"היום בתניא" יום א' יז תמוז
"אגרת התשובה" פרק ה
שנה פשוטה
⛳
פגיעת העבירה בנפש האלוקית:
בפרק ד' למדנו, ששורש הנשמה הוא מבחינת ה"פנימיות". ובתחילת פרק ה' מוסיף התניא, שגם ה"נפש האלוקית" (= כינוי הנשמה המלובשת בגוף), המשכתה וירידתה לעולם הזה להתלבש בגוף האדם, היא "מבחינת פנימיות ומקור הדיבור הוא הבל העליון המרומז באות ה' תתאה" (האות ה' השניה שבשם הוי', י-ה-ו-ה) - וכפי שניתן ללמוד משני הפסוקים הבאים:
א. "ויפח באפיו נשמת חיים, ויהי האדם לנפש חיה" - מלמדנו, שגם חיבור הנשמה עם הגוף (כשנעשה האדם לנפש חיה), נעשה על ידי מה ש"ויפח באפיו" (מתוכיותו ופנימיותו).
ב. "כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו" - כידוע, לא כל הנשמה מלובשת בגוף אלא הארה ממנה בלבד (שנשארה מחוברת לשרשה ומקבלת ממנו כל הזמן את חיותה). וכדוגמת החבל "שראשו אחד קשור למעלה וקצהו למטה". הנה כך גם הנשמה שבגוף הנמשכת מהאות ה' תתאה, קשורה ומחוברת אל שורשה (שהוא "חלק ה' עמו" בגילוי).
ונצין, כי בהמשך הפרק נלמד, על פגיעתה של העבירה, במה שמבטאים שני הפסוקים הללו.
...
"ויפח באפיו נשמת חיים":
פעולת ה"ויפח" של הקב"ה בנשמה היא תמידית, הממשיכה בה כל הזמן ללא הפסק חיות פנימית.
והנה, כדוגמת הנופח, שאם יש מחיצה בינו ובין המקום שאליו הוא נופח, שרוח הנפיחה לא תגיע אל היעד אלא תסטה לצדדים. כך גם כאשר האדם בהתנהגותו עושה מחיצה בינו לבין הקב"ה (כנאמר "עוונותיכם מבדילים"), הרי שה"ויפח באפיו" לא מגיע לנשמתו (אלא למקומות בלתי רצויים).
...
"יעקב חלק נחלתו":
נצין, כי המשכת האלוקות לנשמה שבפסוק זה, היא חיות קבועה הנמצאת בנשמה מאז בריאתה.
והנה, היות שבחינת הנשמה שבגוף ("יעקב") היא כחבל הנמשך משורשו ("ישראל") - תהיה השלכת העבירות על בחינה זו, כדלהלן:
א. כאשר היהודי נכשל בעבירה שיש בה כרת, נכרת חבל זה לגמרי (כך שהחיות האלוקית שבשורש הנשמה, לא מגיעה אל הנשמה שבגוף).
ב. כאשר האדם נכשל בעבירה קלה - הנה, כדוגמת חבל עבה השזור מתרי"ג חבלים דקים שבהיקרע חבל אחד דק עדין החבל בכללותו לא נקרע (על אף החולשה שנפעלה בו). הנה, כך יש לראות את ההשפעה השלילית של כל עבירה קלה, על הקשר שבין הנשמה שבגוף לשורשה.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.