"היום בתניא" יום א' יב סיון
תניא "שער היחוד והאמונה"
תחילת פרק ד - שנה פשוטה
הבריאה ושמות הבורא:
נקדים, שבכל מעשה הבריאה המתואר בתחילת חומש בראשית מוזכר רק השם אלקים (ל"ב פעמים). ולאחר מכן, לאחר ענין השבת נאמר (שם בבראשית ב,ב) "ביום עשות ה' אלקים ארץ ושמים" (פסוק שממנו עולה שהבריאה היתה על ידי שני השמות ה' ואלקים). ונצין, שמהפסוק בתהלים "יהללו את שם ה' כי הוא ציוה ונבראו" נראה לכאורה שהבריאה היתה רק משם ה' (= שם הוי', י-ה-ו-ה).
מבואר בחסידות, שאין כל סתירה בין המקראות הללו, ויש לומר: שבעצם היתה הבריאה משם הוי', אבל לא כפי ששם זה מופיע בפני עצמו, אלא כמו שהוא מתלבש בשם אלקים (המעלים ומסתיר על שם הוי').
...
כדוגמת השמש והמגן שלה:
נאמר בתהלים "כי שמש ומגן ה' אלקים" - וכמבואר כאן בתניא, הפסוק מביע, ששני השמות הוי' ואלקים, הם כדוגמת השמש והמגן שעליה.
בנוגע לאור השמש, הנה, כידוע, אין השמש, מאירה בכל עוצמתה לארץ ישירות מגוף כדור השמש, אלא לאחר שהיא מצטמצמת ומתמעטת בעוברה דרך המגן והנרתק המכסה על מאור השמש - שכן, רק בדרך זו היא מטיבה עם הנבראים ומועילה להם כנאמר "ממגד תבואות שמש" (שמתיקות הפירות נובעת מאור השמש). ואחרת, לא היה העולם מפיק ממנה כל תועלת, אלא להיפך.
והנה, כדוגמת השמש והמגן שלה, כך הוא גם בנוגע לשני השמות הוי' ואלוקים: שם הוי' (המביע את חסדו יתברך) אינו מאיר ומחיה את העולמות, אלא על ידי התלבשותו בשם אלקים (המביע את מידת הגבורה והצמצום), המהוה "מגן" המאפשר את גילוי האור בעולם של שם הוי'.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
לזכות עם ישראל היושב בציון יצ"ו - "הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל".
ולזכות חילי ישראל, המגינים על העם בכל החזיתות - נזכה ויקוים "כי ה' אלקיך מתהלך בקרב מחניך להצילך ולתת אויביך לפניך".
בברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.