רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 24 באוגוסט 2021

חישקה


מאת: יהודי פשוט


הוי הירשקה, הירשק'לה שלי הירשקה המתוק, הירשקה החביב של ילדותי בירושלים.

 וכבר חמישים וחמש שנה חלפו מאז שראיתי את חישקה. בינתיים ראיתי עולם הזדקנתי ועוד לא ראיתי נשמה חביבה וקורנת אושר מדבק כמו חישקה של בחרותי (כן אכן חישקי כך ביטא אותו נער זקן את שמו).  

עיניים זעירות כאפונות נוצצות התחבאו במצחו של הירשקה וכשנסתכלת בהם נדבקת בחיוכו הנצחי וידעת שלא צריכים הרבה בשביל להיות תמיד שמח.. 
רבי דוד שכטר עליו השלום זכר את הירשקה שנקר  מילדותו בעיר העתיקה, הוא סיפר לי שהירשקה בא מבית טוב נפל לבור עמוק ונחבט בראשו, תחילה לא ניכר בו דבר עד שגדל התבגר והזדקן כנער נצחי.

כשרון נדיר מאוד היה לו להירשקה, הוא אצר את לוח מאה השנים בזכרונו והיה כמו קורא בהם מן הכתב מבלי לטעות. אם שאלנו אותו לתאריך שבת מסעי בשמנת ע''ט או באיזה יחול ראש השנה בעוד שלושים ושוש שנים היה הירשקה מתלהב כילד חדר במבחן ופולט את התשובה המדוייקת חוכך תוחת בית שחיו מזורר בראשו מכחך בגרונו ומצטחק בינו לבינו והולך לו. בדקנו אותו אין קץ וחישקה לא טעה מעולם.

הירשקה לא היה פנוי לדיבורים של מה בכך ואם ניסית לבלבל לו את המוח הוא היה בוהה בך בעיניו הטובות מתגרד מצחקק והולך לו. אבל אם שאלת אותו על דברים של ממש כמו מה תכננת לצום גדליה של השנה הבאה? אז הירשקה היה מפרט לך מתוך הנאה באיזה שעה הוא יתפלל וותיקין עם הברסלברס אצל רבי שימן, מספר קו האוטובוס שיסע בו ממירון עד חיפה ומספר זה שנוסע פעמיים ביום מחיפה לירושלים, וכי מהאוטובוס הוא ילך לקבץ נדבות אצל ביקער חולים עד שעה זו וזו, וכי יתפלל מינחע מיט מייריב במקום פלוני בשעה פלונית.. ועוד לא יניח לך וירדוף אחריך ויפרט עוד ועוד.. וכאשר שאלוהו החברה נו הירשקה מתי תמות? אז הוא היה מונה להם ברוב שמחה את מספר השנים שנותרו לו עד מאה ועשרים.. ומוסיף אדער ווען דער אייבערשטער וועט מיר וועלן האבן חי חי חי .. 

זה היה בשנת תשכ''ו חלפתי אצל בית החולים ביקור בשעת היום שהירשקה היה תמיק עומד שם והילד איננו, חקרתי אצל אנשי דוד המלך של הברסלבים שקירבו את הירשקה לקחוהו למירון לראש השנה ושבת חנוכה הביאוהו לסעודות ברית וכדומה שהתקיימו בשטיבל, אלה משכו בכתפיהם הרימו זרועותם אל על ואמרו: פרח לו איש האמת.. (לשון זמר איש חסיד היה) אין הירשקה! הוא נעלם וכבר זמן כביר שאיש לא ראהו ולא שמע ממנו דבר.. חשבתי גם אני שברוב אושרו הירשקה נפל שוב לתוך בור וחסל סדר הירשקה.. וכך האמנתי עד לפני חצי שנה

והנה לא מכבר טיילתי לי בין דפי הגוגל והנה הירשקה שאבד! אלא שהוא נראה כאן בלי הקאפילוש בלי החאלאט רק לבווש נקי כמושבניק וותיק.. הסתכלתי שוב ואכן זה אותו הירשקה אותם עיניים אותה הבעה של תום וילדות מאושרת.. אז מה קרה כאן..

אז אני משער שהציונים עשו בהירשקה את זממם והורידוהו מהדרך, שלחו את שירותי הרווחה שלהם שחיטאו את הירשקה מהמכה השלישית והורידו מעליו את הלבוש שלבשו אבותיו והלבישוהו כאחד מאנשי האדמה הציונים היושבים בקיבוצים ובראשו כובע כשלהם רח"ל ולקחוהו לבית זקנים של המדינע ושם הוא אוכל מהכשר הראבינט הציוני ועוד מי יודע מי יודע מה..

יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.