רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 5 באוקטובר 2021

נרדי נתן ריחו (שה״ש רש״י שם)


מאת יהודי פשוט

איזה עתונאים חוקרים נתנו דעתם על נתיבות הכסף במגביות קורעות הלבבות שנעשות חדשים לבקרים בינינו החרדים וגילו את אשר לחרפתנו גילו, והסירחון הוא סירחון אימים וכדי בזיון וקצף. אבל לעבדכם לא נתחדש הרבה.

שיתפתי מכבר את קוראי הבלוג בתחקיר אישי פשוט בתכלית שביצעתי בערב חג הפסח כדי להבין את נתיב הכסף בקופת העיר של משפחת קנייבסקי, ומצאתי שאין עונה לטלפון של משרד החלוקה בשום שעה משעות היום והלילה.  

את התחקיר שלי עשיתי כי כבן אביונים שגדל באיזור לא נודע לי רבי חיים קנייבסקי אשתו בת-שבע או מי מבניו או בנותיו כבני אדם שמתעניינים בעניים או במשהו מחוצה להם ובכלל לא.

הרבנית בת-שבע קנייבסקי ע״ה שהייתה מקבלת הון של כספי צדקה מכל העולם הייתה מחלקת לנשים שהיו עולות אליה כמין קמע או ברכה של חזון-אשה מלא הכף ביצי תרנגולות בינוניות ומעולם לא נשמע לי שמאן דהיא יצאה מביתה ביותר מכך. וגם הייתי הגבאי של אוצר הספרים שבישיבת תפארת ציון ויוצא בימי התעניות לשנורר עבור הת״ת ואצה״ס של הישיבה מעולם לא שמעתי שאפשר לקבל אצל רבי חיים או אשתו יותר מפרוטות עלובות שלא הצדיקו את מאמץ העליה במדרגות וההמתנה המייגעת על פתח ביתם.

והנה פתאום בעשור התשעי לחייו נעשה רבי חיים׳קה המתמיד המסוגר עם בתו הקולודצקיה המפחידה והגונדא קדישא דילהון לפטרונם של אלפי עניי העיר בני ברק באין לזרים מחוץ למשפוחה  איתם. עס שטימט עפעס נישט..  ואכן כמו שאומרים: מה שנראה כאווז, אוכל תירס כאווז ומגעגע כאווז הוא בדרך כלל אווז.. ומה שנראה לי כשנאר געשעפט מושחת וציני והריח כשכזה נמצא לי  מעבר לכל ספק סביר שכזה.  

רבי גדליה נאדל נ״ע אישר לי שידענותו התורנית של שכנו רבי חיים קנייבסקי היא אכן מרשימה, אך הוא גם שח לי לפני עשור או יותר שהוא עלה אליו והוכיחו על פניו על עסקי הברכות וההבטחות שהוא מנהל כי הדברים עלולים להסתיים בחילול שם שמים ובזיון התורה. רבי חיים מלמל שזה דבר שהבריות צריכים לו.. (אבל האיש לא ידוע מעולם כאחד שנותן דעתו על צרכי הבריות..) ואני וליבי יודעים שאז כמו עתה בחמדת הממון היו הדברים אמורים.  

כמובן שמקובלים עלי דברי הברייתא של כל הלומד תורה לשמה זוכה לכל אשר הוא זוכה. אך לא כל הלומד הרבה לשמה הוא לומד, והאוניברסיטאות מלאות בלמדנים מופלגים איש בשדה התעניינותו ואיש לא מייחס להם סגולות אישיות מעבר לשטחי התמחותם. במשפחתי יש עילוי צעיר הבקיא בפרנציפיה של ניוטון וכל רגע ורגע מיומו הוא משוקע כל כולו במתימטיקה מתקדמת ומעולם לא עלתה על דעתו של איש לייחס לו סגולות רוחניות או לשאול מפיו בנושאי רפואה או מיקרו בילוגיה..

אני זוכר את אביו של רבי חיים שנקרא הסטייפלער נ״ע שהיו שומעים אותו עד אמצע הרחוב (הוא היה מדבר בקול חזק בשל היותו כבד שמיעה) האיך שהוא מתנצל בפני עוד איזה אחד הבאים אליו לשואלו בנושאים שמעבר לעיון התלמוד ומתחנן: הרי אני אלטער צובראכענער מענטש.. (אדם זקן ונדכה) אלמן הכלוא בבית  מניין לי הידיעה בדברים האלה.. אנא ילך אצל הרבנים הצעירים המעורבים עם הבריות ויודעים בהנעשה בעולם.. וביודעי ומכירי קאמינא שרבי חיים אינו יודע בהוויות העולם יותר מאביו. וכי מניין ידע אדם בעל מאפיינים אספרגיים שמעולם לא נראה שח או מקשיב לשיחו של איש.. אלא אם המלאכים נוחתים בביתו ולוחשים לו.. 

אך בל יאמרו לי כאשר יתגלו ממדי החרפה של קופת העיר שרבי חיים היה שקוע בתלמודו לא ראה ולא ידע כי זה לא יהיה נכון. אמת מטבע גילו שהוא כבר נחלש אבל החיבה לכסף ליהטה בביתו מאז ומתמיד. ולפענ״ד היאנקוש שלו הוא הוא בעצם האולטר אגו של הזקן השתקן הזה שאינני בטוח בו שתהומותיו מלאו רק ביראת השם ואהבת בריותיו.  

ומי יודע, אולי רלוונטי לכאן סיפורו של רבי נחמן בסיפור הבעל תפילה שנדד בין המדינות עם הערכים והאידיאלים השונים ככח נוי עושר וכו' אשר מינו את העולה על כולם במימוש האידיאל המקומי למלכם.. וטבעי שעולם הישיבות הבנוי על הלמדנות יראו בלמדן העולה על כל הלמדנים בהתמדת הלימוד עד שאינו מוציא עיניו מתוך הספר את האדם השלם הראוי להנהיגם. אבל רק שלא נסיים כמו אצל רבי נחמן שבסופו של דבר הם נשארו עם קריקטורות של מנהיגים צוענים בעלי מומים שיכורים ומופרעים.. 

יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.