הרה"ח עוסק בצ"צ באמונה חיים שאולזון שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת כ"ק אדמו"ר שבת במדבר תנש"א
סימן יא ,
ההוראה לפועל מהאמור לעיל , כיון שבזמן מתן תורתנו בכל שנה ניתנת התורה
[ באופן חדש ] מחדש , והיא ניתנת למטה דוקא [ לא בשמים היא ] , באופן שמתוסף חידוש במנוחה שבעולם – מובן שבני ישראל צריכים בכל שנה לקבל את התורה [ מחדש ] ,באופן חדש , בכל יום יהיו בעיניך חדשים , עד חדשים ממש , ובאופן שהם קולטים זאת בשכלם למטה , עד באופן של [ ממש מלשון ] ממשות , ועל אחת כמה וכמה בשנה זו , כאשר נכנסים הישר משבת לזמן מתן תורתנו ביום ראשון – החידוש בזה צריך להיות ביתר שאת וביתר עוז , ובשני הקצוות , קבלת התורה מחדש מתוך הכרה בנותן התורה , ושהתורה היא תכלית כל הבריאה כולה , ובמילא מביאה היא לחידוש בהמנוחה אצל יהודי בעבודתו ומביאה מנוחה בעולם , וביחד עם זה – להמשיך מנוחה מהתורה בכל פרטי המצוות , בכל פרטי הכחות שלו ובכל פרטי העולם , החל מזה שמתוסף אצלו חידוש בלימוד התורה שלו מתוך הכרה בנותן התורה , ובמיוחד – על ידי לימוד פנימיות התורה , דע את אלקי אביך ועבדהו בלבב שלם , וביחד עם זה – לימוד התורה בהבנה והשגה דשכל האדם , ובפשטות , כל אחד ואחד מישראל יוסיף חידוש – בכמות ובאיכות – בלימוד התורה , הן בשיעורים הכלליים השוים לכל נפש , כולל ובמיוחד בזמנים אלו – באמירת פרקי אבות בכל שבתות הקיץ , ומה טוב – שילמדו משנה אחת [ או כמה משניות ] בעיון , בהבנה והשגה , וכמו כן בשיעורי חומש תהלים תניא הידועים – ללמוד בכל יות את שיעור החומש [ כפי שנחלק לימי השבוע ] , שיעור תהלים [ כפי שנחלק לימי החודש ] ושיעור תניא [ כפי שנחלק לימי השנה ] – ששלשה שיעורים אלו הם כנגד ג' הרועים הקשורים עם חג השבועות , חומש –כנגד משה רבינו שקיבל תורה מסיני , תהלים – ספרו של דוד המלך , שמת בעצרת , ותניא – ביאור בתורת ישראל הבעל שם טוב שגם יום ההילולא שלו הוא בחג השבועות , וגם מה טוב ונכון וכולהו וכולהו בלימוד הרמב"ם [ כפי שנחלק לשנה אחת [ בערך ] על ידי לימוד ג' פרקים ליום , או לג' שנים על ידי לימוד פרק אחד ליום , או בספר המצוות ] , והן בשיעורים הפרטיים בכל חלקי התורה של כל אחד ואחת , כל אחד לפום שיעורא דיליה ,
סימן יב
ובענין זה [ הוספה וחידוש בתורה בקשר עם זמן מתן תורתנו ] יש להציע לעורר ולעודד אודות ענין נוסף – לפרסם ולהדפיס חידושי תורה , ובהקדמה , ידוע שיש בכחו של כל אחד ואחד מישראל , ויתירה מזה - יש לו חיוב ,לחדש בתורה לאפשה לה , כפסק דין אדמו"ר הזקן בהלכות תלמוד תורה , לחדש חידושי הלכות רבות לפי רוחב שיש בלבו וישוב דעתו , וכידוע שלכל אחד ואחד מישראל יש את חלקו המיוחד בתורה – ותן חלקנו בתורתך – שבו יש בכחו להיות תלמיד המחדש בתורה , בדורות שלפנינו היו זהירים בנוגע לחידושי תורה [ אפילו כאשר אין זה להלכה למעשה , אלא בדרך פלפול בלבד ] , הן בנוגע לכתיבת חידושי תורה , ועל אחת כמה וכמה בנוגע לפרסומים בדפוס , וההנהגה היתה שלא כל הרוצה כולהו וכולהו יטול , אלא דוקא לאחרי כמה וכמה תנאים המוכיחים שהחידושים מכוונים לאמיתתה של תורה כולהו , מה שאין כן בדורות שלאחרי זה , עד בדורנו זה – הרי מחד גיסא , צריכה אמנם להיות זהירות יתירה , כיון שלא כל אחד שכותב חידושי תורה וכותב פסקי דינים ניתן לסמוך עליו , אבל לאידך , בגלל ירידת הדורות – צריכים לחפש מה שיותר אופנים בכדי להוסיף בלימוד התורה , באופן דיגדיל תורה ויאדיר ,כולל יגדיל בפרסומה , ולכן כדאי לעורר ולזרז את כל אלו השייכים לחדש בתורה – ובתנאי שנלמדת על פי כללי התורה כפשוט – שאפילו אם אין הם בטוחים אם חידושיהם מכוונים לאמיתתה של תורה , הרי לא רק שלא יעכבו את עצמם מכתיבת החידושים , אלא – ישתדלו לכתבם , ולפרסם זאת גם בדפוס [ בקובץ מיוחד בפני עצמו , או בקובץ הכולל חידושי תורה גם מאחרים ] , ולא רק בין חבריהם ותלמידיהם , אלא גם בין לומדי תורה בכלל , ועיקר הדבר הוא – כנזכר לעיל – כיון שרואים בפועל , ומעשה רב , שעל ידי זה מתוסף ביגדיל תורה ויאדיר , בחיות ותענוג בלימוד התורה , הן בנוגע לעצמו , כפי שרואים בפשטות את התועלת שמתוספת בלימוד התורה על ידי זה שצריכים לכתוב זאת לאחרים , והן בנוגע לאחרים [ קנאת סופרים תרבה חכמה ] – שזו [ התועלת שבזה ] היא הבחינה הטובה ביותר לצורך הדבר , וכאמור , הגם שיתכן שהחידוש אינו מתאים לגמרי לאמיתתה של תורה
[ כנזכר לעיל ] , הרי זה כדאי , ובפרט שניתן למנוע גם את זה על ידי שלא יפסקו מסקנא להלכה , או אפילו אם כותבים מסקנא – יכולים להוסיף שזהו , לפי עניות דעתי , או אין לסמוך על זה , וכיוצא בזה , ולהוסיף , שכאשר מפרסמים את החידושים בדפוס לאחרים – הרי טבע בן אדם [ מפני כבוד עצמו , ומנהג העולם ] , גם דנפש הבהמית , שיזהר עוד יותר ויסתכל שוב ויעיין במה שכותב ומפרסם , ויישר כחם של כל לומדי תורה ומקיימי מצוות בהידור שינצלו את ההתעוררות דזמן מתן תורתנו להשתדלות לחדש בתורה
[ על פי כללי התורה ] ולפרסם את חידושיהם – ויהי רצון ולהתפלל להתקרב ככל היותר לדרגת תלמיד ותיק , שכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש ניתן למשה מסיני ,
בברכת התורה משולם צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.