רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 23 בינואר 2020

"היום בתניא" יום ה' כו טבת

"היום בתניא" יום ה'  כו טבת
(המשך פרק טז)
אהבת ה' ויראתו ככנפים לתורה ולמצוות:
בחלקו השני של פרק טז, התניא מקפיץ אותנו לעבודת ה' נעלית, שבה,  האדם מעלה את התורה והמצוות מהמצב כמו שהם ניתנו לנו למטה,  אל העולמות העליונים - המקום שבו הם יכולים להאיר ולהתגלות.
ובמסגרת זו, מתברר, שאהבת ה' ויראתו, הן לא רק שתי מצוות מתוך תרי"ג המצוות. אלא כמבואר בהרחבה להלן (פרקים לט-מ), הם מהוים "חיות ומוחין" ו"כנפים" המעלים את עבודת האדם בתורה והמצוות לעולמות העליונים.
...
לפנינו שלשה אופני העלאה:
א. על ידי "היראה והאהבה השכליים אשר בהתגלות לבו ממש", מעלה היהודי את כל עבודתו בתורה ובמצוות לעולם הבריאה.
ב. "על ידי האהבה והיראה הטבעיים המסותרים בלב כל ישראל בתולדותם", מעלים את התורה והמצוות לעולם היצירה.
ג. על ידי היראה והאהבה השכליים שהם רק "בתבונות מוחו ותעלומות לבו". אין לאדם את הכח  להעלות את עבודתו למעלה לעולם הבריאה בכחות עצמו. אולם במקרה זה הוא מקבל סיוע מיוחד מלמעלה, וכמו שאמרו "מחשבה טובה הקדוש ברוך הוא מצרפה למעשה"  - הקב"ה מצרף את מחשבתו הטובה (את היראה והאהבה שהיה בכחו של האדם להוליד), ומצרף אותה  אל התורה שלמד והמצוות שקיים ומעלה אותם למעלה לעולם הבריאה (כפי שהוא פועל עם מידותיו כשהן בהתגלות הלב).
...
מעשה שהיה:
פעם הגיע הבעש"ט לבית המדרש ונמנע מלהיכנס לתוכו. בהסבירו, כי היות שבית המדרש מלא מתורה ותפילה, אין בו כלל מקום פנוי ואי אפשר להיכנס לתוכו.
תמהו הנוכחים, וכי יש שבח גדול מזה שהבית מלא תורה ותפילה?
אלא, שהתורה ללא היראה והאהבה אינה מתעלה למעלה!
אם אנשי בית מדרש זה, היו מתפללים ולומדים כראוי עם אהבת ה' ויראתו, הרי שאז תפילתם ותורתם  היתה מתעלית ובית הכנסת היה ריק. אבל מאחר שתורתם ותפילתם לא היתה כראוי, הנה, אותיות התורה והתפילה מילאו את כל חלל בית המדרש ( והבעש"ט לא יכול היה להיכנס אליו).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את פינת "היום בתניא  לחבריך.
*לשאלות ולקבלת "היום בתניא" נא להתקשר אלי בוואטסאפ 0548094265
הרב יקותיאל גרין, מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות "ספרי חסידות לעם"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.