חברי 'ועד החינוך דחסידי בעלזא'

כהורים לבחורים שלמדו ולומדים בישיבות דחסידי בעלזא וכהורים לבחורי בר מצווה שנרשמים ליכנס לישי"ק לקראת שנת תשע"ד הבעל"ט, אנו משגרים אליכם מכתב זה. אין כאן מטרה לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ אולם ידינו כבולות וזו דרכינו היחידה להביע את צרתינו. לימדו לקח ותדאגו לכך שלא תהיה כלל כביסה מלוכלכת!
נספר את הסיפור מתחילתו:
לחסידות בעלזא, יש בארה"ק 5 ישיבות קטנות ו5 ישיבות גדולות (כולל ישיבה ל'אלטע בחורים'). בעבר, היתה כל ישיבה אוטונומיה בפני עצמה הן מבחינה כספית (עד לכינון מרכז מוסדות בעלזא) ובעיקר מבחינה רוחנית וכדלהלן: קיים ראש ישיבה אחד (חבר הביד"ץ ר' שמואל רוזנגרטן) לכל הישיבות, ולכל ישיבה היה מנהל גשמי שדאג לכספים ו'משגיח' (מנהל רוחני)  שהיה בעה"ב במוסד לעשות ככל העולה על רוחו, הוא היה זה שהחליט להעסיק או לפטר עובדי צוות, להכניס או להעיף בחורים, לבחור בחורים מסויימים שייכנסו לישיבה שלו וכן הלאה.
באשר לשיבוץ, מעולם לא ניתנה רשות להורים להתערב בהחלטה לאן לשלוח את בנם ללמוד (מלבד אפשרות לציין בטופס ההרשמה אפשרות מועדפת), ההחלטה היתה תמיד נתונה בידי המשגיחים של הישיבות שחילקו ביניהם את הבחורים שווה בשווה (מצויינים, בינונים וחלשים) וחוץ מכמה פרוטקציונרים, החלוקה היתה פחות או יותר הוגנת.
אחרי מספר מקרים בהם משגיחים הציקו או העיפו בחורים על בסיס טינה אישית להם או למשפחתם, ובפרט אחרי מקרה אחד של הורה כאוב (מי"ל) שלא בחל בשום אמצעי והגיע עד למר"ש בטענה כי אסור לתת למצב להמשיך, הוחלט להקים 'וועד החינוך' שסמכותו בעצם תהיה מעל משגיחי הישיבות, והוא יגביל את המשגיחים שלא יוכלו לעשות ככל העולה על רוחם, הוא זה שידאג לשיבוץ הבחורים בישיבות השונות, וכל החלטה משמעותית לגבי הכלל או הפרט – תזדקק לאישור ה"וועד".
המטרה ראויה, אמתית ונכונה, אלא שדא עקא שבוועד השתרבבו אינשי דלא מעלי, בעיקר אנשים צעירים ואנשי עסקים שאין להם ידע ונסיון בחינוך, אנשי אינטרסים וקרובי משפחה של משגיחים וסתם מושחתים. פועל יוצא מן האמור, שמאז כניסתו לפעולה של הוועד, המצב הלך והחמיר הרבה יותר ממקודם.
הבעייה התחילה בעיקר בכך, שהמשגיחים לא הסכימו לקבל מרות והחלטות מהוועד (הצעיר מהם) ובכך נוצר קרע. הוועד שהרגיש את הדבר, סימן לעצמו רשימה שחורה של משגיחים בלתי ממושמעים שאינם רצויים ויש להעבירם מתפקידם (כמובן, שלא נגד כולם הצליחו לפעול, מסיבות שונות; יענקל פירר יש לו גיבוי מאחיו המשב"ק ר' מיכל, ויוסל קוט יש לו גיבוי מחתנו י"י ברגר שמצוי בתוך הוועד וכן הלאה).
הוועד ישב לטכס עצה והוחלט להשחיר את פניהם של משגיחים מסויימים ולהוכיח שישיבתם אינה מנוהל כדבעי ובחורי הישיבה הספציפית הזו אינם מוצלחים ואינם מחונכים. כדי לעשות זאת, הוועד משתמש באחד הכלים הנתונים בידיו, והוא השיבוץ:
הוועד משבץ את הבחורים בישיבות בצורה כזו שבישיבה הספציפית (בה המשגיח אינו רצוי לוועד) יגיעו אך ורק בחורים מהרובד החלש יותר, כך שבעוד שנה יהא לוועד גושפנקא לטעון שאותו משגיח אינו ראוי לתפקידו ובבוא הזמן יוכלו אף לקבל את הסכמתו של מר"ש אם יידרש.
כמובן שבקשות העדפה שאנו ההורים מציינים בטופס ההרשמה – נועדו מלכתחלה רק כדי להחליט לאן לא לשבץ את הבחור וודאי שאינן נלקחות בחשבון השיקולים האינטרסנטיים, חוץ מכמובן אם אתה משתייך למשפחות המיוחסות בבעלזא כמו 'פריעד' 'ווינד' 'פירר' ועוד ...

ובכך באנו אליכם חברי וועד החינוך בפנייה זו:
איננו באים אליכם בטענות על ההתנהלות האגואיסטית והמושחתת שלכם מתוך דרישה לצדק!
אנו אף מוותרים על הדרישה לשתף ולספר למר"ש את כל האמת ולא רק להשתמש בשמו כשאתם זקוקים לכך ואף כשמדובר בשקר!
לא נתבכיין כאן על אחד המשגיחים מהמחנכים היותר מוצלחים בבעלזא שנאלץ להתפטר עקב הטרור שהפעלתם עליו והסכסוכים ביניכם לבינו!
לא נפרט כאן את השחיתויות שהתגלו אצלכם והתוצאות שנבעו מכך בפרשיית הפרוטוקול שהתפרסם!
לא נגלה כאן את כל מה שהולך בישיבת ברכת אהרן וד"ל!
לא נדרוש מכם כאן לסדר לבחורים מקומות לינה לימי השמחה ולשבועות – דבר שהוא אבסורד בפני עצמו ומי אם לא אתם הייתם צריכים לדאוג לכך שבחורי הישי"ק לא יקופחו (סליחה, בעצם כיון שאין אפשרות 'לדפוק' בכך איזה משגיח, אין זה תפקידכם)!
אנו דורשים מכם רק זאת, אל נא תפעילו את האגו שלכם ותריבו עם משגיחי הישיבות – על גבם של בנינו יקירינו!
וכי העובדה שבני אינו נמנה בין הילדים הכי מצטיינים בכתתו וראשו לא בין החזקים – מחייבת שילמד רחוק מהבית בישיבה אותה העמדתם כמטרה?
מה בני אשם שחייב ללמוד בכתה שכולה תהיה מורכבת מבחורים חלשים, ומה אם אינו נכדו של היהלומן סנדר פריעד?
באיזו זכות הינכם מחליטים על גורלם של אלפי הבחורים לטובת האינטרסים הפרטיים שלכם?
איך מצפונכם שקט עליכם כאשר החלטה שלכם עלולה לגזור את עתידו של אותו בחור שעקב לימודו בישיבה וכתה [שאתם הפכתם ל]חלשה – הוא לא יוכל למצוא שידוך נאה?
מדוע אינכם מניחים לרגע את שיקוליכם האינטרסנטיים בצד, ודואגים טיפ טיפה לטובתו של כל בחור ובחור, שאם הוא חלש קצת שישתתף בכתה חזקה בה יוכל להתקדם למקום כלשהו?

די לשחיתות!
אחד ההורים הכואבים



המילים מדברות בעד עצמן והגם שכנראה לא יפעלו שום דבר בלבם האטום של הנוגעים בדבר, אולי לפחות יגיעו לידיים הנכונות של הרה"צ ר' אהרן מרדכי או אפילו של האדמו"ר שליט"א שישים קץ לשחיתות!