קל לזרוק על האחר לא אוהבים כשעוסקים בך, זה המצב בויזניץ, בניו של ה'ישועות משה' נקלעו למצבים קשים, ובמקום שכל אחד יתקן ויעסוק בעצמו מעדיפים לעסוק באחר, וככה אנו עוברים עתה חגיגה של השמצות ומלחמה קשה של צידי ויזניץ כל צד מספר על האחר ו'דואג' לשפיותו של האחר, כאשר שניהם זקוקים לרפואה גדולה
ויזניץ בקריה, וויזניץ במרכז, נקלעו למצב פנימי קשה. בויזניץ של ר' ישראל אכזבה קשה, הם משוכנעים היו כי לאחר ר' מאטאלע תוך כמה חדשים כל ויזניץ עוברת אליהם הם יהפכו להיות ויזניץ הענקית והגדולה וכל האחרים יהיו להם מקסימום שטיבלאך קטנים אדמורי"ם בסדר גדול קטן, אז הם לומדים לדעת כי אין בדעת חסידי רבי מאטאלע להפוך להיות חסידי ר' ישראל, החלום הזה שהיה לאנשי ר' ישראל שהם הולכים להכפיל את עצמם ואולי אף להיות החסידות הגדולה מבינם לבין גור ובעלזא זה כבר לא יקרה. בניו של רבי מאטאלע בונים את עצמם חזק, בינתיים שלום בין האחים שמפרגנים זה לזה, ובכמה מקומות הם הפתעות הצלחה, קחו את ויזניץ מונסי בלונדון הוא הצליח בענק פתח חסידות במקום שהיה שומם, בלונדון לא היה דבר כזה טיש בליל שבת עכשיו יש, הוא כבש את רוב חסידי ויזניץ בלונדון חלק גדול לא היה בעבר חסידי רבי מאטאלע, עד כדי שבאים אליו גם ממדינות אחרות באירופה
לומר זאת בגלוי ובכאב אי אפשר, אז חיפשו מתחת לאדמה במי להוציא זאת, ואין טוב יותר מהמנדליסטים, שם נודע להם על הגבאי של ר' מנדלי שנשא דברים בפני הבחורים סיפר להם היסטוריה ובין היתר על שנות הגלות של רבי ישראל ולמה הוא סולק מבית אביו, והם קראו למלחמה, הזהירו את רבי מנדלי שאסור לו לבא אליהם לאירועים כלשהם יחד עם אותו יוקיל, ולאחר זמן מאוד קצר פתח ר' מנדלי בשוואנצנות וזה כבר הספיק בשביל שיוכלו להוציא את כל הזעם שיש להם על ויזניץ מונסי על המנדליסטים
כאן צריך להוסיף עוד משהו חשוב, כי ר' ישראל מאוד לא אוהב מה שעושים בניו של רבי מאטאלע שהם קוראים לעצמם ויזניץ ושם העיר, הוא רצה שיקראו לעצמם ויזניץ-מונסי ואז שם העיר שיבחינו שהם בדרגה שלישית וכי רק הוא יכול לקרא לעצמו ויזניץ לבד, הם לא הסכימו בשום אופן, הם קוראים לעצמם ויזניץ בטענה כי האבא שלהם היה אותו יורש על השם ויזניץ
מכאן נעבור לקורה אצל רבי מנדלי, הוא פתח בשוואנצנות שלו הוא זרק פצצת אטום, הוא מעולם לא זכה לתשומת לב כפי שהוא זכה וזוכה מאז שלועגים לשיר שלו, זה הפך להיט, ר' מנדלי אינו מתרגש וממשיך להחדיר בחסידיו את השיר שלו ותובע התבטלות של יותר ממאה אחוז, ובכינוס שערכו אתמול במונסי שם קרה משהו מאוד מעניין, הוא הגביל את השוואנצנות וקובע כי לא בכל המדינות יש לשיר את השיר הזה, למשל במונטריאול הוא ציוה כי רק במקומות מסויימים ובזמנים מסויימים בעוד שבמקומות אחרים הוא תבע יותר. הבן שלו ר' חיים מאיר שנשא דברים לפניו הסביר כי מטרת השוואנצנות היא לחזק את האמונה, הם ניקו את האורוות חלק עזבו, והחלק הקיים הוא רוצה להחדיר בהם אמונה ברבי שלהם כפי שלא רואים בכל מקום אחר
רבים וטובים לועגים לדרך שהוא עושה זאת, זה נראה כמו רודנות כזה שתובע שימסרו את הנפש למענו, ישנם מי שסולדים מן הגישה הזו, ואפשר להבין את המתנגדים לכך, אבל הוא אומר כי מי שזה לא מתאים לו שיילך לויזניץ אחר, יש היום הרבה ויזניץ והדלת פתוחה הוא לא כופה על אף אחד לשבת אצלו
יש מי שאומרים כי המקור לדברים הוא שגעון גדלות וכי הוא קצת מעורער בנפשו אפשר בנושא להתווכח מהיכן זה נובע, מה שנכון כי בנו לפחות בחור טוב כזה אשר בעתיד יעלה את החסידות הזו על דרך המלך, הוא הנכד הכי מוצלח של הישועות משה, בזה כמעט ואין חולק
המצב החדש הזה הוביל שבינתיים כל צד מכה באחר ועוסק בפוליטיקה הפנימית של האחר, הסערות הגדולות של השבוע האחרון זו תוצאה של מכות ששני הצדדים מכים זה בזה. השאלה כמה זמן זה ימשך, התקוה כי זה יסתיים ומהר, אחרת הרבה זמן נסבול מכך, ויוביל לקרע ומחלוקת קשה, דבר שמבקשים למנוע. מה שטוב היה בויזניץ שלפחות כלפי חוץ זה נראה היה כשלום סביל כזה שרואים את זה לצד זה בשמחות ובאירועים, השאלה עתה האם זה עוד יקרה או שחלילה פורצת מחלוקת קשה שתהיה דוגמת מקומות אחרים
גורמים בשני הצדדים עושים הכל לעצור בעד המחלוקת המיותרת הזו, כך שתבא הוראה שאף אחד לא יתערב בקורה אצל השני, אבל האם יצליחו? ימים יגידו!
ויזניץ בקריה, וויזניץ במרכז, נקלעו למצב פנימי קשה. בויזניץ של ר' ישראל אכזבה קשה, הם משוכנעים היו כי לאחר ר' מאטאלע תוך כמה חדשים כל ויזניץ עוברת אליהם הם יהפכו להיות ויזניץ הענקית והגדולה וכל האחרים יהיו להם מקסימום שטיבלאך קטנים אדמורי"ם בסדר גדול קטן, אז הם לומדים לדעת כי אין בדעת חסידי רבי מאטאלע להפוך להיות חסידי ר' ישראל, החלום הזה שהיה לאנשי ר' ישראל שהם הולכים להכפיל את עצמם ואולי אף להיות החסידות הגדולה מבינם לבין גור ובעלזא זה כבר לא יקרה. בניו של רבי מאטאלע בונים את עצמם חזק, בינתיים שלום בין האחים שמפרגנים זה לזה, ובכמה מקומות הם הפתעות הצלחה, קחו את ויזניץ מונסי בלונדון הוא הצליח בענק פתח חסידות במקום שהיה שומם, בלונדון לא היה דבר כזה טיש בליל שבת עכשיו יש, הוא כבש את רוב חסידי ויזניץ בלונדון חלק גדול לא היה בעבר חסידי רבי מאטאלע, עד כדי שבאים אליו גם ממדינות אחרות באירופה
לומר זאת בגלוי ובכאב אי אפשר, אז חיפשו מתחת לאדמה במי להוציא זאת, ואין טוב יותר מהמנדליסטים, שם נודע להם על הגבאי של ר' מנדלי שנשא דברים בפני הבחורים סיפר להם היסטוריה ובין היתר על שנות הגלות של רבי ישראל ולמה הוא סולק מבית אביו, והם קראו למלחמה, הזהירו את רבי מנדלי שאסור לו לבא אליהם לאירועים כלשהם יחד עם אותו יוקיל, ולאחר זמן מאוד קצר פתח ר' מנדלי בשוואנצנות וזה כבר הספיק בשביל שיוכלו להוציא את כל הזעם שיש להם על ויזניץ מונסי על המנדליסטים
כאן צריך להוסיף עוד משהו חשוב, כי ר' ישראל מאוד לא אוהב מה שעושים בניו של רבי מאטאלע שהם קוראים לעצמם ויזניץ ושם העיר, הוא רצה שיקראו לעצמם ויזניץ-מונסי ואז שם העיר שיבחינו שהם בדרגה שלישית וכי רק הוא יכול לקרא לעצמו ויזניץ לבד, הם לא הסכימו בשום אופן, הם קוראים לעצמם ויזניץ בטענה כי האבא שלהם היה אותו יורש על השם ויזניץ
מכאן נעבור לקורה אצל רבי מנדלי, הוא פתח בשוואנצנות שלו הוא זרק פצצת אטום, הוא מעולם לא זכה לתשומת לב כפי שהוא זכה וזוכה מאז שלועגים לשיר שלו, זה הפך להיט, ר' מנדלי אינו מתרגש וממשיך להחדיר בחסידיו את השיר שלו ותובע התבטלות של יותר ממאה אחוז, ובכינוס שערכו אתמול במונסי שם קרה משהו מאוד מעניין, הוא הגביל את השוואנצנות וקובע כי לא בכל המדינות יש לשיר את השיר הזה, למשל במונטריאול הוא ציוה כי רק במקומות מסויימים ובזמנים מסויימים בעוד שבמקומות אחרים הוא תבע יותר. הבן שלו ר' חיים מאיר שנשא דברים לפניו הסביר כי מטרת השוואנצנות היא לחזק את האמונה, הם ניקו את האורוות חלק עזבו, והחלק הקיים הוא רוצה להחדיר בהם אמונה ברבי שלהם כפי שלא רואים בכל מקום אחר
רבים וטובים לועגים לדרך שהוא עושה זאת, זה נראה כמו רודנות כזה שתובע שימסרו את הנפש למענו, ישנם מי שסולדים מן הגישה הזו, ואפשר להבין את המתנגדים לכך, אבל הוא אומר כי מי שזה לא מתאים לו שיילך לויזניץ אחר, יש היום הרבה ויזניץ והדלת פתוחה הוא לא כופה על אף אחד לשבת אצלו
יש מי שאומרים כי המקור לדברים הוא שגעון גדלות וכי הוא קצת מעורער בנפשו אפשר בנושא להתווכח מהיכן זה נובע, מה שנכון כי בנו לפחות בחור טוב כזה אשר בעתיד יעלה את החסידות הזו על דרך המלך, הוא הנכד הכי מוצלח של הישועות משה, בזה כמעט ואין חולק
המצב החדש הזה הוביל שבינתיים כל צד מכה באחר ועוסק בפוליטיקה הפנימית של האחר, הסערות הגדולות של השבוע האחרון זו תוצאה של מכות ששני הצדדים מכים זה בזה. השאלה כמה זמן זה ימשך, התקוה כי זה יסתיים ומהר, אחרת הרבה זמן נסבול מכך, ויוביל לקרע ומחלוקת קשה, דבר שמבקשים למנוע. מה שטוב היה בויזניץ שלפחות כלפי חוץ זה נראה היה כשלום סביל כזה שרואים את זה לצד זה בשמחות ובאירועים, השאלה עתה האם זה עוד יקרה או שחלילה פורצת מחלוקת קשה שתהיה דוגמת מקומות אחרים
גורמים בשני הצדדים עושים הכל לעצור בעד המחלוקת המיותרת הזו, כך שתבא הוראה שאף אחד לא יתערב בקורה אצל השני, אבל האם יצליחו? ימים יגידו!
חיים שאולזון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.