רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 27 בנובמבר 2022

מי אתה, שר השיכון המיועד?

 

‏רב הנסתר: עד לפני כמה חודשים רוב הציבור לא שמע על יצחק גולדקנופף. כאשר הוא מונה במפתיע להחליף את ליצמן בראש יהדות התורה לקח גם לנו זמן ללמוד להגות נכון את שמו. הכסף הגדול שעשה מרשת החינוך החרדית שבבעלותו, השאלות הקשות על שיטת הניהול שלו - ואיך הצליח להכניע את אל על במלחמות השבת: מי אתה, שר השיכון המיועד?
אפרת לכטר | 
אולפן שישי | 
פורסם 23:08 25.11.22

לפני כמה חודשים הגיח שם כמעט אנונימי בחברה החילונית היישר לתפקיד יושב ראש יהדות התורה, יצחק גולדקנופף, בן 72. הוא בן למשפחת עסקנים מפורסמת בחצר האדמור מגור, נשוי לרבקה ולהם עשרה ילדים. בניגוד לקודמו בתפקיד יעקב ליצמן, גולדקנופף הוא איש אמיד מאוד. אף אחד לא יודע בדיוק עד כמה, אבל בחברה החרדית מדברים על כך שהונו מוערך במאות מיליונים.

"הוא הפוליטיקאי השני הכי עשיר אחרי ניר ברקת, משהו מטורף", הצהיר עמית סגל בשידור, אבל גולדקנופף הכחיש: "לא היה ולא נברא, לא שאין לי 450 מיליון, 4 מיליון אין לי. עבדתי, אישתי עובדת, יש לנו משכורת מכובדת, יש לנו את הדירה שלנו, יש לנו עוד דירה שהייתה לנו קודם - אני אצטרך לכל שטינקר שבא ומפליץ משהו, אז אני אצטרך לענות לו?"

גולדקנופף מתגורר בירושלים, בשכונת יוקרה חרדית שנושאת באופן אירוני את השם של המחנה הצבאי שהיה שם לפניה - שנלר. "מי שיש לו 10,000 עובדים מתחתיו הוא בסופו של דבר אדם אמיד ואולי אפילו עשיר", מסביר העיתונאי החרדי ישראל כהן, "ובשביל זה הוא לא צריך לגור בכוכון, באיזה מרתף או בעליית גג, אלא בדירה מפוארת. מלבד זאת, גולדקנופף, יש בו איזה משהו וזה יפה - דווקא בעין החילונית אני חושב שאמורים לאהוד את זה - זו סוג של נהנתנות, החיים הטובים, החיים היפים".

"הוא לא כמו גפני לדוגמה, השותף שלו: סגפן, שאת אותה חליפה הוא לובש כבר 40 שנה, והיו צריכים לקנות לו נעליים בלילה להחליף לו כי הוא שמרן, רגיל לנעליים האלו", מוסיף כהן. "יצחק גולדקנופף אוהב רכב טוב, משרד נאה ובית יפה - אגב, נתניהו, אחרי שכבר ניצח בבחירות, הוא הגיע לבית לאיזו שמחה ואמר 'מה זה? זה אולם אירועים שפתחו פה לשכונה?'".

שר השיכון המיועד הוא כבר יותר מ-30 שנה אחד המעסיקים הגדולים והחזקים ביותר במגזר החרדי. הוא הבעלים ועד לאחרונה גם המנהל של רשת גני הילדים והמעונות "בית יעקב", שירש מאביו. גם במגזר החרדי גולדקנופף הוא דמות שנויה במחלוקת ומינויו לווה בגל של מחאות ברשתות ובתקשורת - אירוע חסר תקדים במגזר.

"אנשים היו בשוק, היו בהלם, אמרו 'למה לא לקחת בן-אדם צעיר? למה לא לקחת עסקן שיביא קולות, מגנט קולות? וגם שאין כל מיני שאלות על העבר שלהם?'", מספר כהן. "הציפו בקבוצות הוואטסאפ, ברשתות החברתיות, אחת שאמרה 'אני גננת ולא קיבלתי ממנו', 'הוא פיטר והחזיר בחזרה' - מלא טענות ומענות". וד"ר נרי הורוביץ, חוקר החינוך החרדי שייעץ למשרד החינוך, מוסיף: "היה רגע שהמפלגות שהתחרו על האלקטורט החרדי עם יהדות התורה אמרו בסיסמה שלהם 'ג' זה גולדקנופף'. עד כדי כך הביקורת כלפי העושר ומה שנחשב הפגיעה בגננות - או בשפה החרדית 'עושק הגננות', כמה הוא בולט".

וי', שעבדה בעבר במוסדות החינוך של גולדקנופף, מספרת: "מהרגע ששמענו שהוא נבחר לייצג והוא נהיה בראש של ג', זה פשוט היה זעזוע, תחושה של הלם. לא הצבענו הפעם ג', לא הצבענו ואנחנו לא היחידים. כולם יודעים שהוא עושה מה שבא לו".

רשת המוסדות של גולדקנופף עמדה בלב דוח מבקר המדינה ב-2008, ממנו עלה כי השכר שתקצבה העירייה ומשרד החינוך הגיע רק בחלקו לעובדי הרשת וכי מאות גננות וסייעות קיבלו משכורות חלקיות. טענה קשה נוספת שעלתה נוגעת לפיטורי עובדות בחודשי הקיץ כדי להימנע מלשלם להן שכר. י' חוותה זאת על בשרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.