"היום בתניא" יום ו' א תמוז
תניא "שער היחוד והאמונה"
תחילת פרק י
שנה פשוטה
הספירות נמשלו לאורות:
חכמי האמת המשילו את הספירות ל"אורות", ובזה איפשרו לנו להבין קצת את ענין היחוד של הקב"ה עם מידותיו (למרות שבאופן כללי זה נושא הקשור באמונה, כמבואר בסוף הפרק הקודם).
המשל: אור השמש אינו נמצא רק בחלל העולם (מחוץ לשמש), אלא גם (ואף ביתר שאת) בשמש עצמה. אלא, שבהיות אור השמש במקורו בגוף כדור השמש. מאוחד הוא עם גוף השמש, עד כדי כך שאין הוא נראה כ"מציאות" לעצמו כלל. ואין הוא יכול להיות מוגדר שם בשם נפרד (של אור), כיון ששם קים רק "עצם אחד", גוף המאור.
והנמשל: "כדברים האלה ממש" ( המאפינים את היחוד של אור השמש עם המאור, כשהוא נמצא בתוכו), "ועוד יותר מזה": יש לראות את היחוד של הספירות שבאצילות עם "מהותו ועצמותו המתלבש בתוכם ומתיחד עימהם בתכלית היחוד".
...
הקב"ה ושמותיו:
נזכיר, שבגילוי המידות ניתן להבחין: בין המצב שבו מתעוררת המידה עוד לפני פעולתה בפועל, שאז היא בגדר של מידה סתם. ובין מצבה של המידה כשהיא בפעולתה, שאז היא בגדר של "שם" - כך זה באופן כללי, וכך יש גם לראות את שבעים שמותיו של הקב"ה (וכפי שאמר הקב"ה למשה "שמי אתה מבקש לידע, לפי מעשי אני נקרא") - וצריך איפוא להבין, השמות הללו של הקב"ה בפי מי הוא נקרא בהם?
...
התיחסות הקב"ה לשמותיו:
נקדים, שכאשר האדם רוצה להפנות את תשומת לב חברו אליו, הוא עושה זאת בקריאת שמו (מה שאין כן כשהוא פונה לעצמו, הוא עושה זאת ישירות).
וכן גם מצינו בהקב"ה, כשהוא פונה אל כל מיני אנשים, פניתו אליהם משולבת בקריאת שמם. כגון "ויקרא אלקים אל האדם ויאמר לו איכה", "ויקרא אל משה וגו'".
אבל כשהקב"ה פונה לעצמו, כגון "ויאמר ה' אל לבו (לא אוסיף עוד לקלל את האדמה בעבור האדם)". הרי שאין הוא פונה לשמו "רחום" "חנון" וכדומה, אלא לעצמו - שכן, בשם פונים אל הזולת. ואילו הקב"ה ומידותיו אחד הם, גם כאשר המידות מתגלות בפועל והן מוגדרות כ"שמות".
יוצא איפוא, שהפניה אל שמות הבורא נעשה על ידי הנבראים בלבד - אולם, יש להדגיש: היות שגם שמו של הקב"ה אינו איזו מציאות הנפרדת מעצמותו יתברך. יודע איפוא כל נברא, שבפנותו אל שמות הבורא, הוא פונה בעצם אל החסד של ה' ואל הרחמים של ה' וכדומה (ולא סתם אל איזה כח שהוא מציאות בפני עצמו).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.