רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 28 במרץ 2013

ליל הסדר אצל הבעלזער

היחצנו"ת עובדת שעות נוספות, עושים היום מן האדמורי"ם כאילו הם קדושי עליון שרפים, ולא סתם אלא משהו שאי אפשר בכלל להגדיר. אוי לאותה בושה כיצד שמבזים את הגדולים האמיתיים משווים את מי שאינם מגיעים לקרסולי קרסולם בכלום, אבל זה מצבנו

כך כתב אחד המשתתפים בסדר של הבעלזער:

מוצאי חג ראשון של פסח.

ידידי היקר, א גוטן מועד.

בתשובה לשאלתך, ״איך היה הסיידר אצל מר"ש?״, אז אספר לך בקצרה מה חווה בחור אשר השתתף בעריכת הסדר נאכט אצל מר״ש.

כשעה ארוכה לאחר סיום תפילת ערבית של יו״ט, נכנס מר״ש להיכל ״א גרויסע שטוב״, בדחילו ורחימו לעריכת הסדר נאכט, הס הושלך בקהל הבחורים ההתרגשות נראה על כולם, ובפרט על אלו שזכו פעם ראשונה להסתופף אצל מר״ש בחג הפסח.

מר״ש ניגש להדליק את ה״יו״ט לעכט״, כמו״כ הרבניות והבנות תליט״א הדליקו לפני שמר״ש נכנס, והבחור פנחס ברייש עלה להניח את הנרות במקומם.

ובכך התחיל הסדר כשמר״ש מסדר את הקערה, בעזרת הבחורים אשר זכו לשמש בקודש, ואלו הם; הבח׳ יחזקאל מאנהייט, והבח׳ ארי׳ה גאטמאן, אשר שימשו לבדם את מר״ש בעת כל הסדר מתחילתו ועד סופו, ללא עזרת הגבאים, בניהול מופתי אשר לא ישוער.

ובהגיע עת אמירת הזוהר הקדוש בעת ״הא לחמא עניא״ קרא מר״ש בקול רם את כל הזוהר, ובעת קריאת הקטע, ״ואודאן ליה על עמא קדישא דאית ליה בארעא, דחדאן בחדוה דפורקנא דמאריהון, כדין איתוסף חילא וגבורתא לעילא, וישראל בהאי ספורא יהבי חילא למאריהון, כמלכא דאתוסף חילא וגבורתא, כד משבחין גבורתיה ואודן ליה״, פרץ מר״ש בבכי בקול גדול, רטט עז עבר על כל המסובים, וכמו״כ בהמשך אמירת הזוהר אמר מר״ש בקול בוכים.

לפני אמירת מה נשתנה מסר הרה״צ ר׳ אהרן מרדכי למר״ש את הקוויטל של חשוכי בנים,  אשר לא זכו ל״וכאן הבן שואל״, שיוושעו לזרע של קיימא.

לאחר שהנכדים והרה״צ שאלו את הד׳ קושיות, מחאו כולם כף אל כף, ומר״ש התחיל באמירת ״מה נשתנה״, טאטע לעבען פארוואס איז דער גלות מער פון צווי אונדערט און צען יאר?, (תרגום: למה הגלות הזאת יותר כבר ממאתים ועשר שנה?), בקול בכיות עצומות, אשר לב מי לא יחרד, מר״ש המשיך את ה׳מה נשתנה׳ בבכיות עצומות, בקול חנוק.

וכך המשיך הסדר, שבכל כמה קטעים אמר מר״ש דברי תורה, כמו״כ אמר מר״ש דבר תורה בשפת העברית, לבעלי התשובה שהשתתפו בסיידר נאכט, על הקטע ״ בשעה שיש מצה ומרור מונחים לפניך״.

ביני לביני, נראו כבר הראשונים שהזדרזו לסיים את סידרם בכדי לזכות ולהשתתף בסיידר אצל מר״ש, הראשון היה הר״ר אהרן שפירא (ממנהלי ״קול בעלזא״), כמו״כ נראו הר״ר חיים אפרים לפקוביץ, והר״ר יוסף יחיאל אלבוים.

לאחר אמירת ההגדה המשיכו, ב״רחצה מוציא מצה״, וב״שולחן עורך״, הביאו את כל המאכלים הנהוגים לליל יו״ט, כשמר״ש ובני המשפחה עורכים את הסעודה על מקומם, בשעת חצות 11:45 יצא מר״ש מ׳א גרויסע שטוב׳, לפני אכילת האפיקומן.

קרוב לשעה 1:30 נכנס מר״ש לאכילת אפיקומן, כשהמשבקי״ם נכנסים ולאחריהם הגבאים, כשקהל רב כבר התאספו לאחר שסיימו לערוך את סידרם, כמו״כ הגבאים ר׳ לייזער ור׳ שמעון וואלף ור׳ מעכיל התיישבו מצד שמאל של מר״ש לאחר הבחורים המשבקי״ם.

ב״שפוך חמתך״, כיבד מר״ש את הנכד הבה״ח אלימלך נתן נטע לפתוח את הדלת, וכך נמשך הסדר.

בסיום הסדר ניגנו את ״חסל סידור פסח״, כמר״ש רקד בהתלהבות עצומה עם עם הידיים לצדדים, כמו״כ מר״ש רקד טפח מעל גבי הקרקע.

מר״ש יצא מהיכל אגרויסע שטוב, היה קרוב לשעה 4,

״נרצה. ווער עס האט געמאכט אזוי וויא דער סדר, איז באוויליגט פאר׳ן אויבערשטן״. יעזור השי״ת שבזכות הצדיק,  יתקבלו כל תפילותינו לרחמים ולרצון ונשפע ישועות לכל השנה, ונזכה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים, כימי צאתינו מארץ מצרים אראנו נפלאות, ונזכה לקבל את פני משיח צדקינו במהרה בימינו ומלכינו בראשינו אמן.

״לשנה הבאה בירושלים, הבנויה״.

א גוטן מועד, ידידך.

8 תגובות:

  1. אני לא מבין, כמו שאתה החלטת שהרב שטיינמן הוא גדול הדור ויש לך בחירה כך גם לבעלזרס יש בחירה והם סוברים שהוא גדול הדור!!!

    אגב, בקהילות אחרות היו משתמשים בביטויים ובתוארים הרבה יותר קיצוניים...

    השבמחק
  2. לית מאן דפליג שהבעלזער רב, הוא גדול הדור הכי גדול בדורנו. 400 ק"ג של תורה, מידות, וצידקות.

    השבמחק
  3. אמת שבהיותי מקורב לצר בעלזא זכיתיהשתתף ללפני כמהשנים בליל הסדראצל האדמור שליטא וז היה תענוג שעד היום חארוט בזכרוני, זה משהו אחר מכל השנה (אולי באמת בגלל שהגבאים לא נמצאים שם)
    אולי כדאי לפנישאתה מדבר שתבוא לראות קרוב.
    ואגב אין חולק על כך שהאדמור מבעלזא הוא מיחידי גדולי הדור לאחר יותרמ40 שנות אדמורות, בבראייתו הרחוקה עשה הרבה דברים שפעם לא היה להם הסבר והיום רואים שהוא צדק החל ממלחמתו בעדה המשך במלחמתו בהגמוניה של גור וכלה בידידותו העמוקה עם הרב שטיינמן שבגללם סבל לא מעט וד"ל
    שלא לדבר על מלחמתו נגד נתנהו שהיום כולם רואים מה הוא שווה, לימודי אנגלית לבנות שהיום כולם עושים, בניית בית מדרש מפואר ולא בנין בטון גמור למחצה ועוד ועוד
    כשתסתכל במבט אחור הכל יראה לך אחרת
    ולמגיב הקודם יסכר פי דוברי אוון והזהר בגחלתן

    השבמחק
  4. סליחה על הטעויות כתיב פשוט אני משתמש במקלדת של המסך בגלל פסח

    השבמחק
  5. אני זכיתי להיות אצל האדמו"ר בליל הסדר ואין כמו האדמו"ר מבעלז זכיתי להיות אצל הרבה אדמוירים ואינם דומים זה לזה כרחוק מזרח ממערב. אשרינו שזכינו

    השבמחק
  6. כל התגובות של הזה שהיה בסדר בבעלזא - הם תגובות של גרובייאן כפרי מכנובקער מדופלם ומסכן.

    אכן כך נאה ויאה לך
    אכן תאכל מרור ותתפוצץ כפול 400 כמו דלעיל
    ותשפריץ את כל הקיא סחי ומאוס שלך יחד עם מעיך החוצה עם הבושם המרירי.

    לקול צחוקם של בני ישראל
    אשר ממליצים לך בחום ללכת לפסכייאטר לקבלת מרשמי פילן.

    ואין על ההגמוניה האינטרנטית של מכנובקא, שהמעצמה מישקולץ נלחמת עמם.
    עכשיו כולללם בקול גדול ונורא

    תחי מכנובקא - ואפסים הם מישקולץ
    תחי מכנובקא - ואפסים הם מישקולץ
    תחי מכנובקא - ואפסים הם מישקולץ

    ובא לעצביך מזור

    השבמחק
  7. שאלה של ליטבאק,
    לא עדיף להתחיל בזמן ולסיים בזמן?

    השבמחק
  8. חיימקע היקר, תרד מהעץ הזה ותתעסק עם שטויות אחרות. יש לך בעיה עם חסיד שמאמין ברבו ומתבטא בצורה תמימה ולפי השגותיו ודרגתו באמונת חכמים? מה בדיוק הבעיה שלך עם יהודי שדואג את דאגת כלל ישראל וכבר העמיד אלפי בתים של יראים ושלמים בישראל? זכרני את הדגה, לפני כ-35 שנה כשבאת לארה״ב עם ישראל קצובר וצבי רוזן לסקר את הביקור של האדמור כאן, אז הסתובבת כמו זנב של שועל ושיחקת אותה חסיד כי קוית לתפוס איזה סיפור חם שתוכל לרכל עימו על סאטמער ומה קרה מאז, סך הכל התווספו בבעלזא וע״י בעלזא עשרות אלפי חיילים להשם ולתורתו, אז בבקשה אם מעונין אתה לפרסם שחיתות וכדו׳ במחננו אז זו החלטה שלך ושל הקוראים את התוכן, אבל סתם להסתובב כמו ליצן ולכתוב על׳כולם׳ בין אם יש לזה טעם או לא, זה סתם טירוף. ואפילו בחול המועד כשאין לך סחורה אחרת, שב בשקט ואל תטרטר סתם את המוח, אביך ר׳ שמואל היה מתגלגל בקברו לראות את בנו חופר כמו ארכיאולוג רק בכדי ללעוג על יהודים בלי שום סיבה וטעם. ואתה מוזמן להגיב על דברי ברבים, נראה אותך גבר. מועדים לשמחה.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.