"היום בתניא" יום ב' כז סיון
תניא "שער היחוד והאמונה"
המשך וסיום פרק ח ע' 170
שנה פשוטה
החכמה כמקור לכל כחות הנפש:
כהקדמה, נזכיר את המבואר בחסידות, שלא כל הנשמה מלובשת בגוף אלא הארה ממנה בלבד. וגם בכחות הנפש, יש הבדל בין מצבם כפי שהם כלולים בעצם הנפש טרם התלבשותה בגוף, למצבם כפי באים לידי גילוי לאחר התלבושותה בגוף.
והנה, ראשית הגילוי של הכחות באדם (ובדומה לזה גם בכל אחד מהעולמות "אצילות בריאה יצירה ועשיה"), הוא כח החכמה - כאשר ממנה, נמשכים ומשתלשלים ובאים לידי גילוי כל הכחות האחרים.
בתחילה, מהחכמה נמשכים הבינה והדעת (שני חלקי השכל הנוספים). ובהמשך, מהחב"ד נמשכים כל שבעת המידות. ומהמידות נמשכים "אותיות המחשבה" (שענינם, חשיבה, איך להביא את עצם התעוררות המידה לידי פועל). ומאותיות המחשבה, נמשכות "אותיות הדיבור" (המביעות את הדחף הסופי לביצוע). כשבסופה של שרשרת זו, מתגלה כח המעשה.
...
"כערך ומשל הגוף לנשמה":
למרות שכל הכחות משתלשלים זה מזה, נחשב כל כח המתקבל, למהות השונה לחלוטין מהכח שממנו נמשך.
"וכערך ומשל הגוף לנשמה", שהגוף הוא דבר גשמי ואילו הנשמה היא בריאה רוחנית, כך יש לראות:
א. את כח הנפש המלובש בעשיה, לגבי כח הנפש המלובש בדיבור.
ב.את הכח המלובש באותיות הדבור, לגבי הכח המלובש באותיות המחשבה.
ג. את הכח המלובש באותיות המחשבה, לגבי מהות המידה המלובשת בה.
ד. את מהות המידה, לגבי החכמה הבינה והדעת שממנה היא נמשכה.
...
כענפי האילן:
בחסידות מבואר, שכדוגמת ענפי האילן הנמשכים ממנו, שאף שניכר שכל ענף נפרד מחברו, עדין כולם בכלל האילן יחשבו. כך איפה יש לראות את המערכת המתפתחת של כל עשר כחת הנפש באדם, וכך יש גם לראות באופן כללי את גילוים של עשר הספירות בכל אחד מהעולמות "אצילות בריאה יצירה ועשיה".
ובכל זאת, אין האדם מסוגל להקיש מהאחדות הקימת בין נפשו ומידותיו, לאחדות הפשוטה של הקב"ה ומידותיו כפי שהן במהותו ועצמותו (כמודגש בתחילת הפרק), ולא על האחדות הפשוטה של הקב"ה ומידותיו כפי שהן בעולם האצילות (כמודגש להלן סוף פרק ט').
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.