רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 21 במאי 2021

דופקים אתכם ואתם לא מרגישים


את ההחלטה האסטרטגית לבנות את עולם התורה על חשבון כל דבר אחר, קיבלו ה"חזון איש" והרב דסלר. ב"מכתב מאליהו" (אגרות בענייני חינוך,סוף חלק ג') מופיע דיון מרתק בין שני הענקים.

השאלה היתה מקהילת גייטסהד, האם להקים-לצד הישיבה המפורסמת-גם מכללה ללימודי תעודת הוראה לטובת מי שלא רואה עצמו כאברך לכל החיים, שיהיה לו איזה מקצוע מכובד.

הרב דסלר הבין שזה אולי טוב למחזור הראשון של בוגרי "גייטסהד". אבל למחזורים הבאים זה ייצור תחרות בין הישיבה והמכללה. שתיהן על טהרת הקודש וזה מה שיהרוס את שתיהן.

הרב מציב זו מול זו את "אסכולת פרנקפורט" שגידלה בעלי בתים יראים ושלמים אבל לא הצמיחה שום גדול תורה. לעומת "אסכולת הישיבות" שלא כל אחד יכול היה להשתלב בה אבל הצמיחה גדולי תורה שהאירו עולם ומלואו. והוא מכריע חד משמעית-בהסכמה מלאה של ה"חזון איש"-לגנוז את התכנית.

כלשונו "מוטב ימותו אלף כסילים ויחיה חכם אחד". 

החלטה זו אכן בנתה את עולם הישיבות בארץ ישראל. תוך התעלמות מכל נושא אחר. כיום אנחנו מונים בישראל, בלי עין הרע,  54 אלף תלמידי ישיבה, ועוד 96 אלף אברכים, בסך-הכול 150 אלף (נתוני משרד הדתות) פך השמן הטהור גדל והיה למיכלית.

המצב כיום

אין שטעלע'ס ואין שום אופק כלכלי למי ששוקד באהלה של תורה. אלו שנוססה בהם הרוח ומוכנים למסור נפש על עמלה של תורה – יבורכו מכולנו בכל הברכות. אבל מה עם אלו ש"לא הלך להם"?

כל אחד כזה שמנסה רק לחשוב על יציאה לעבודה, נתקל באלף ואחד מחסומים, ואת כולם עליו לפרק – לבדו. המערכת לא תעזור לו בשום צורה, היא זו שהציבה אותם.

"אני מפסיד הנחה בארנונה, ו/או הנחה במעונות יום, ו/או קמחא דפסחא כזה או אחר"

"מי יקבל אותי לעבודה? אנגלית אינני יודע, תואר אקדמי אין, האם אארוז דגים ב"אושר עד"?

"מה יהיה עם הילדים? לא יקבלו אותנו לת"ת /סמינר / ישיבה קטנה"

והקשה מכולם היא הבושה כלפי עצמו "אז מה, נהיית בעלב'ת? זה מה שיצא ממך?"

מי מרויח מזה

העולם נחלק לקבוצות: שבעים אחוז טיפשים, חמש עשרה אחוז עושים עליהם כסף, חמש עשרה אחוז מתעצבנים מזה.

אז יש לנו ברוך השם נציגי ציבור, שלוחים דרבנן, ידא אריכתא שדואגים ל-ובכן, לעצמם.

נתחיל בהרב הגאון d.k.

הוא, ברוך השם, ראש ישיבה מפורסם. בן יחיד לאבא שהיה דיין חשוב עם משכורת מהמדינה. עני הוא בטח לא. יש לו משכורת מכובדת מישיבת h. (יש סכומים!) וכן מישיבת t.z.  וישיבת m.h.. מסתבר שהבנים / החתנים שלו אינם צריכים להרחיק נדוד ולהתגורר בכרמיאל או בירוחם. ומסתבר שאינו צריך פרוטקציה כדי לסדר לבנותיו / כלותיו איזו משרה נאה במקומות שונים. הכל כמובן כשר למהדרין.

דווח גם, שהרב הנ"ל מייעץ לתלמידיו "אל תתחתנו עם מורה, אין לה משכורת ראויה, קחו לכם הנדסאיות ואקדמיסטיות, הן מרוויחות יפה ואפשר לקיים עם זה בית של תורה".

יש טוענים שלר' מיודענו יש כמה בנות וכלות ומתוכם יש אחת שלמדה באקדמיה למוזיקה. ואחת שהיא הנדסאית. וכלה אחת שהיא אחות עם תואר סיעוד.

בנוסף, גלוי וידוע לכל חרדי, כי המדיניות הרווחת בישיבת *** היא לדרוש בסגירת שידוך סכומים גבוהים עבור הבחורים. וכל המרבה הרי זה משובח. זה "מוכיח" עליו שהוא בחור לתפארת.

כל זה אינו מונע מהרב לדרוש בפני בנות סמינר תמימות: "בל תלכנה ללימודים אקדמיים! גם לא משיקולי פרנסה!"

נמשיך באיש התנועה הקדושה מיסודו של מרן מלכא. יש לו בן יקיר שלמד, לא בכולל, אלא במכללת אונו. הבן הזה התקבל-במפתיע, ממש בלי כוונה, רק ע"י כישורים אישיים, לאיזה ג'וב לא רע בכלל בהסתדרות. עם משכורת של כ-40 אלש'ח ככה בקטנה. מה רציתם? שיקבץ נדבות כמו איזה צ'אלמער?

נלך הלאה, "דגל התורה" התנועה שהכי מייצגת את עולם התורה. בזמנו היא מחתה נמרצות כנגד הצטרפותה של ש'ס להסתדרות הציונית. וראתה בכך בגידה בכל הערכים החרדיים. אחר כך היא שינתה את דעתה (תמיד זה קורה לטובת האינטרסים? אף פעם לא להיפך?)

והיום התבשרנו בשורה טובה, אליהו גפני, הבן של, קיבל גם הוא ג'וב לא רע באותה ההסתדרות הציונית. עם משכורת לא רעה כ-20 אלף ש'ח לחודש.

כן אני יודע, אליהו גפני כבר לא ילד קטן, הוא לא צריך להתיעץ עם אבא שלו. ואבא שלו אינו נושא באחריות לכל צעד שהבן עושה.

ובכל זאת אני רואה כאן מערכת אחת, מרושעת או אטומה, שממש משתדלת להשאיר את הציבור החרדי בעוני – ולגרוף לעצמה כל מה שאפשר.

אני רוצה שתדעו: עושים עליכם סיבוב! תדאגו לעצמכם כי אלו שאמורים לדאוג לכם – עושים בדיוק את ההיפך!

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.