הרה"ח עוסק בצ"צ באמונה חיים שאולזון
שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת כ"ק אדמו"ר חג השבועות ה'תנש"א
סימן ד
ובפרטיות יותר – בעבודת השם , אף על פי שבעבודת
יהודי ישנם כמה וכמה פרטי דרגות ואופנים עם כל זה שלימות העבודה [ מתוך מנוחה ]
היא דוקא כאשר בכל פרטי עבודת היהודי נרגשת הנקודה האחת והיחידה , אני
[ לא ] נבראתי [ אלא ] לשמש את קוני , וכפי שזה
בקיום המצוות , נוסף על הכוונה הפרטית שבכל מצוה ומצוה [ מהתרי"ג מצוות ] ,
צריכה להיות [ עוד קודם לכן ] הכוונה הכללית , כנוסח ברכת כל המצוות – אשר קדשנו
במצוותיו וצוונו [ ורק לאחרי זה מזכירים את המצוה הפרטית ] , הכוונה בכל המצוות
שמקיימים את רצונו של הקדוש ברוך הוא , ובלשון המשנה ןהובא להלכה בתחילת השולחן
ערוך – לעשות רצון אביך שבשמים
[ לאחרי שמונה את ארבעת אופני העבודה , הוי עז
כנמר וקל כנשר רץ כצבי וגבור כארי ] , ובדיוק הלשון רצון אביך ולא מצוות אביך ,מצוות
קאי [ גם ] על התחלקות המצוות לפרטים – תרי"ג מצוות דוקא , לא תוסיפו גומר
ולא תגרעו , וכל מצוה מחולקת מכל שאר המצוות באופן קיומה וכולהו , עד שאין עושין
מצוות חבילות חבילות , דבעינן שיהא ליבו פנוי למצוה אחת , מה שאין כן רצון הוא
למעלה מהתחלקות [ ושינוי דרגות ] – רצון הוא אחד ויחיד , הן בנוגע לפרטי הדבר שהוא
רוצה הרי הרצון הוא בכל פרט בשוה , והן בנוגע לכללות הענינים , הרי אין הרצון
משתנה לפי אופן הענינים שהרצון בהם , נאמר שבדבר זה הרצון הוא באופן כך ובדבר זה
הרצון הוא באופן כך , ולכן נאמר הלשון לעשות רצון אביך שבשמים – כיון ששלימות
העבודה [ מתוך מנוחה ] היא בכך שבקיום כל המצוות תורגש נקודה אחת ויחידה –
שמקיימים בזה את רצונו של הקדוש ברוך הוא , ומזה נמשך אחר כך גם בפרטי המצוות ,
כפי שכל מצוה היא במקומה [ כמצוה פרטית ] – כידוע שכל מצוה כלולה [ ויש בה מעין ]
מכל שאר המצוות , ולכן העוסק במצוה פטור מן המצוה , כיון שהיא כוללת בתוכה את שאר
המצוות , במילא על ידי קיום מצוה זו הרי זה כמו שמקיים גם זה [ המצוה שניה ] ,
סימן ה
ענין הנזכר לעיל רואים בהדגשה במצות אהבת השם [
הכוללת את כל מצוות עשה , וגם את מצות יראת השם הכוללת את כל מצוות לא תעשה ] –
ואהבת את השם אלקיך בכל לבבך , אהבה שבלב קשורה דוקא עם תנועה ושינוי – בבחינת
רצוא ושוב , אף על פי כן כתוב שהעבודה צריכה להיות באופן דאם רץ לבך שוב לאחד ,
ולכאורה אינה מובנת תוספת תיבת לאחד , דלכאורה היה מספיק לומר אם רץ לבך [ צריך
להיות ] שוב , כמו שכתוב והחיות רצוא ושוב , ואדרבה , העבודה שבלב קשורה דוקא עם
תנועה דרצוא ושוב , עד שחיות האדם על ידי השפעת הדם מן הלב תלויה בכך שתמיד יהיה
דפיקו דליבא , תנועה תמידית דרצוא ושוב , ועל דרך זה מובן בנוגע לעבודה שבלב [
אהבה ] , שצריכה להיות באופן דרצוא ושוב , הרצוא מביא לשוב
[ בכלים ] , ואחר כך מביא השוב לרצוא נעלה יותר ,
ולאחרי זה לשוב נעלה יותר וכן הלאה , מה שאין כן שוב לאחד מדגיש שהשוב צריך להיות
לדבר אחד ויחיד – לא לריבוי , ואפילו לא שתי תנועות דרצוא ושוב ?!
ויש לומר הביאור בזה , שלימות העבודה היא דוקא
מתוך מנוחה , עד שאפילו במקום דשינוי ותנועה [ רצוא ושוב ] , יהיה ענין המנוחה ,
וזה נפעל דוקא על ידי זה שנרגש רצון השם – רצון אחד [ כוונה ותכלית אחת ] – בכל
פרטי העבודות , ולכן אומרים שואם רץ לבך שוב לאחד , תכלית השוב צריך להיות לא [ רק
] בכדי להגיע לרצוא נעלה יותר , אלא לאחד – לקיים את רצונו של הקדוש ברוך הוא ,
זאת אומרת שאינו מרגיש בזה את שינוי
התנועה דלבו [ רצוא או שוב ] , אלא את קיום רצונו של הקדוש ברוך הוא שהוא אחד [
ובזה אין שום נפקא מינא אם זה רצוא או שוב ] , ויתירה מזה [ כלשון הידוע ] , -
אפילו נצטווינו לחטוב עצים , ועל ידי זה נמשך אחר כך הלאחד גם בפרטי העבודות ופרטי
תנועות הלב , רצוא ושוב ,
בברכת התורה משולם צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.