ויזניצער שוב דיבר 'דברי חכמה' צעק כי צריך להאמין אמונה פשוטה, דבר שכל אחד יסכים עימו, אבל תשמעו את ההוספה שלו, אסור לנסות לחקור ולדרוש, ולא קולט שברגע שאומרים מילים כאלו מי שהאמונה שלו לא חזקה ישאל שאלה מאוד פשוטה, מדוע הוא מפחד מחקירה ודרישה, ככל הנראה מפני שאינו מסוגל להתמודד עם זה
ואכן זו האמת המרה, ישראל'צע אינו מסוגל להתמודד עם חקירה ודרישה, ובמקום שיאמר אני אסור במושכלי וב"ה ישנם מי שמושכלם הרבה יותר גבוה ומסוגלים להסביר ולכו אליהם שיוכיחו לכם שיש בורא עולם, הוא אומר אל תחקרו מפני שתיפלו
איך אמר הקוצקער, טפשים גרועים מרשעים, הרשע ברגע אחד יכול להיות חכם, אבל טיפש נשאר טיפש, הוא חושב שהוא חכם וכאן החורבן הגדול של ישראל'צע ויזניצער
האדם אסור במושכלו, הוא מגיע עד לגבול מסויים, כל אדם מגיע לדרגה אחרת, ואיך אמר שלמה המלך, אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני שפירושו יש תירוץ והסבר לכל כולל פרה אדומה, ולמרות שאני החכם מכל אדם לא יכול להגיע כל כך רחוק, ויהיו מי שיגיעו ויידעו להסביר, וזה שאתה לא מסוגל לקלוט ולהבין אין זה אומר מפני שאין זה כך, אלא מפני שלך הקב"ה לא נתן יותר ממה שיש לך
האמונה מתחלקת לשתי חלקים האחת הראשונה והעיקרית שללא כל קשר לעד כמה שאני מסוגל ויכול להשיג אני מאמין, וגם ולמרות שלא השגתי זה מפני שאני לא מסוגל, וישנם מי שמסוגלים ומשיגים, והחלק האחר זה הלימוד החקירה והדרישה הנותנת הרבה כח לאדם כשהוא יודע כי הוא מוגבל לגבול מסויים ולא מסוגל לקבל ציון של 100 במבחן כל כך קשה
גם בחקירה ודרישה ישנן כל כך הרבה דרכים להוכיח גם למי שמוגבל ואינו מסוגל להגיע רחוק, בכל יום אנו חוזרים על סיפור יציאת מצרים כמה פעמים, מה צריך יותר מזה בשביל להאמין, וזה שאיננו מסוגלים להשיג את דרכי ה' שהן נסתרות, המציאות הוכיחה שדורות מאוחר יותר הבינו את מעשיו של הקב"ה בדורות קודמים
מציאות היא, שבניגוד לאדם שמחליט ועושה בתקופה קצרה הקב"ה מחליט וזה לוקח עשרות ולעיתים מאות שנים עד שהוא מבצע, הקב"ה החליט על המבול וזה לקח 120 שנה עד שהוא ביצע, ולכן כששואלים שאלות בענין השואה ודברים אחרים שקרו, עליך ללכת הרבה אחורנית ולעיתים מאות שנים להבין מדוע קרה וקורה
לא צריך להיות גאון עולם בשביל להאמין, הקב"ה אומר כי עלינו לחכות עם ארץ ישראל שנים רק מפני שלא שלם עוון האמורי, רק אז יוכלו לגרשם ולהכנס למקום, גם היום זה אותו מצב, אינך יודע איזה זכויות יש לעמים אחרים שבשל כך אנו מתמודדים עם ציפיות ועדיין לא שלם עוונם בשביל שנוכל לגרשם
לולא הייתי יהודי מאמין באמת, אם הייתי שומע את ר' ישראל זה היה גורם לי שלא להאמין, הוא מחליש את האמונה אצל יהודים רבים, הוא מדבר כטיפש, הגיע הזמן שמי יעמיד אותו על מקומו יסביר לו, כי מצד אחד הוא רוצה לתקן אבל במקום לתקן הוא מקלקל, בנושאים כאלו שיתן לאחרים למגידים למי שנושאים כאלו אומנותם שהם ידברו ויעשה בכך טובה גדולה לעצמו ולקהילתו
ישראל'צע ויזניצער שוב דיבר 'דברי חכמה' צעק כי צריך להאמין אמונה פשוטה, דבר שכל אחד יסכים עימו, אבל תשמעו את ההוספה שלו, אסור לנסות לחקור ולדרוש, ולא קולט שברגע שאומרים מילים כאלו מי שהאמונה שלו לא חזקה ישאל שאלה מאוד פשוטה, מדוע הוא מפחד מחקירה ודרישה, ככל הנראה מפני שאינו מסוגל להתמודד עם זה
ואכן זו האמת המרה, ישראל'צע אינו מסוגל להתמודד עם חקירה ודרישה, ובמקום שיאמר אני אסור במושכלי וב"ה ישנם מי שמושכלם הרבה יותר גבוה ומסוגלים להסביר ולכו אליהם שיוכיחו לכם שיש בורא עולם, הוא אומר אל תחקרו מפני שתיפלו
איך אמר הקוצקער, טפשים גרועים מרשעים, הרשע ברגע אחד יכול להיות חכם, אבל טיפש נשאר טיפש, הוא חושב שהוא חכם וכאן החורבן הגדול של ישראל'צע ויזניצער
האדם אסור במושכלו, הוא מגיע עד לגבול מסויים, כל אדם מגיע לדרגה אחרת, ואיך אמר שלמה המלך, אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני שפירושו יש תירוץ והסבר לכל כולל פרה אדומה, ולמרות שאני החכם מכל אדם לא יכול להגיע כל כך רחוק, ויהיו מי שיגיעו ויידעו להסביר, וזה שאתה לא מסוגל לקלוט ולהבין אין זה אומר מפני שאין זה כך, אלא מפני שלך הקב"ה לא נתן יותר ממה שיש לך
האמונה מתחלקת לשתי חלקים האחת הראשונה והעיקרית שללא כל קשר לעד כמה שאני מסוגל ויכול להשיג אני מאמין, וגם ולמרות שלא השגתי זה מפני שאני לא מסוגל, וישנם מי שמסוגלים ומשיגים, והחלק האחר זה הלימוד החקירה והדרישה הנותנת הרבה כח לאדם כשהוא יודע כי הוא מוגבל לגבול מסויים ולא מסוגל לקבל ציון של 100 במבחן כל כך קשה
גם בחקירה ודרישה ישנן כל כך הרבה דרכים להוכיח גם למי שמוגבל ואינו מסוגל להגיע רחוק, בכל יום אנו חוזרים על סיפור יציאת מצרים כמה פעמים, מה צריך יותר מזה בשביל להאמין, וזה שאיננו מסוגלים להשיג את דרכי ה' שהן נסתרות, המציאות הוכיחה שדורות מאוחר יותר הבינו את מעשיו של הקב"ה בדורות קודמים
מציאות היא, שבניגוד לאדם שמחליט ועושה בתקופה קצרה הקב"ה מחליט וזה לוקח עשרות ולעיתים מאות שנים עד שהוא מבצע, הקב"ה החליט על המבול וזה לקח 120 שנה עד שהוא ביצע, ולכן כששואלים שאלות בענין השואה ודברים אחרים שקרו, עליך ללכת הרבה אחורנית ולעיתים מאות שנים להבין מדוע קרה וקורה
לא צריך להיות גאון עולם בשביל להאמין, הקב"ה אומר כי עלינו לחכות עם ארץ ישראל שנים רק מפני שלא שלם עוון האמורי, רק אז יוכלו לגרשם ולהכנס למקום, גם היום זה אותו מצב, אינך יודע איזה זכויות יש לעמים אחרים שבשל כך אנו מתמודדים עם ציפיות ועדיין לא שלם עוונם בשביל שנוכל לגרשם
לולא הייתי יהודי מאמין באמת, אם הייתי שומע את ר' ישראל זה היה גורם לי שלא להאמין, הוא מחליש את האמונה אצל יהודים רבים, הוא מדבר כטיפש, הגיע הזמן שמי יעמיד אותו על מקומו יסביר לו, כי מצד אחד הוא רוצה לתקן אבל במקום לתקן הוא מקלקל, בנושאים כאלו שיתן לאחרים למגידים למי שנושאים כאלו אומנותם שהם ידברו ויעשה בכך טובה גדולה לעצמו ולקהילתו
חיים שאולזון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.