"היום בתניא" יום ה' יט טבת
(המשך פרק יג עמ' 25-26)
"היה בעיניך כרשע":
לאחר שהכרנו את מדרגת הבינוני ב"אמיתת שם התואר", מבהיר רבנו את הוראת הברייתא המובאת בתחילת התניא: "אפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה, היה בעיניך כרשע":
כ רשע - בכ' הדמיון, פירושו בינוני. אדם שהוא כרשע, אבל לא רשע ממש.
הבינוני, למרות "שלא עבר עבירה מימיו ולא יעבור לעולם", הרע אצלו עדין בתקפו. ולכן גם אם כל העולם אומרים לו, שהרע שבו נתבטל, לא יאמין להם.
ונצין, כי הוראה זו, היא ל"בינוני" הנמצא בכל מיני מצבים, כדלהלן.
...
א. ההוראה לבעל עסק:
גם אם היצר הרע לא מוצא לנכון להטרידו בשעה שהוא שקוע בעסקיו. אל תשלה את עצמך שהוא לא קיים בך. ואדרבה, יתכן שבמשך היום בשעה שאתה משתמש בו באכילה ובשתיה ושאר עניני העולם הוא התחזק - ועל כן המשך להיזהר ממנו.
...
ב. ההוראה ל"יושב אהל":
גם העוסק בתורה לשמה יומם ולילה, אף שהיצר הרע לא בא להטרידו ב"מחשבה דיבור ומעשה". עליו לדעת שאור התורה אינו מאיר לרע שבנפשו הבהמית. ויצרו הרע נשאר במקורו כפי שהוא מטבעו (ועל כן המשך להיזהר מהפתעות).
...
ג. הבינוני בשעת התפילה:
בשעת התפילה, כשהנפש האלוקית מתעוררת באהבה ויראה כ"רשפי אש", מחלחלת אהבה זו מעט גם לנפש הבהמית - ובשעת התפילה, נפעל גם בה ביטול ו"אתכפיא" לקדושה.
אולם יש לצין, כי גם בשעת התפילה, הרע שאצל ה"בינוני" לא התבטל בעצם מהותו. והכחות הרעים שבו, אף שאינם פעילים, הם רק הלכו לישון, ולמעשה הם נשארו קיימים בשלמותם.
...
המסקנה:
כל עוד שאינך כצדיק שמעבד את המידות הרעות של הנפש הבהמית. גם אם אין בך מעשים רעים, אל תשלה את עצמך שאתה צדיק. אלא היה בעיניך רק "כרשע" (כבינוני) - והיה כל הזמן בכוננות, שיצרך לא יפתיעך!
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר הלאה את פינת "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
*המעונינים לקבל את "היום בתניא", יפנו לוואטסאפ 0548094265
*בברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
(המשך פרק יג עמ' 25-26)
"היה בעיניך כרשע":
לאחר שהכרנו את מדרגת הבינוני ב"אמיתת שם התואר", מבהיר רבנו את הוראת הברייתא המובאת בתחילת התניא: "אפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה, היה בעיניך כרשע":
כ רשע - בכ' הדמיון, פירושו בינוני. אדם שהוא כרשע, אבל לא רשע ממש.
הבינוני, למרות "שלא עבר עבירה מימיו ולא יעבור לעולם", הרע אצלו עדין בתקפו. ולכן גם אם כל העולם אומרים לו, שהרע שבו נתבטל, לא יאמין להם.
ונצין, כי הוראה זו, היא ל"בינוני" הנמצא בכל מיני מצבים, כדלהלן.
...
א. ההוראה לבעל עסק:
גם אם היצר הרע לא מוצא לנכון להטרידו בשעה שהוא שקוע בעסקיו. אל תשלה את עצמך שהוא לא קיים בך. ואדרבה, יתכן שבמשך היום בשעה שאתה משתמש בו באכילה ובשתיה ושאר עניני העולם הוא התחזק - ועל כן המשך להיזהר ממנו.
...
ב. ההוראה ל"יושב אהל":
גם העוסק בתורה לשמה יומם ולילה, אף שהיצר הרע לא בא להטרידו ב"מחשבה דיבור ומעשה". עליו לדעת שאור התורה אינו מאיר לרע שבנפשו הבהמית. ויצרו הרע נשאר במקורו כפי שהוא מטבעו (ועל כן המשך להיזהר מהפתעות).
...
ג. הבינוני בשעת התפילה:
בשעת התפילה, כשהנפש האלוקית מתעוררת באהבה ויראה כ"רשפי אש", מחלחלת אהבה זו מעט גם לנפש הבהמית - ובשעת התפילה, נפעל גם בה ביטול ו"אתכפיא" לקדושה.
אולם יש לצין, כי גם בשעת התפילה, הרע שאצל ה"בינוני" לא התבטל בעצם מהותו. והכחות הרעים שבו, אף שאינם פעילים, הם רק הלכו לישון, ולמעשה הם נשארו קיימים בשלמותם.
...
המסקנה:
כל עוד שאינך כצדיק שמעבד את המידות הרעות של הנפש הבהמית. גם אם אין בך מעשים רעים, אל תשלה את עצמך שאתה צדיק. אלא היה בעיניך רק "כרשע" (כבינוני) - והיה כל הזמן בכוננות, שיצרך לא יפתיעך!
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר הלאה את פינת "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
*המעונינים לקבל את "היום בתניא", יפנו לוואטסאפ 0548094265
*בברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.