רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 30 בינואר 2014

זעזוע: אסתי שושן, אמא חרדייה מחפשת קולות בעניין לקיחת אמצעי מניעה, והוציאה לאחרונה סרט בשם "עקרה" המעודד אנשים להיוועץ ברופאים וברבנים בעניין אמצעי המניעה

מאת פרו ורבו

אסתי שושן, פרסומאית חרדית בת 36, אמא ל-4 ילדים, הפיקה לאחרונה סרט בשם "עקרה" בה מככבת דמות של צעירה חרדית שדווקא לא רוצה ילדים ישר לאחר החתונה, והיא טוענת כי "כבר בשנה הראשונה מצפים שתוכיחי פוריות, וזה ממש לא משנה אם את בשלה לכך או רוצה בכך".

שושן מעודדת גברים ונשים חרדיים לבדוק את הנושא של מניעת הריון, ולהיוועץ עם רופאים ורבנים בדרכים המותרות על פי ההלכה להשתמש בהם. כידוע עם התפתחות הרפואה השתכללו גם אמצעי המניעה הבאים בכמה וכמה צורות, כאשר תופעות הלוואי הצטמצמו והיעילות השתפרה אף היא.
יש חרדים שהזדעזעו למשמע דבריה, כאשר בין השאר היא טוענת שאין טאבו של איסור מצד ההלכה על שימוש באמצעים הללו, ואדרבה חוגים רחבים של רבנים מתירים את השימוש בהם בהרבה מצבים לאורך החיים, ויש לעודד את הציבור להיוועץ בהם בכל מקרה שהמשפחה מצויה בקשיים כאלו ואחרים.

תסריט סרט "עקרה"

גיברת הסרט היא אשה חרדייה בשם נעמי. "לנעמי קרה מה שקורה ללא מעט בנות חרדיות אחרות", היא אומרת. "היא גדלה בבית עם הרבה אחים ואחיות, מגיל מאוד צעיר היא הייתה על תקן העוזרת והמטפלת. ואז היא התחתנה, ועברו חודש חודשיים של שקט מבורך. פתאום אין אף אחד להאכיל או להלביש והכול טוב ויפה".

אלא שבחברה הסובבת אותה, הכמיהה שלה לשקט אינה לגיטימית, ונעמי יודעת מה נדרש ממנה. "המחשבה שהיא אוטוטו חוזרת לסשן של הטיפול בילדים מבעיתה אותה - ואז נופל האסימון שהיא צריכה לעצור ומהר".

שושן, שגדלה בבית חרדי בן שנים עשר ילדים, יודעת היטב על מה היא מדברת. אך אצלה, לדבריה, האסימון נפל הרבה יותר מאוחר. גם היא הקדישה את עצמה להקמת משפחה לתפארת המגזר, אבל אחרי הילד הרביעי, החלו לעלות בה הרהורים ומחשבות.

"בעשר השנים הראשונות לנישואי הייתי על אותו טייס אוטומטי. מגויסת כולי לאמהות. והיה לי טוב", מספרת שושן. "הבאתי ילדים בפערים של שנתיים, וזה היה עשור של אימהות במשרה מלאה. לקום מוקדם בבוקר לעבוד, לחזור אחר הצהריים עם הילדים, וכמובן הריונות, התעוררויות בלילה. ארבעה ילדים, במרווחים של שנתיים בדיוק".

"אני זוכרת את הרגע שבו זה קרה. הרביעי, עדין תינוק בעגלה והשאר ככה מסביבי ברחוב. ופתאום אני בלחץ ומרגישה שאני חייבת עוד ידיים להחזיק את כולם ועיניים בגב. פיזית חשתי את חוסר האחריות שבמצב הזה, שאני לא באמת יכולה להיות אחראית לשלומם וביטחונם במאת האחוזים".

"הרי כבר בשנה הראשונה מצפים ממך שתוכיחי פוריות. ומשם זה כניסה למעגל. זה ממש לא משנה אם את בשלה להורות ולא בשלה, רוצה או לא. מדובר על בנות צעירות מאוד, בגילאי 19 ו-20, שצריכות להתמודד במקביל עם עבודה, לימודים, ניהול בית וזוגיות. ואז אחרי שהן מביאות שניים, שלושה, ארבעה, חמישה ילדים, כל אחת בעִתה, הן מתחילות להרים את הראש ולקבל כל מני 'היתרים'".

לדבריה, במסגרת התחקיר שערכה כהכנה לסרט, קראה מחקר שערך בית חולים הדסה, שלפיו, תוחלת החיים של נשים שילדו יותר מחמישה ילדים ירדה באופן משמעותי. וזאת בנוסף לעובדה שהן סובלות מבעיות בריאותיות שונות וייחודיות.

9 תגובות:

  1. בשנים האחרונות רואים יותר נשים שמשתמשות באמצעי מניעה וזה לא סוד . פעם היו רואים משפחות שכל שנה נולד ילד ובשנים האחרונות רואים הפרש בין גילאי הילדים לפעמים של 4 שנים . נכון שהפוריות יורדת ועשו על זה תחקירים .יש יותר נשים שעוברות טיפולים אבל בלי קשר נשים היום לא רוצות ללדת כל שנה ומלא ילדים. אני רואה אצל השכנות שלי למשל אישה ששנה אחרי החתונה ילדה בן והיא רק בת 19 ואז אחרי 3 שנים בת ואז 3 שנים עוד בת ואז היא יולדת 5 מקסימום 6 ילדים כשמדברים על אמצעי מניעה זה לא חיב להיות גלולות יש לי כמה חברות שסיפרו שהן דוחות את ההליכה למקוה בכמה ימים ואז הן"מפסידות"את הביוץ וכך לא נכנסות להריון .ויש עוד תופעה נפוצה אצל חרדים שילדות שמתפרפרות מחתנים בגיל 18 וילדה כזאת לא רוצה להיות אמא בגיל 19 אז היא לוקחת גלולות ושאף אחד לא יגיד שזה לא נכון כי אני אישית מכירה מספר נשים מבתים בעיתים שחיתנו ילדים שלא סימו תיכון ומדובר במשפחות חסידיות והילדות האלה במקום לטפל בהן חיתנו אותן והן אחראיות ויודעות שלא מסוגלות בגיל 19 להיות אמהות ולקחו גלולות .בקיצור יש ירידה בילודה אצל חרדים ובגור כמובן יש לי חברה טובה גורית בת 35 ויש לה רק 3 ילדים ילד בן 5 ילד בן 10 ובחור בן 15 ואין לה בעיות פוריות כך המדריך של בעלה החליט להם והיא לא היחידה בגור

    השבמחק
    תשובות
    1. תגידי לי, היית עם "החברה הטובה" ברופא? במקוה? בחדר שינה????
      מהיכן את יודעת כי היא אמרה לך?
      ומי אמר שהיא אמרה לך את כל האמת?
      את באמת חושבת שמי שאין לו כל שנה/שנתיים ילד זה כי הוא רצה???? אולי כי ככה "הוא" רצה? (ה')
      מאחת שאין לה כל שנה וגם לא כל שנתיים... כי ככה "הוא" רצה!!!
      אולי את החברה שלי? ואת מחליטה שזה בגלל שככה המדריך החליט.....????

      מחק
  2. אישה אמיצה שאומרת את מה שהרבה חושבים.
    אישה זה לא מכונה ותפסיקו להיות צדיקים הרבה על חשבון בריאותה הנפשית והפיזית.
    לא סתם נשים בצבור החרדי נראות כמו סחבות רצפה בגיל צעיר. זה גובל בשערוריה וכל הכבוד לאסתי שושן האמיצה והמוכשרת על דבריה הכל כך נכונים.

    השבמחק
  3. שום זעזוע
    שיש המון אנשים שפשוט הם לא בנוים להרבה ילדים
    ההורים עצבנים הילדים משתעגים

    השבמחק
  4. אבל את עיקר הזעזוע שכחתם!!! זה נושא לפרום כזה?! בוש והיכלם!!! כאשה, אני מתביישת!!! צר לי להיות גזענית, אבל משמה נשמע שהיא ספרדיה. רק אלה מוציאים את הצנוע ביותר החוצה בצורה בוטה, ושאולזון שר"י נותן להם במה. אהיה גסה ואמר ארור... עם בהמה! זה מה שאתה, וצודקים הגורים שמזועזעים ממך.
    אם לבחור בין הצורה שאתה מעודד לבין קדושה, זה בכלל לא ספק מה שיהודים יבחרו, קדושים תהיו כי קדוש אני.
    לבי לבי על נשיא דורינו הכ"מ שאתה מתיימר להיות מחסידיו ונושאי דברו.
    סילפת את מושג "ופרצת" והפכת אותו לפריצות.

    השבמחק
  5. אצלי הבעייה הפוך! ב"ה יש לנו ששה ילדים בהפסק שנתיים, ואחר לידת האחרון אמרתי לאשתי שאני לא מסוגל להיות אבא טוב אם המספר של הילדים יהי' כמו כתה שלימה בחיידר. והפצרתי לאשתי שתיקח גלילות או משהו אחרת למנוע ממנה פרי בטן. אבל אחר כמה שנים היא ממש מאד מאד רוצות עוד ילדים. אמרתי לה שאם היא מוכנה ללמוד עם הילד החדש ב"אבות ובנים" כל מוצאי שבת, ולעשות גם את הז'וב של אבא, אז אני מוכן ג"כ. אני עדיין מחכה לתשובה ממנה.

    השבמחק
  6. מה טובו אהליך...
    בגור יש מוסד נפלא בשם "הריידנערס" שבו לכל אברך יש מדריך אישי שמכיר את האברך ויודע לייעץ לו לפי מה שמתאים לו, ויודע לומר לאברך (אפילו אם הוא לא שואל) שאולי כדאי להשתמש באמצעי מניעה מכיון שלא תמיד אברך צעיר יודע מתי לעצור.

    אשרינו

    השבמחק
  7. כל הכבוד לה!
    גיבורה ואמיצת חיל!
    במקום שהרבנים יעמדו באומץ הם יושבים ומתחבאים בפינות חשוכים מאוחרי עסקנים והמון טיפש ובור.
    אסתי היקרה- חזקי ואמצי דעי שהעלת הנושא החדירה בי ובחברותיה את אפשרות הבחירה ואני ב"ה כבר 3 שנים ללא הריון ושמחה מאוד!

    השבמחק
    תשובות
    1. וכשקצת תגדלי ותרצי עוד אחד ואז הקב"ה יגיד לך, עכשו אני לא רוצה , מה תעשי אז, תקהילי קהילות ברבים ותכי על חטא!!

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.